"Angústia de Fausto" (2004), by Paula Matroberti, and the revisitation of the canon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148567794

Keywords:

Canon, Contemporary youth narrative, Reader training, Paula Mastroberti

Abstract

O This study aims the work Angústia de Fausto (2004), by Paula Mastroberti, from the intertextuality it performs with Goethe's Faust. Based on bibliographic research with content analysis, the objective of this study is to verify how the narrative appropriates some themes present in the canonical work, revisited in the contemporary context, which can bring the young reader closer to the German classic. The resources used by the author for the composition of the narrative are analyzed in order to highlight the potentiality of using the work in a school setting, highlighting the presence of visual resources and the narrative focus, among other elements. As a result, it is verified that the analyzed work, besides stimulating the reader to perceive the intertexts with the German classic, also stimulates him to interact with the non-verbal language present in the work, building the senses through a multimodal and intertextual reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanderléia da Silva Oliveira, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Jacarezinho, PR

Pós-doutorado em Letras pela Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Doutora em Letras, na área de estudos Literários, pela Universidade Estadual de Londrina. Mestre em Literaturas de Língua Portuguesa, pela UNESP-Assis/SP. Especialista em Literatura e o ensino de Literatura, pela UNESP-Assis. Professora Associada do Centro de Letras, Comunicação e Artes, da Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP, campus Cornélio Procópio, e líder do grupo de pesquisa CRELIT. Docente do Programa de Pós-Graduação no PROFLETRAS-UENP, na área de Literatura e ensino.  Tenho experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, principalmente nos seguintes temas: educação literária, literatura brasileira, história e crítica literária, narrativa brasileira contemporânea.

Fernanda Aparecida de Freitas, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Jacarezinho, PR

Graduanda em Letras, CLCA/UENP, campus Cornélio Procópio. Bolsista da Fundação Aracuária, PIBIC.

References

BRAGA, C. M. Melodrama: as estratégias trágicas da emoção na modernidade. In: GOMES, A. L.; MACIEL, D. A. V. (Orgs.) Dramaturgia e teatro: intersecções. Maceió, AL: Edufal, 2008.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

FRANCO JUNIOR, A. Operadores de leitura da narrativa. In: BONNICI, T.; ZOLIN, L. O. (orgs.). Teoria Literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3a ed. Maringá: Eduem, 2009. p. 33-58.

GOETHE, J. W. Fausto. Rio de Janeiro: W.M. Jackson Inc., 1948.

JOUVE, V.; REZENDE, N. L. de. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, A. LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. de. (Org). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2013. p. 53-65.

KOCH, V. Intertextualidade e Polifonia: um só fenômeno? São Paulo: DELTA, vol. 7, n. 2, 1991.

KLAUCK, A. P. Angústia de Fausto, de Paula Mastroberti: as transformações do mito de Fausto da Idade Média à contemporaneidade. TEXTURA-Revista de Educação e Letras, v. 15, n. 29, 2013.

MASTROBERTI, P. Angústia de Fausto. Rio de Janeiro: Rocco, 2004. 135 p.

MORAES, G. Do livro ilustrado ao aplicativo: reflexões sobre multimodalidade na literatura para crianças. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 46, p. 231– 253, dez. 2015.

ONAKA, N.; THIÉL, J. Capa no livro literário: proteção, adorno, ilustração ou complemento da leitura? [s.l.], 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17140_9882.pdf. Acesso em: 5 fev. 2021.

PAGOTTO-EUZEBIO, M. S. Por que ler os clássicos? In: PAGOTTO-EUZEBIO, M. S.; ALMEIDA, R. Nós, os antigos: XI Semana de Estudos Clássicos da FEUSP. São Paulo: Képos, 2014, p. 65-74;

PEREIRA, V. C. Obras Clássicas e Contemporâneas na Escola: Como acessá-las, por que lê-las. Terra roxa e outras terras. In: Revista de Estudos Literários. 2016.

ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. de. (Org). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2013. p. 53-65.

VALENTE, T. A.; OLIVEIRA, V. da S.; RIBEIRO, T. Clássicos problemas para jovens leitores. In: FEBA, B.; SOUZA, R.. Mediações de leitura: espaços e perspectivas na formação docente. Santa Catarina: Ed. Copiart, 2017.

Published

2022-12-06

How to Cite

Oliveira, V. da S., & Freitas, F. A. de. (2022). "Angústia de Fausto" (2004), by Paula Matroberti, and the revisitation of the canon. Letras, 1(63), 175–189. https://doi.org/10.5902/2176148567794