Questions and answers in the textbooks: deconstructing stereotypes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148535858

Keywords:

Textbook, Teaching practice, Comprehension, Expectations

Abstract

This article is the result of a research developed in the Applied Linguistics area in the professional master’s degree (PROFLETRAS). It aims to contribute to the discussion about Portuguese language in textbooks regarding the formulation of questions and the projection of answers in order to relate to the student’s reading comprehension, based on discursive perspective of the language in interface with projects in the social field of education. The study points to new (dis)agreements, putting at stake the own teaching, as it shows the deconstruction of negative stereotypes on young people, especially the grass-roots classes ones, regarding the difficulties in the Portuguese language classes. 

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Author Biography

Victoria Wilson da Costa Coelho, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, RJ

Professora associada de Linguística na Faculdade de Formação de Professores (FFP) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) onde atua no curso de Letras e no Programa do Mestrado Profissionalizante em Letras (PROFLETRAS). É doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e concluiu o pós-doutoramento na Universidade Federal Fluminense. Foi professora do ensino fundamental na rede estadual durante dez anos e quinze anos da rede privada. Atual líder do Grupo de Pesquisa Linguagem & Sociedade, participa de pesquisas relacionadas a temas no contexto da Linguística Aplicada: ao ensino e a aprendizagem (usos e práticas) da língua portuguesa, com ênfase nos estudos do letramento na escola e na universidade. Também pesquisa pragmática e polidez.  Tem livros e artigos publicados em periódicos nacionais com temas da área.

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Published

2019-09-27

How to Cite

Sain’t Clair, F. B., & Coelho, V. W. da C. (2019). Questions and answers in the textbooks: deconstructing stereotypes. Letras, (58), 277–298. https://doi.org/10.5902/2176148535858