Jogos Esportivos Coletivos: sistematizações a partir da Praxiologia Motriz
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546484661Keywords:
Motor praxeology, Collective sports, Physical EducationAbstract
Motor Praxeology is a scientific discipline that generates a specific area of knowledge dedicated to the study of motor practices. Thus, this essay has the general objective: to verify the studies of motor praxiology and its systematization in collective sports games. With regard to methodology, it is a bibliographical research. The sources of information for this essay were the references that covered the research topic and through Google academic we used the keywords: volleyball/motor praxiology, soccer/motor praxiology, futsal/motor praxiology, basketball/motor praxiology and rugby/motor praxiology , comprising the years of publication from 2017 to 2022 in Portuguese. In summary, we can see that in the last five years we obtained a total of 20 publications that contemplate the JECS, of these, 11 studies referring to volleyball, four to handball, three to futsal and two studies to soccer. No studies were found in the last five years that include basketball and rugby. We also believe that studies on Motor Praxiology are being disseminated and updated. In view of this, we consider it necessary that more research focus more on JECS that have few systematizations.
Downloads
References
BITENCOURT, W. D., RIBAS, J. F. M., SCHMITZ FILHO, A. G, e SAWITZKI, R. L. Praxiologia motriz e futsal: pressupostos iniciais a partir da sua lógica interna para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Acción Motriz, nº56, 2021. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7809490.pdf. Acesso em: 01 out. 2023.
BITENCOURT, W. O ensino do futsal: uma proposta a luz da praxiologia motriz e dos jogos condicionados. 2019.90 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Física, Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
BRASIL, I. B. G.; FERREIRA, L. A. Diálogo entre a praxiologia motriz e o ensino do handebol. Revista Acción Motriz, nº 51, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6597285.pdf. Acesso em: 02 out. 2023.
DALLA NORA, D.; WELTER, J.; WELTER ,J.; BUFFON, E. et al. Praxiologia motriz, trabalho pedagógico e didática na Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 4, 1365-1378, out./dez. de 2016.
FAGUNDES, F. M.; RIBAS, J. F. M. A decisão motriz do levantador no voleibol: revisão de literatura e sistematização para ensino-aprendizagem segundo a praxiologia motriz. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 1161–1176, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/71854. Acesso em: 3 out. 2023.
FAGUNDES, F. M.; RIBAS, J.F.M. A dinâmica do voleibol sob as lentes da praxiologia motriz: uma análise praxiológica do levantamento. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, [S.L.], v. 25, n. 3, p. 149, set.,2017. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/134. Acesso em: 02 out. 2023.
FAGUNDES, F.M.; OLIVEIRA, R. V. de; LANES, B. M.; RIBAS, J. F. M. As interações motrizes do saque e da recepção e suas influências no voleibol: uma compreensão praxiológica. Motrivivência, [S.L.], v. 29, p. 225-242, dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29nespp225/35556. Acesso em: 3 out. 2023.
FRIEDRICH, E. I.; FAGUNDES, F. M. . Aproximações entre o handebol e a praxiologia motriz: proposta de ensino com base nas problemáticas emergentes da lógica interna do jogo. Conexões, Campinas, SP, v. 18. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8659163. Acesso em: 3 out. 2023.
GALATTI, L. R.; BETTEGA, O. B.; PAES, R. R.; REVERDITO, R. S.; SEOANE, A. M.; SCAGLIA, A. J. O ensino dos jogos esportivos coletivos: avanços metodológicos dos aspectos estratégico-tático-técnicos. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 3, 2017.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GONZÁLEZ, F. J. Sistema de classificação de esportes com base nos critérios: cooperação, interação com o adversário, ambiente, desempenho comparado e objetivos táticos da ação. Lecturas, Educación Física y Deportes, año 10, n. 71, 2004.
LANES, B.; MARQUES FILHO, C.V.; OLIVEIRA, R.V.; RIBAS, J.F.M.Praxiologia motriz: novas proposições para o treinamento dos jogos esportivos coletivos. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 30, n. 54, 2018.
LANES, B. M.; RIBAS, J. F. M. As interações motrizes do voleibol e o método situacional: reflexões para o processo de ensino-aprendizagem. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 1, 2018. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/45885. Acesso em: 3 out. 2023.
LANES, B.M. Ensino-aprendizagem-treinamento do voleibol: proposições a partir da praxiologia motriz e o método situacional. 2018. 169 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Física, Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
RIBAS, J. F. M. Praxiologia Motriz: construção de um novo olhar dos jogos e esportes na escola. Motriz, Rio Claro, v.11 n.2 p.113-120, mai./ago. 2005.
RIBAS, J. F. M. Praxiologia Motriz: instrumentalizando a prática pedagógica para o ensino dos esportes coletivos. Motriz, Rio Claro, v. 16 n. 1 p. 240-250, jan./mar. 2010.
MARQUES FILHO, C. V. A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz. 2017. 78 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Física, Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.
MARQUES FILHO, C.V.; SCHMITZ FILHO, A. G.; BAGGIOTO BETTEGA, O.; MAGNO RIBAS, J. F. O goleiro de futebol: uma visão a partir da praxiologia motriz. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, v. 9, n. 35, p. 406-415, 2017. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/541. Acesso em: 29 set.2023
MARQUES, R. G. V.; RAMOS, G. N. S. .; FERREIRA, L. A. Conflitos em jogos de futsal e de handebol: reflexões praxiológicas. Conexões, Campinas, SP, v. 18, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8659303. Acesso em: 3 out. 2023.
OLIVEIRA, R. V. de.; RIBAS, J. F. M. Elementos para a leitura de jogo no levantamento a partir da praxiologia motriz: a linguagem corporal dos jogadores de voleibol. Journal of Physical Education, v. 32, e3204, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jpe/a/YdPNCwCcmcLPhQK9VNDJ3Kt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 out. 2023.
OLIVEIRA, R. V. de.; RIBAS, J. F. M. Na jogada, o levantador: elementos (contra) comunicativos que orientam a leitura de jogo e a tomada de decisão no voleibol. Arquivos em Movimento, v.18, n.1, p 227-247, 2022. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/49953/pdf%20volei. Acesso em: 02 out. 2023.
OLIVEIRA, R. V. de.; RIBAS, J. F. M. O praxema no contexto esportivo: a linguagem expressa pelo corpo, a exemplo do voleibol. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 101, n. 258, p. 404-419, 2020.Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/DH47jkTsGYDphtWmXYMMbWg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 set. 2023.
OLIVEIRA, R. V. de; et al. O voleibol à perspectiva da praxiologia motriz: compreensão de alunos e atletas acerca do momento recepção. IX Congresso Sulbrasileiro de Ciências do Esporte, Lajeado, RS. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/9sulbrasileirocbce/9sulbrasileirocbce/paper/viewFile/10874/5634 Acesso em: 01 out. 2023
PARLEBAS, Pierre. Juegos, deporte y sociedad: Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.
RAMOS, J. R. da S. Introdução ao pensamento praxiológico de Pierre Parlebas: novas perspectivas para a Educação Física.Rio de Janeiro, RJ: Letras e Versos – 1.ed. – 2019
RIBAS, J. F. M.; FRANCO, F. Praxiologia Motriz e a Organização do Trabalho Pedagógico e da didática na Educação Física: Entrevista com Pierre Parlebas, professor da Universidade Paris Descartes (Paris V – Sorbonne Cité). Movimento,, v. 26, p. e26008, 2020.
RIBAS, J. F. M. Praxiologia Motriz: construção de um novo olhar dos jogos e esportes na escola. Motriz, Rio Claro, v.11 n.2 p.113-120, mai./ago. 2005.
RIBAS, J. F. M. Praxiologia Motriz: instrumentalizando a prática pedagógica para o ensino dos esportes coletivos. Motriz, Rio Claro, v. 16 n. 1 p. 240-250, jan./mar. 2010.
RIBAS, et al. Análise praxiológica das decisões motrizes do atacante e do goleiro durante o tiro de sete metros no Handebol. 13º Congreso Argentino y 8º Latinoamericano de Educación Física y Ciencias, La Plata, Argentina. Disponível em: https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.12886/ev.12886.pdf. Acesso em: 27 set. 2023.
ROSA, A. M. U. A lógica interna do jogo na escola: sistematização do conteúdo – o exemplo do basquetebol.2022. 155 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Física, Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022.
TABORDA, dos S. Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade. Dissertação (Mestrado). UFSM. Programa de pós-graduação em Educação Física. RS, 2014.
TABORDA, D. dos S.; RIBAS, J.F.M. Praxiologia motriz e o ensino dos jogos esportivos coletivos: ensaios críticos para pensar a prática pedagógica. ANAIS DO VII Congresso Sul Brasileiro de Ciências do Esporte (Paraná, Santa Catarina, Rio Grande do Sul). Disponível em: http://www.congressos.cbce.org.br/index.php/7csbce/2014/paper/view/5877/3281. Acesso em: 14 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Milena Pinheiro Brum, Fabiane Rossato Manfio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.