The influence of orality in the written production of students in middle school: a discussion on possible pedagogical practices aiming at metasyntactic development
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148538819Keywords:
Orality, Writing, Syntax, Metasyntactic developmentAbstract
This article aims to characterize syntactically the influence of orality in the written production of students in Middle School. Specifically, we aim to illustrate how some main oral syntactic marks are exhibited and to debate possible pedagogical practices to students’ metasyntactic development. In order to do so, we illustrate the following syntactic marks of orality in the written production of students of the 7th grade: omission of subsentential terms, reactivation of lexical itens, topic-commentary syntactic order, occurrence of phatic itens and the unmarkedness of syntactic boundaries.
Downloads
References
BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. 3a ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris; GONDIM, Márcia Regina; BENÍCIO, Miliane Nogueira Magalhães. O papel da oralidade na aquisição da cultura letrada. In: HEINIG, Otília Lizete; FRONZA, Cátia de Azevedo (orgs.). Diálogos entre Linguística e Educação. Blumenau: Edifurb, 2010, p. 187-205.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris et al. Por que a escola não ensina gramática assim?. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
CASTILHO, Ataliba de. Nova Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.
FREIRE, Gilson. Acusativo e dativo anafóricos de 3a pessoa na escrita brasileira e lusitana. Revista da ABRALIN, v.10, n.1, p. 11-32, jan./jun. 2011.
GERHARDT, Ana Flávia Lopes Magela. Ensino de Gramática e desenvolvimento metalinguístico: teorias, reflexões e exercícios. São Paulo: Pontes, 2016.
_____. O Letramento Linguístico e o Ensino de Gramática da Língua Portuguesa no Brasil. Diadorim. Rio de Janeiro, Revista 19, v. 2, p. 48-75, Jul-Dez. 2017.
GOMBERT, Jean Émile. Metalinguistic Development. Tradução de Tim Pownall. Exeter: Harvester Wheatsheaf, 1992.
KRASHEN, Stephen. Principles and Practice in Second Language Acquisition. California: University of Southern California, 1982.
KENEDY, Eduardo. O status da norma culta na língua-I dos brasileiros e seu respectivo tratamento na escola: algumas contribuições de estudos formalistas à educação. In: GUESSER, Simone (org.). Linguística: pesquisa e ensino. Boa Vista: EDUFRR, 2016, p. 185-208.
MYHILL, Debra; JONES, Susan; WILSON, Anthony. Writing Conversations: Fostering Metalinguistic Discussion About Writing. Research Papers in Education, 31(1), 2016, 23-44.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e Paiva. Aquisição de segunda língua. 2a ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
PONTES, Eunice Souza Lima. O tópico no português do Brasil. Campinas: Pontes, 1987.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 7a ed. São Paulo: Contexto, 2017.
VIEIRA, Silvia. Gramática, Variação e Ensino: diagnose e propostas pedagógicas. São Paulo : Blucher, 2018.
Downloads
Published
Versions
- 2022-08-03 (2)
- 2020-08-04 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Letras
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.