Unnatural Narratology, Unnatural Narrative: transgressions and deviations of the realistic verossimilitude in contemporary narrative
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148525083Keywords:
Unnatural narratology, Unnatural narrative, Time, Narrator, Portuguese contemporary narrativeAbstract
This paper presents one of the areas of post-classical narratology dedicated to studying narrative formats that violate physical laws, logical principles, or standard anthropomorphic limitations of knowledge and that disrupt the realistic verisimilitude. The aim is to explain transgressions caused by “unnatural narrative,” especially as to conventional ways to set the categories of time and narrator. Finally, the text includes some examples of Portuguese contemporary narrative.Downloads
References
ABELAIRA, Augusto. Bolor. Lisboa: Presença, 2005.
ALBER, Jan. Natural narratology. In: HERMAN, David. JAHN, Manfred; RYAN, Marie-Laure. Routledge encyclopedia of narrative theory. Nova York: Routledge, 2008. p.394-395.
ALBER, Jan. Unnatural narrative. In: HÜHN, Peter et al. The living handbook of narratology, 2013. Disponível em: http://wikis.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/ (Consultado em junho de 2015).
ALBER, Jan; IVERSEN, Stefan; NIELSEN, Henrik Skov; RICHARDSON, Brian. What Is Unnatural about Unnatural Narratology? A Response to Monika Fludernik. Narrative, Vol 20, n. 3, 2012, p. 371-382. Columbus: The Ohio State University.
ALBER, Jan; IVERSEN, Stefan; NIELSEN, Henrik Skov; RICHARDSON, Brian. What really is unnatural narratology? Storyworlds: A Journal of Narrative Studies, Volume 5, 2013, p. 101-118. Lincoln: University of Nebraska Press.
ANTUNES, António Lobo. As naus. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.
ANTUNES, António Lobo. Que cavalos são aqueles que fazem sombra no mar? 5. ed. Lisboa: Dom Quixote, 2009.
ANTUNES, António Lobo. Comissão das lágrimas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.
ARNAUT, Ana Paula. A escrita insatisfeita e inquieta(nte) de António Lobo Antunes. In: CAMMAERT, Felipe (org.). António Lobo Antunes. A arte do romance. Lisboa: Texto, 2011.
BECKETT, Samuel. O inominável. Trad. Ana Helena Souza. São Paulo: Globo, 2009.
CORDEIRO, Cristina Robalo. Os limites do romanesco. Colóquio Letras. Fundação Calouste Gulbenkian, n.143/144. 1997, p. 111-133.
GENETTE, Gérard. Discurso da narrativa. Tad. Fernanda Cabral Martins. Lisboa: Vega, 1995.
GIL, Fernando. Fechamento e linhas de fuga em Lobo Antunes. In: CAMMAERT, Felipe (org.). António Lobo Antunes: a arte do romance.
Lisboa: Texto, 2011. p. 157-170.
JORGE, Lídia. A costa dos murmúrios. Lisboa: Dom Quixote, 1988.
JORGE, Lídia. O vento assobiando nas gruas. Lisboa: Dom Quixote 2002.
MÃE, Valter Hugo. A máquina de fazer espanhóis. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
MARTINS, Ana Cristina. Transposição e atemporalidade. A ordem natural das coisas. In: CABRAL, Eunice et al. (org.). A escrita e o mundo em António Lobo Antunes. Actas do Colóquio Internacional da Universidade de Évora. Lisboa: Dom Quixote, 2003.
REIS, Carlos. Pessoas de livro. Estudos sobre a personagem. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2015.
RICHARDSON, Brian. Narrative Poetics and Postmodern Transgression: Theorizing the Collapse of Time, Voice, and Frame. Narrative. Vol. 8, n. 1, 2000, p. 23-42. Columbus: The Ohio State University Press. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/20107199.
RICHARDSON, Brian. Unnatural voices. Extreme narration in modern and contemporary fiction. Columbus: The Ohio State University Press, 2006.
RICHARDSON, Brian. Unnatural Narratology. Basic Concepts and Recent Work. Diegesis 1.1, 2012. p. 95-103.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Trad. De Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: Martins Fontes, 2010. Vol. 1.
ROAS, David. La amenaza de lo fantástico. In: ROAS, David (org.). Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco, 2001. p. 07-44.
SARAMAGO, José. O ano da morte de Ricardo Reis. Alfragide: Leya, 2013.