Bodiless or headless, the body of La mujer desnuda de Armonía Somers

Authors

  • Brenda Carlos de Andrade Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e Programa de Pós-grduação em Letras da Universidade Federal de Pernammbuco (PPGL/UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148537482

Keywords:

Body, Uruguayan Literature, Armonía Somers

Abstract

In this work, I analyze the novel La mujer desnuda by Armonía Somers, focusing on the way in which the Uruguayan author constructs a recentering of the feminine body, which, diverting from the norm, takes its freedom in search of the fulfillment of its desires. The analysis takes place in the way the protagonist relates to this path of self-discovery and also how she and her body are perceived by the other characters. The interactions generated by a fantastic event that re-inscribes the female body from a seemingly simple plot of encounters between characters allow us to glimpse practices of violence and frustrated desires that figure as part of the daily reality of women.

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Author Biography

Brenda Carlos de Andrade, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e Programa de Pós-grduação em Letras da Universidade Federal de Pernammbuco (PPGL/UFPE)

Graduada em Letras Português/Inglês (2004) e Letras
Português/Espanhol (2005). Cursou mestrado (2007) e doutorado (2014), com período
sanduíche na UNAM/México, em Letras/Teoria da Literatura pela Universidade Federal
de Pernambuco. É professora da Universidade Federal Rural de Pernambuco, no
Departamento de Letras. Também atua, como permanente especial da área de Teoria da
Literatura, no Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPE. Recentemente publicou
o livro Traçado de uma história: ficção e realidades nas narrativas hispano-americanas
do século XIX, fruto do sua tese de doutorado.

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Published

2020-05-20 — Updated on 2022-07-29

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How to Cite

Carlos de Andrade, B. (2022). Bodiless or headless, the body of La mujer desnuda de Armonía Somers. Letras, (59), 283–304. https://doi.org/10.5902/2176148537482 (Original work published May 20, 2020)