Letters under screen: possibility of using cinema as a pedagogical resource in the teaching and learning of hispanic language and literature
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148561931Keywords:
Cinema and education, Hispanic language and literature, Teaching and learningAbstract
The objective of this work is to evaluate pedagogical ways for the teaching and learning of Language and Hispanic Literature using films, interested in the intellectual promotion of undergraduate students in Letters-Spanish. The central question that seeks to answer is: how to use the cinema as a pedagogical resource, among so many others possible, in the teaching and learning of Hispanic Language and Literature? Theoretical basis is taken by researchers such as Leffa (1988), Benicá (2016), Jesus (2012), Cipolini (2010), Arrojo (1986), among others. Adopting the qualitative research as method, we use an academic project entitled "literary cinema" as a source of data collection. We conclude at the end of the research that the films help in the linguistic and cultural acquisition of students learning Language and Hispanic Literature, sharpening their curiosity and taste for learning using a pedagogical tool with such an attractive aspect.
Downloads
References
ALENCAR, S.E.P. O cinema na sala de aula: uma aprendizagem dialógica da disciplina história.Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação/UFC, Fortaleza, 2007.
BENICÁ, Mariana Marcon. Adaptações de livros para o cinema e sua influência na formação de leitores.In: Revista Práticas de Linguagem, 6-1, Blumenau: jan./jun.2016, 63-82. Disponível em: https://www.ufjf.br/praticasdelinguagem/files/2016/08/63-83-Adapta%C3%A7%C3%B5es-de-livros-para-o-cinema-e-sua-influ%C3%AAncia-na-forma%C3%A7%C3%A3o-de-leitores.pdf. Acesso em: 12 ago. 2019.
CASTRO, M.D.; PEREIRA, A.P.; LUÍNDIA, L.E.A. Cinema como ferramenta de ensino: entretenimento e fruição, por um cinema inteligente. In: X Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte –Boa Vista: 01 a 03 de junho de 2011.
CIPOLINI, Arlete. A utilização do cinema na educação e a formação do professor. In: 2º Congresso Internacional de Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa.Anais eletrônicos. Paraná: UEPG, 2010. Disponível em: www.isapg.com.br/2010/ciepg/download.php?id=76. Acesso em: 15 fev. 2020.
CRUZ, M.L.O.B.; SOUZA, FM.; GAMA, A.P.F. O cinema no aperfeiçoamento das competências de línguas (maternae estrangeira).In: Prograd UNESP (Org.). Livro eletrônico dos núcleos de ensino da UNESP, 1. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2007, 487-499.
DAY, Kelly. O Ensino de Língua Estrangeira no Brasil: entre a escolha obrigatória e a obrigatoriedade voluntária.In: Revista Escrita, 15. Gávea: Rio de Janeiro, 2012.
HAUSMANN, Elisa Probst; CUGIK, Lutiane Schramm; IGNACZUK, Odete. Filme como proposta de ensino e aprendizagem: O uso do cinema em aulas de língua estrangeira.In: Linguagens -Revista de Letras, Artes e Comunicação. 9-3, Blumenau: set./dez. 2015, 333-347.
JALIL, Samira Abdel; PROCAILO, Leonilda. Metodologia de Ensino de Línguas Estrangeiras: Perspectivas e Reflexões sobre os métodos, abordagens e o pós-método. Anais do IX Congresso Nacional de Educação–EDUCERE. 26 a 29 de outubro de 2009.
JESUS, Tarcizio Reis de. Filmes como recurso didático no ensino do espanhol como LE.In: VI Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão (SE). 20 a 22 de setembro de 2012. Disponível em: http://educonse.com.br/2012/eixo_08/PDF/74.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.
LEFFA, Vilson J. O ensino das línguas estrangeiras no contexto nacional. In: Revista Contexturas/Ensino Crítico da Língua Inglesa.4. São Paulo: APLIESP, 1998, 13-24.
OLIVEIRA, Claudio Luiz da Silva. Luz, Câmera, Ação! Uma proposta pedagógica no ensino de língua espanhola na UFAC.179 f. Dissertação (Mestrado em Letras) Centro de Educação e Letras, Universidade Federal do Acre, Rio Branco –AC, 2018.
PARREIRA, Priscilla Maria Santana; PARREIRA, Geralda Aparecida Rosa. O uso de filmes na clínica comportamental: Procurando Nemo.In: Desafios: Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, 1-2, jan./jun. 2015, pp. 169-184.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica.In: Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, 3-1, set./dez. 2005, pp. 443-466.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.