Grammatical metaphors as a resource for packaging in the academic text

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148520211

Keywords:

Systemic Functional Linguistics, Grammatical metaphor, Academic writing

Abstract

Academic writing is not an easy task for undergraduates of any course, although they deal with texts of this nature throughout their studies. Many studies have focused on the discussions of reviews, abstracts, introductions of theses and dissertations, in search of their characteristics and ways of construing the meaning of the text. However, the research on the literature review sections is still scarce. To this end, this article, analyzing the theoretical sections of a variety of genres of the Languages/Linguistics area, in the light of the concept of grammatical metaphor (HALLIDAY, 1994; 2004; EGGINS; MARTIN, 1997; TAVERNIERS, 2003; SCHLEPPEGRELL, 2004; RAVELLI, 1988; SARDINHA, 2007), aims to show how thistype of writing is carried out. It also shows how it is possible, through review activities,help students to learn more encapsulated writing, with greater lexical density, a fundamental characteristic for the quality of scientific texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Otília Guimarães Ninin, Universidade Paulista, São Paulo, SP

Maria Otilia Guimarães Ninin é Doutora e Linguística Aplicada e estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Pós-Doutora pela mesma instituição. Participa do Projeto SAL (Systemic Across Languages), realizando pesquisa sobre escrita acadêmica com foco na Linguística Sistêmico-Funcional.

Norma Lírio de Leão Joseph, Universidade Federal de Lavras, Lavras, MG

Norma Lírio de Leão Joseph é Professora Adjunta do Departamento de Ciências Humanas (DCH/UFLA). Atua na Graduação no Curso de Letras nas disciplinas de Língua Inglesa e Expressão Escrita I e II em Língua Inglesa e na Pós-Graduação na disciplina de Inglês Instrumental. Mestre em Applied Linguistics pela Northeastern Illinois University em Chicago, U.S.A. e doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, atua nos projetos de pesquisa e extensão, entre eles, destacam-se o projeto Inglês Instrumental em uma Escola de Ensino Médio de Lavras (PIBID) e o grupo de pesquisa em Linguística Sistêmico-Funcional (LSF).

Alda Maria Coimbra Maciel, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, RJ

Alda Maria Coimbra Aguilar Maciel é doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal Fluminense (2008), é docente no Mestrado Profissional em Educação Básica do Colégio Pedro II e no Instituto Federal do Rio de Janeiro.

References

ARISTÓTELES. Poética: os pensadores. São Paulo: Abril, 1999.

EGGINS, S.; MARTIN, J.R. Genres and registers of discourse. In: Van DIJK, T.A. (ed.). Discourse as Structure and Process. Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction, Volume 1. London: Sage Publications, 1997. p. 230-256.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. New York: Routledge, 2003.

FARAHANI, A.A.; HADIDI, Y. Semogenesis under Scrutiny: Grammatical Metaphor in Science and Modern Prose Fiction. IJAL, Vol. 11, n° 2, September, 51-85, 2008.

GOUVEIA, C. A. M. Aspectos do uso de orações encaixadas num corpus de desenvolvimento da escrita no ensino básico. GRATO – Conferência Internacional sobre Gramática e Texto. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2009.

HALLIDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. London: Hodder Arnold, 1985.

HALLIDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. 2nd ed. London: Hodder Arnold, 1994.

HALLIDAY, M.A.K. On Grammar. London: Continuum, 2002.

HALLIDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. 3rd ed. London: Hodder Arnold, 2004.

HEYVAERT, L. Nominalization as grammatical metaphor. On the need for a radically systemic and metafunctional approach. In: SIMON-VANDENBERGEN, A.-M.; TAVERNIERS, M. Grammatical Metaphor: Views from systemic functional linguistics. Amsterdam: Benjamins, 2003. p. 65-99.

RAVELLI, L. Grammatical metaphor. An initial analysis. In: STEINER, E.H.; VELTMAN, R. (eds.) Pragmatics, Discourse and Text. Some systemically-oriented approaches. London: Pinter, 1988. p. 133-147.

SANTOS, A.L.; CARMO, C.M. Sobre a legitimação da autoridade científica: uma compreensão dos artifícios avaliativo-discursivos que asseguram um poder. Krypton, Anno I, n. 1, 103-114, 2013. Roma TrE-Press, Roma, aprile 2013. Disponível em: <http://host.uniroma3.it/progetti/romatrepress/Krypton/Krypton_I_13.pdf> Acesso em: 12.jul.2013.

SARDINHA, T.B. Metáfora. São Paulo: Parábola Editorial, (Lingua[gem]; 24), 2007.

SCHLEPPEGRELL, M.J. The Language of Schooling. A Functional Linguistics Perspective. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

SCOTT, M. Programa Word Smith Tools. Oxford University Press, 2009.

TAVERNIERS, M. Grammatical metaphor in SFL: A historiography of the introduction and initial study of the term. In: SIMON-VANDENBERGEN, A.-M.; TAVERNIERS, M.; RAVELLI, L. (eds.) Grammatical Metaphor: Views from systemic functional linguistics. Amsterdam: Benjamins, 2003.

WEBSTER, J.J. Introduction. In: HALLIDAY, M.A.K.; WEBSTER, J.J. (eds.) Continuum Companion to Systemic Functional Linguistics. London; New York: Continuum International Publishing Group, 2009, p. 01-11.

Published

2015-10-27

How to Cite

Ninin, M. O. G., Joseph, N. L. de L., & Maciel, A. M. C. (2015). Grammatical metaphors as a resource for packaging in the academic text. Letras, (50), 207–230. https://doi.org/10.5902/2176148520211