The Curious case of Patricia Portela’s flatman: a destabilizing reading
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148525081Keywords:
Para cima e não para norte, Performance, Dramatized narrators, Portuguese literatureAbstract
Para cima e não para norte, by Patrícia Portela, presents the flatman, a character that slips in between book lines and comes to life in the process of reading. Assuming its space in the lineage of Portuguese dramatized and self-conscious narrator, the text of Portela forwards a performative project, using innovative narrative strategies and a graphic interactive design, contaminated by other artistic manifestations, such as theatre, Visual Arts and film, to provoke the reader, and pull him into his story. Theoretical support includes the work of authors such Wayne Booth, Paul Ricoeur, Paul Zumthor, Brian Richardson, Ricardo Piglia, and Umberto Eco, among others.Downloads
References
ANTUNES, Lobo. Ontem não te vi em Babilônia. Lisboa: Dom Quixote, 2006.
ARRUDA, Renata. eu olhava para ti, e tu olhavas para mim. Blog Prosa espontânea. Disponível em http://mardemarmore.blogspot.com.br/2013_06_01_
archive.html. Acesso em 11/06/2016.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2006.
BOOTH, Wayne. A retórica da ficção. Lisboa: Arcádia, 1980.
CARVALHO, Mário de. Fantasia para dois coronéis e uma piscina. 3. ed. Lisboa: Caminho, 2004. JAMES, Henry. A arte da ficção. São Paulo: Imaginário, 1995.
CARVALHO, Rodrigo Guedes de. Canário. Lisboa: Dom Quixote, 2007.
CENTENO, Yvette K. Amores secretos. Lisboa: ASA, 2006.
CORTÁZAR, Julio. Valise de cronópio. São Paulo: Perspectiva, 1974.
ECO, Umberto. Seis passeios nos bosques da ficção. Algés: Difel, 1997.
GARRETT, Almeida. Frei Luis de Souza. Lisboa: Publicações Europa--América, 1957.
GARRETT, Almeida. Viagens na minha terra. 4. ed. São Paulo: Nova Alexandria, 1992.
LIMA, Maria João. Para cima e não para norte: paginação. Panóplia Design gráfico. Editora Discográfica. Disponível em http://panopliamjl. blogspot.com.br/2010/09/romance_20.html. Acesso em 18/06/2016.
LUBBOCK, Percy. A técnica da ficção. São Paulo: Cultrix, 1976.
MACEDO, Helder. Pedro e Paula. 2. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1998.
O plano de um comum homem plano. Blog: Sobre Fatalismos. Disponível em https://sobrefatalismos.wordpress.com/2013/04/15/o--plano-de-um-comum-homem-plano/#jp-carousel-4351. Acesso em 10/06/2016.
PIGLIA, Ricardo. O último leitor. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
PORTELA, Patrícia. Para cima e não para norte. Rio de Janeiro: Leya, 2012.
REIS, Carlos; LOPES, Ana. Dicionário de Teoria da Narrativa. São Paulo: Ática, 1988.
RICHARDSON, Brian. Unnatural voices: extreme narration in Modern and Contemporary Fiction. Columbus: The Ohio States University Press, 2006.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. Campinas: Papirus, 1997.
SARAMAGO, José. Memorial do convento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000. 25ª ed.
SITI, Walter. “O romance sob acusação”. In: MORETTI, Franco. A cultura do romance. São Paulo: Cosac Naify, 2009.


