Esta é uma versão desatualizada publicada em 2021-10-19. Leia a versão mais recente.

O PROJETO DE UM CURSO DE ‘BLENDED LEARNING’ PARA DESENVOLVER HABILIDADES DE APRESENTAÇÃO DE CONFERÊNCIAS PARA ALUNOS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MEDICINA / THE DESIGN OF A BLENDED LEARNING COURSE TO DEVELOP CONFERENCE PRESENTATION SKILLS FOR POSTGRADUATE STUDENTS IN MEDICINE

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148544489

Resumo

RESUMO

A predominância do inglês como língua franca nas ciências e a pressão para elevar o ‘ranking’ internacional das universidades brasileiras intensificaram a demanda por apoio ao desenvolvimento de uma série de letramentos acadêmicos em inglês, por exemplo, em áreas como a apresentação de pesquisas em conferências internacionais. Os desafios para fornecer apoio direcionado ao desenvolvimento de tais letramentos incluem espaço limitado no currículo, negociação de horários regulares para reuniões entre estudantes e instrutores ocupados e o fato de que grandes instituições geralmente têm campus geograficamente dispersos. O ‘blended learning’ oferece uma possibilidade de enfrentar esses desafios através da flexibilidade oferecida pelo modo de ministrar o curso, que é parcialmente presencial e parcialmente ‘on-line’ e assíncrono. Este artigo relata o desenho, o ensino e a avaliação de duas edições de um curso em habilidades de apresentação em conferências, oferecido a estudantes de pós-graduação na Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo em 2018-19. O artigo discute as possibilidades, limitações e desafios contínuos do ‘blended learning’ no apoio a letramentos acadêmicos em um curso projetado para aumentar as habilidades de apresentação em inglês dos estudantes de medicina.

 

ABSTRACT

The predominance of English as a scientific lingua franca and the pressure to raise the international ranking of Brazilian universities have increased the demand for support in developing a range of academic literacies in English, for example in areas such as presenting one’s research at international conferences. The challenges to delivering targeted support for the development of such literacies include limited space in the curriculum, negotiating regular meeting times for busy students and instructors, and the fact that large institutions often have geographically dispersed campuses. Blended learning offers a possible means of addressing these challenges in the flexibility afforded by course delivery that is partly face-to-face and partly online and asynchronous. This paper reports on the design, delivery and evaluation of two editions of a course in conference presentation skills, delivered to postgraduate students in the Faculty of Medicine at the University of Sao Paulo in 2018-19. The paper discusses the affordances, limitations and continuing challenges of blended learning in support of academic literacies designed to enhance medical students’ presentational skills in English.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

John Blair Corbett, University of Sao Paulo

CAPES International Fellow and Visiting Professor

Department of Modern Languages

University of Sao Paulo

Referências

References

BAUMVOL, L.K. 2018. Language practices for knowledge production and dissemination: the case of Brazil. Tese de Doutorado, Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

BLOME, C., SONDERMANN H., & AUGUSTIN M. 2017. Accepted standards on how to give a Medical Research Presentation: a systematic review of expert opinion papers. GMS J Med Educ. 34(1):Doc11. Online access: https://www.egms.de/static/en/journals/zma/2017-34/zma001088.shtml

CORBETT, J. 2006. Genre and Genre Analysis. In: K. BROWN (Ed.) Encyclopedia of Language and Linguistics, 2nd edn, Vol. 5, London, Amsterdam & New York: Elsevier, pp. 26-32

FERREIRA, M.M. & LOUSADA, E.G. (Eds), 2016. Ações do laboratório de letramento acadêmico da Universidade de São Paulo: promovendo a escrita aca dêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, v. 69, n. 3: 125-140.

FERREIRA, M.M. & LOUSADA, E.G. (Eds.), Forthcoming. Pesquisas sobre letramento em contexto universitário: a produção do Laboratório de Letramento Acadêmico (LLAC) da USP. São Paulo: Humanitas

FERREIRA, M.M. & STELLA, V.C.R. (Eds.), 2018. Redação acadêmica: múltiplos olhares para o ensino da escrita acadêmica em português e línguas estrangeiras. São Paulo: Humanitas.

FINARDI, K. & ROJO, R. 2015. Globalization, Internationalization and Education: What is the connection? International E-Journal of Advances in Education, v. 1, n. 1: pp. 18-25.

GODOY, S.M.B., GONTOW, C. and MARCELINO, M., 2006. English pronunciation for Brazilians: The Sounds of American English. Barueri: Editora DISAL.

HYLAND, K., 2004. Disciplinary discourses: Social interactions in academic writing. Ann Arbor. University of Michigan Press.

HYON, S. 2017. Introducing genre and English for specific purposes. London: Routledge.

JENKINS, J., 2000. The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press.

JORDÃO, C.M. 2016. Decolonizing identities: English for internationalization in a Brazilian university. Interfaces Brasil/Canadá, v. 16, n. 1: 191-209.

MEYERS, C. 2016. The 'Mirroring Project': A contextualized and integrated approach to pronunciation teaching. Presentation given at the Center for Advanced Research on Second Language Acquisition, University of Minnesota. Online access at https://www.youtube.com/watch?v=g0TUFKNsRGw

NORTH, B., GOODIER, T. & PICCARDO, E. 2018. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment: Companion Volume with New Descriptors. Strasbourg: Council of Europe. Online at http://www.coe.int/lang-cefr

NWOGU, K. N. (1997). The medical research paper: Structure and functions. English for specific purposes, 16(2), 119-138.

SWALES, J.M. 1990. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.

SWALES, J.M. 2004. Research genres: Explorations and applications. Cambridge University Press.

TARONE, E. & MEYERS, C. 2018. The Mirroring Project: Improving suprasegmentals and intelligibility in ESL presentations. In ALONSO, R.A. (Ed.) Speaking in a Second Language Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 197-224.

VAUGHAN, N.D., CLEVELAND-INNES, M. & GARRISON, D.R. 2013.Teaching in blended learning environments: Creating and sustaining communities of inquiry. Edmonton: Athabasca University Press.

WELLSTEAD, G., WHITEHURST, K., GUNDOGAN, B., & AGHA, R. 2017. How to deliver an oral presentation. International Journal of Surgery Oncology. 2:e25

ZHANG, R. 2020. Exploring blended learning experiences through the community of inquiry framework. Language Learning & Technology, v. 24, n. 1: 38-53.

Downloads

Publicado

2021-10-19

Versões

Como Citar

Corbett, J. B. (2021). O PROJETO DE UM CURSO DE ‘BLENDED LEARNING’ PARA DESENVOLVER HABILIDADES DE APRESENTAÇÃO DE CONFERÊNCIAS PARA ALUNOS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MEDICINA / THE DESIGN OF A BLENDED LEARNING COURSE TO DEVELOP CONFERENCE PRESENTATION SKILLS FOR POSTGRADUATE STUDENTS IN MEDICINE. Letras, 151–172. https://doi.org/10.5902/2176148544489