Another Marília

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148569218

Keywords:

Correia Garção, Arcadianism, Lyrical, Portrait, Topic

Abstract

In this essay we discuss how Marília was presented in Pedro Joaquim Antônio Correia Garção’s lyric verses
and in Tomás Antônio Gonzaga’s lyres. This character invites us to think on multiple meanings about her name, in
dialogue with ancient poetry, and it reinforces the hypothesis that Correia Garção’s works demands longer-term studies, with more precision in a way to avoid anachronic lectures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Pierre Chauvin, University of São Paulo

Professor de Cultura e Literatura Brasileira no curso de Editoração da ECA. Professor de Cultura Luso-Brasileira e Orientador de Mestrado no progama de pós-graduação Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa, na FFLCH, USP.

References

ACHCAR, F. Lírica e Lugar-Comum: alguns temas de Horácio e sua presença em português. São Paulo: Edusp, 1994.

BANDEIRA, M. Apresentação da Poesia Brasileira: seguida de uma antologia. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

BOCAGE M. M. B. du. Obras Poéticas. Vol. III. Porto: Imprensa Portuguesa, 1875 [PDF].

CAMÕES, L. de. Obra Completa. 5ª reimp. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2008.

CAMPOS, G. Pequeno Dicionário de Arte Poética. São Paulo: Cultrix, 1978.

CAPELÃO, A. Tratado do Amor Cortês. Trad. Ivone C. B. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

CHAUVIN, J. P. Camões, Retratista. Revista Letras, Santa Maria, Especial, n. 1, p. 13-31, 2019.

CIDADE, H. Lições de Cultura e Literatura Portuguesas, 2º vol. 6ª ed. Coimbra: Coimbra Editora, 1975.

CORREIA GARÇÃO. Obras Completas: poesia lírica e satírica, vol. 1. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1957 (Editado por Antônio José Saraiva).

COSTA, C. M. da. Obras. In: A Poesia dos Inconfidentes. Rio de Janeiro: 1996, p. 47-305.

GONZAGA, T. A. Marília de Dirceu. In: A Poesia dos Inconfidentes. Rio de Janeiro: 1996, p. 572-708.

HANSEN, J. A. As liras de Gonzaga: entre retórica e valor de troca. Revista Via Atlântica, n. 1, São Paulo, 1997a, pp. 40-53.

HESÍODO. O Trabalho e os Dias. Trad. Luiz Otávio Mantovaneli. São Paulo: Odysseus, 2011.

JAZENTE, A. de. Poesias. Lisboa: Editorial Comunicação, 1983 (Organizado por Miguel Tamen).

LAPA, M. R. Pedro Antônio Correia Garção. In: LAPA, M. R. Poetas do Século XVIII. Lisboa: Seara Nova, 1967, p. 2.

MÁRQUEZ, M. A. Retórica y Retrato Poético. Huelva: Universidad de Huelva, 2001.

NEPOMUCENO, L. A. A musa desnuda e o poeta tímido: o petrarquismo na arcádia brasileira. São Paulo: Annablume; Patos de Minas: Unipam, 2002.

OLIVEIRA, M. B. de. Música do Parnaso. Cotia: Ateliê, 2005 (edição de Ivan Teixeira).

PÉCORA, A. Máquina de Gêneros. São Paulo: Edusp, 2001.

PEIXOTO, A. Poesias. In: A Poesia dos Inconfidentes. Rio de Janeiro: 1996, p. 957-988.

PETRARCA, F. Cancioneiro. Trad. José C. P. Cotia: Ateliê; Campinas: Editora Unicamp, 2014.

QUITA, D. dos R. Obras Poéticas, Tomo I. Lisboa: Oficina de Miguel Manescal da Costa, 1766 [PDF].

SARAIVA, A. J. Introdução. In: CORREIA GARÇÃO. Obras Completas. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1957, p. VII-LXII.

SERNA, J. A. R. de la. Arcádia: tradição e mudança. São Paulo: Edusp, 1995.

STRECKER-GOMES, H. Figura de Marília: aspectos da poética de Tomás Antônio Gonzaga. Orientador: Jean Pierre Chauvin. Dissertação de Mestrado. São Paulo: FFLCH/USP, 2020.

TEÓCRITO. Idílios. In: NOGUEIRA, É. Verdade, Contenda e Poesia nos Idílios de Teócrito. São Paulo: Humanitas, 2012.

VIRGÍLIO. Bucólicas. Trad. Odorico Mendes. Cotia: Ateliê; Campinas: Editora da Unicamp, 2008.

WILLIAMS, R. Bucólico e antibucólico. In: WILLIAMS, R. O Campo e a Cidade: na história e na literatura. Trad. Paulo Henriques Britto. São Paulo: Companhia das Letras, 2011, p. 29-64.

ZUCCARO, L. O discurso evidente: Um estudo da descrição na obra impressa de Manuel Botelho de Oliveira. Dissertação de Mestrado em Literatura Portuguesa. Orientadora: Adma Fadul Muhana. São Paulo: FFLCH/USP, 2019.

Published

2023-07-11

How to Cite

Chauvin, J. P. (2023). Another Marília. Letras, 1(65), 198–208. https://doi.org/10.5902/2176148569218