The Curious case of Patricia Portela’s flatman: a destabilizing reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525081

Keywords:

Para cima e não para norte, Performance, Dramatized narrators, Portuguese literature

Abstract

Para cima e não para norte, by Patrícia Portela, presents the flatman, a character that slips in between book lines and comes to life in the process of reading. Assuming its space in the lineage of Portuguese dramatized and self-conscious narrator, the text of Portela forwards a performative project, using innovative narrative strategies and a graphic interactive design, contaminated by other artistic manifestations, such as theatre, Visual Arts and film, to provoke the reader, and pull him into his story. Theoretical support includes the work of authors such Wayne Booth, Paul Ricoeur, Paul Zumthor, Brian Richardson, Ricardo Piglia, and Umberto Eco, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Ricardo Kralik Angelini, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Graduado em Letras (UFRGS) e Publicidade e Propaganda (PUCRS). Possui experiência em docência no Ensino Médio, doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008), ênfase em Literatura Portuguesa Contemporânea, com período de doutoramento sanduíche na Universidade de Lisboa (bolsa CAPES). É Coordenador do Curso de Letras - Português e respectivas Literaturas, professor de Letras e de Escrita Criativa na Escola de Humanidade da PUCRS, com ênfase em Literaturas em Língua Portuguesa, e coordenador do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Letras/Português da PUCRS. Em 2016, realizou pesquisa Pós-Doutoral no Centro de Estudos Comparatistas, da Faculdade de Letras na Universidade de Lisboa, com bolsa CAPES. É um dos professores idealizadores do Curso Superior de Tecnologia em Escrita Criativa da PUCRS.

References

ANTUNES, Lobo. Ontem não te vi em Babilônia. Lisboa: Dom Quixote, 2006.

ARRUDA, Renata. eu olhava para ti, e tu olhavas para mim. Blog Prosa espontânea. Disponível em http://mardemarmore.blogspot.com.br/2013_06_01_

archive.html. Acesso em 11/06/2016.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2006.

BOOTH, Wayne. A retórica da ficção. Lisboa: Arcádia, 1980.

CARVALHO, Mário de. Fantasia para dois coronéis e uma piscina. 3. ed. Lisboa: Caminho, 2004. JAMES, Henry. A arte da ficção. São Paulo: Imaginário, 1995.

CARVALHO, Rodrigo Guedes de. Canário. Lisboa: Dom Quixote, 2007.

CENTENO, Yvette K. Amores secretos. Lisboa: ASA, 2006.

CORTÁZAR, Julio. Valise de cronópio. São Paulo: Perspectiva, 1974.

ECO, Umberto. Seis passeios nos bosques da ficção. Algés: Difel, 1997.

GARRETT, Almeida. Frei Luis de Souza. Lisboa: Publicações Europa--América, 1957.

GARRETT, Almeida. Viagens na minha terra. 4. ed. São Paulo: Nova Alexandria, 1992.

LIMA, Maria João. Para cima e não para norte: paginação. Panóplia Design gráfico. Editora Discográfica. Disponível em http://panopliamjl. blogspot.com.br/2010/09/romance_20.html. Acesso em 18/06/2016.

LUBBOCK, Percy. A técnica da ficção. São Paulo: Cultrix, 1976.

MACEDO, Helder. Pedro e Paula. 2. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1998.

O plano de um comum homem plano. Blog: Sobre Fatalismos. Disponível em https://sobrefatalismos.wordpress.com/2013/04/15/o--plano-de-um-comum-homem-plano/#jp-carousel-4351. Acesso em 10/06/2016.

PIGLIA, Ricardo. O último leitor. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

PORTELA, Patrícia. Para cima e não para norte. Rio de Janeiro: Leya, 2012.

REIS, Carlos; LOPES, Ana. Dicionário de Teoria da Narrativa. São Paulo: Ática, 1988.

RICHARDSON, Brian. Unnatural voices: extreme narration in Modern and Contemporary Fiction. Columbus: The Ohio States University Press, 2006.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. Campinas: Papirus, 1997.

SARAMAGO, José. Memorial do convento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000. 25ª ed.

SITI, Walter. “O romance sob acusação”. In: MORETTI, Franco. A cultura do romance. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

Published

2016-12-22

How to Cite

Angelini, P. R. K. (2016). The Curious case of Patricia Portela’s flatman: a destabilizing reading. Letras, (53), p. 65. https://doi.org/10.5902/2176148525081