“Frames of Fear” in modern and contemporary portuguese literature
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148532725Keywords:
Portuguese Literature, Emotions, FearAbstract
This article intends to offer a panoramic view of key names of modern and contemporary Portuguese literature from a fear perspective. At first, we present the reasons for the focus on the emotion as a theme and as an inherent element of literary creation. The limitations and difficulties of such approach are hereafter discussed. Finally, based on Portuguese names – but not only –, we develop how fear ambivalently integrates itself to literary works as a cause and effect of writing. Highlighting fear, especially in contemporaneity, means a protection of the transit of affects and a resistance to impoverishment and / or mechanization of experience.Downloads
References
AL BERTO. O Medo (trabalho poético 1974-1997). Lisboa: Assírio & Alvim, 2009.
AL BERTO. Diários. Porto: Assírio & Alvim, 2012.
ANTONELLI, Paola. Safe: design takes on risk. New York: Museum of Modern Art, 2005.
BELO, Ruy. Todos os poemas. Porto: Assírio & Alvim, 2014.
BOURKE, Joanna. Fear: a cultural history. Emeryville: Shoemaker & Hoard, 2006.
BRANDÃO, Raul. Húmus (edição crítica de Maria João Reynaud). Porto: Campo das Letras, 2000.
COELHO, Lauro Machado. Anna, a voz da Rússia: vida e obra de Anna Akhmátova. São Paulo: Algol, 2008.
CORTÁZAR, Julio. Papéis inesperados. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.
ELLIN, Nan. Architecture of Fear. New York: Princeton Architectural Press, 1997.
FERREIRA, Vergílio. Para Sempre. Lisboa: Bertrand Editora, 1984.
FERREIRA, Vergílio. Espaço do invisível IV. Lisboa: Bertrand Editora, 1995.
HELDER, Herberto. Photomaton & Vox. Lisboa: Assírio & Alvim, 2006.
KAGAN, Jerome. What is emotion?: history, measures, and meanings. New Haven: London: Yale University Press, 2007.
KEHL, Maria Rita. “O elogio do medo”. In: NOVAES, Adauto (org.). Ensaios sobre o medo. São Paulo: Edições SESC/Editora SENAC, p. 89-10, 2007.
KRISTEVA, Julia. Pouvoirs de l’horreur. Paris: Editions du Seuil, 1980.
MENDES, Luís Filipe Castro. A ilha dos mortos. Lisboa: Quetzal, 1991.
MCNALLY, Richard J. “Fear, anxiety, and their disorders”. In: LAZIER, Benjamin; PLAMPER (eds.). Fear across the disciplines. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2012.
O'NEILL, Alexandre. Poesias completas (1951-1983). Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1984.
PESSOA, Fernando. Obra poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1998.
PINA, Manuel António Pina. Poesia Reunida. Lisboa: Assírio & Alvim, 2001.
PRIDEAUX, Sue. Edvard Munch: behind the Scream. London: New Haven: Yale University Press, 2005.
RIBEIRO, Anabela Mota. Paula Rego por Paula Rego. Lisboa: Círculo de Leitores, 2016.
ROBIN, Corey. Fear: the history of a political idea. Oxford: Oxford University Press, 2004.
SARAMAGO, José. "A morte familiar." História Trágico-Marítima, vol. 2. Lisboa: Afrodite, 1972. ciii-cix
SASAKI, Leonardo de Barros. "O temor perene das mãos": Al Berto e a escritura do medo. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2017. (Tese de Doutorado em Letras)
SASAKI, Leonardo de Barros. “Nas esquinas rápidas da desorientação, no medo, na angústia: ler Para Sempre com Al Berto”. In: GOULART, Rosa Maria [et al.] (eds.). Vergílio Ferreira em Évora: entre o silêncio e a palavra total. Lisboa: Âncora Editora, 2016.
TUAN, Yi-Fu. Paisagens do medo. São Paulo: Ed. UNESP, 2005.
VIRILIO, Paul. The administration of fear. Los Angeles: Semiotext(e); MIT Press, 2012.
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-16 (2)
- 2018-11-28 (1)