The orality in the school: a long way to be covered
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148529573Keywords:
Orality, Public oral genres, Teaching practices, Teacher trainingAbstract
In the brazilian educational context, it becomes essential to the school the formation of well-articulated students with the language, either in the written modality or in the oral modality. In this sense, it is sought, from this scientific reflection, a resignification of the teaching work regarding the practices developed with orality in the school. Therefore, the aim of this article is to propose an awareness of the oral language importance in the school environment, as well as to propose new methodologies so that the teacher can carry out a fruitful work with orality under a new posture in face of the variety of uses of oral language.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BENTES, Anna Christina. Linguagem oral no espaço escolar: rediscutindo o lugar das práticas e dos gêneros orais na escola. In: RANGEL, E. G.; ROJO, R. Língua Portuguesa. Coleção Explorando o Ensino. Brasília - MEC, v. 19, pp. 129-154, 2010.
BENTES, Anna Christina. Oralidade, política e direitos humanos. In: ELIAS, V. M. Ensino de língua portuguesa: oralidade, escrita, ensino. São Paulo: Contexto, 2011. pp. 41-54.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais - terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa (PCNEF) Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
CASTILHO, Ataliba T. de. Seria a língua falada mais pobre que a escrita? Impulso, v. 12, n. 27, pp. 59-72, 2000. Disponível em https://blog.lusofonias.net/?p=4516. Acesso em 27 março 2017.
CRESCITELLI, Mercedes Canha; REIS, Amália Salazar. O ingresso do texto oral em sala de aula. In: ELIAS, V. M. Ensino de língua portuguesa: oralidade, escrita, ensino. São Paulo: Contexto, 2011. pp. 29-40.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard; NOVERRAZ, Michèle. Sequências didáticas para o oral e escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHENEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004. pp. 95-128.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard.; HALLER, Sylvie. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHENEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004. pp. 149-188.
LEITE, Marli Quadros. Interação, texto falado e discurso. In: BRAIT, B.; SOUSA-E-SILVA, M. C. Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012. pp.217-236.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Concepção de língua falada nos manuais de português de 1.o e 2.o graus: uma visão crítica. In: Trabalhos de Linguística Aplicada. Campinas-SP, n. 30, pp. 39-79. jul-dez. 1997.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definições e funcionalidade. In.: DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. Gêneros textuais e ensino. 5. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
ROJO, Roxane; SCHNEUWLY, Bernard. As relações oral/escrita nos gêneros orais formais e públicos: o caso da conferência acadêmica. In: Linguagem e (dis)curso - LemD. Tubarão-SC, v. 6. n. 3, p. 463-493, set./dez. 2006.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos et al. Gêneros orais - conceitos e caracterização. Anais do SILEL. v. 3. n. 1. Uberlândia: EDUFU, 2013.