The Narrative that sells: the narrative as merchandise and as advertisement
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148525075Keywords:
Narratology, Best seller, Storytelling, Literature, MerchandiseAbstract
This paper will explore the double sense of the narrative that sells. On the one hand, the text assumes the question about what makes the success of some fictional narratives that are sold well as products: the best sellers; on the other hand, this text asks about the kind of the narratives that are built to sell something, the advertising narrative, also known by the term storytelling. From this, is sought a possible confluency between the two types of narratives. For the construction of hypotheses for such issues, the paper uses the theoretical and methodological model of narratology.Downloads
References
BARTHES, Roland. Análise estrutural da narrativa. (Tradução Maria Zélia Barbosa). 8ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
CAMPBELL, J. O Poder do Mito. 28ª edição. São Paulo: Palas Athena, 2011.
GENETTE, Gerard. Narrative discourse: an essay in method. Ithaca, United States: Cornell University Press, 1983.
LOPES, Ana Cristina M. Lopes; REIS, Carlos. Dicionário de Narratologia. Coimbra, Portugal: Almedina, (1987) 2002.
LOPES, Ana Cristina M. Lopes; REIS, Carlos. Dicionário de Teoria da Narrativa. São Paulo: Ática, 1988.
MARK, M.; PEARSON, C.S. O Herói e o Fora-da-Lei: como construir marcas extraordinárias usando o poder dos arquétipos. 2ª edição. São Paulo: Cultrix, 2012.
MCKEE, R. Story. Substância, Estrutura, Estilo e os Princípios da Escrita de Roteiros. 1ª edição. Curitiba: Arte e Letra, 2006.
PROPP, Vladimir I. Morfologia do Conto Maravilhoso. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
REUTER, Yves. Introdução à análise do romance. São Paulo: Martins Fontes, 1996. p.49.
RÓNAI, Paulo. “Esplendor e miséria do best-seller: especulações históricas sobre a fórmula secreta”. Folha de S. Paulo. Ilustríssima, 26/10/2014. (p.4-5).
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
XAVIER, Adilson. Storytelling: histórias que deixam marcas. Rio de Janeiro: Best Business, 2015.