Reflections of the teaching agent on the use of technologies in reading and writing practices in the training of the future teacher of portuguese language: the development of the capacities of professional action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148534792

Keywords:

Representations of the teaching act, Technologies, College professor, Portuguese language

Abstract

We investigate the reflections of the teaching action that a university professor presented on the use of the technologies in the practices of reading and writing in the initial formation of the teacher of Portuguese Language. The theoretical-methodological contributions are based on the scope of Sociodiscursive Interactionism, based on Bulea-Bronckart et al (2013) and Bronckart (2006a); in the work conceptions developed by the Clinic of Activity and Ergonomics and in the work characteristics of Machado (2009; 2011) e Almeida (2016). The results indicated a change of action figures, which are indicators that the teacher, in the position of actant (and actor, in most cases), appropriates the socio-professional discourse that involves their pedagogical practices in the use of technologies, in order to reconfigure it in the constructions of its represented work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Patrícia Sá Martins, Universidade Estadual do Maranhão

Graduada em Letras Licenciatura Plena em Espanhol, pela Universidade Federal do Maranhão (2008) e em História, pela Universidade Estadual do Maranhão (2009). Possui Especialização em Língua Portuguesa, pela UEMA e Mestrado em Educação pela UFMA (2011). Atua como professora Assistente no Departamento de Letras da Universidade Estadual do Maranhão. Dedica-se à pesquisas quanto a formação de professores e metodologias de ensino de Língua Portuguesa e Literatura no curso de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: Tecnologias e mídias digitais, Gêneros digitais e ensino, Formação de professores, Multiculturalismo e Identidade docente. Atualmente é doutoranda em Linguística Aplicada na UNISINOS.

  

References

ALMEIDA, A. P. de. Docência de língua materna: o professor como ator do seu próprio agir. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Unisinos, São Leopoldo, 2015.

ALMEIDA, A. P. Apreensão e análise do discurso reflexivo do professor. IN: GUIMARÃES, A.M.M.; CARNIN, A.; BICALHO, D.C. (Orgs.). Formação e trabalho docente: múltiplos olhares para o ensino de língua materna. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. P. 13-31.

BRONCKART, J-P. Por que e como analisar o trabalho do professor. IN: MACHADO, A.R. MATÊNCIO, M.L.M. (Orgs). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006, p. 203-229.

BRONCKART, J-P.; MACHADO, A.R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO,A.R. (org) O ensino como trabalho. Londrina:EDUEL, 2004. p.131-163.

BRONCKART, J-P. Um retorno necessário à questão do desenvolvimento. IN: BUENO, L.; LOPES, M.A.P.T.; CRISTÓVÃO, V.L.L. (Orgs). Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matêncio. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2013, p. 85 -107.

CARNIN, A.; GUIMARÃES, A.M.M. Agir linguageiro, tomada de consciência e desenvolvimento profissional do professor em formação continuada. RBLA, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, p. 365-385, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v16n3/1984-6398-rbla-16-03-00365.pdf. Acesso em: 20/02/2017.

CARNIN, A. Na escrita do professor, um percurso possível para a análise do (seu) desenvolvimento profissional. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Unisinos, São Leopoldo, 2015.

GUIMARÃES, A.M.M.; DREY, R.F.; CARNIN, A. Parece difícil e é mesmo: sobre a dificuldade de falar sobre o trabalho docente na sala de aula. IN: CORREA, Márcia Cristina. GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos. (Orgs.) Formação continuada de professores de Língua Portuguesa: desafios e possibilidades. Santa Maria: PPGL Editores/UFSM, 2012. p. 155-186.

MACHADO,A.R.et al. Breve definição dos fundamentos e procedimentos dos estudos do trabalho do professor. In: _____. O professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas:Mercado de Letras, 2011,p. 15-28

MACHADO, A.R.; MATÊNCIO, M.L.M. (Orgs). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006, p. 59-92.

Published

2020-02-05 — Updated on 2022-07-29

Versions

How to Cite

Martins, A. P. S. (2022). Reflections of the teaching agent on the use of technologies in reading and writing practices in the training of the future teacher of portuguese language: the development of the capacities of professional action. Letras, (58), 345–368. https://doi.org/10.5902/2176148534792 (Original work published February 5, 2020)