Oral classroom exercises in elementary school

Authors

  • Aline Lopes da Fonseca Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns
  • Gustavo Henrique da Silva Lima Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns.
  • Sara Talita Cordeiro Vilela Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148538835

Keywords:

Oral, Exercises, Teaching

Abstract

This work aims to investigate how oral classroom exercises goes on elementary school group. Specially, it aims to identify: a) how oral classroom exercises are conducted in the classroom; b) how such exercises are organized; and c) which oral aspects are emphasized in these exercises. Our theoretical framework was based on the studies of Schneuwly and Dolz (2004), Marcuschi (2005) and Cavalcante and Melo (2007), among others. The methodology consisted of the application of a questionnaire and a case study with a teacher (LÜDKE and ANDRÉ, 2012). The results pointed to two types of oral exercises in the classroom: reading aloud and work presentation. We also verified that the teacher did some observations about the students presentation. The comments were related to some paralinguistic and cineseic aspects of oral speech.

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Author Biographies

Aline Lopes da Fonseca, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns

é graduada em Pedagogia pela UFRPE, Unidade Acadêmica de Garanhuns.

Gustavo Henrique da Silva Lima, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns.

É licenciado em Letras (2001) e possui Mestrado (2004) e Doutorado (2016) em Letras (área de concentração: Linguística) pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Foi professor da Educação Básica na Rede Pública de Ensino, exercendo atividades de regência e de função técnico-pedagógica. Atualmente, é Professor Adjunto 2 da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Unidade Acadêmica de Garanhuns (UAG). É membro do Conselho Deliberativo do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL) da UFPE, onde também planeja e realiza atividades e ações direcionadas à análise e produção de material didático e formação de professores. Tem ampla experiência na área de ensino e pesquisa, atuando no campo da Linguística Aplicada, em especial em questões voltadas ao Ensino de Língua Portuguesa. É vice-líder do grupo de pesquisa Texto, Escrita e Sala de Aula (TEcSA/CNPq) e pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Discurso e Ensino (NUPEDE/CNPq) e do Grupo Formação docente e processos educativos (CNPq).

Sara Talita Cordeiro Vilela, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns.

Graduada em Pedagogia pela UFRPE, Unidade Acadêmica de Garanhuns

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Published

2020-08-04 — Updated on 2022-07-28

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How to Cite

da Fonseca, A. L., Lima, G. H. da S., & Vilela, S. T. C. (2022). Oral classroom exercises in elementary school. Letras, 485–502. https://doi.org/10.5902/2176148538835 (Original work published August 4, 2020)