THE INTERNAL LOGIC OF AN EQUESTRIAN SKILLS SITUATION:

HIPPOTHERAPY IN ANALYSIS

Authors

  • José Ricardo da Silva Ramos Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546484428

Keywords:

Praxiologia motriz, Equoterapia, Lógica interna

Abstract

This article is instigated especially by Pierre Parlebas's Motor Praxiology (PM) contextualizing the degree of commitment of PM or motor action science in unveiling the constituent actions of a specific motor situation: Hippotherapy. The objective was to understand the internal logic of this motor practice in the set of its relations and observable actions.The methodological procedure was the praxiological analysis of how a team of equine therapy involved with this equestrian practice conceives its doing and thinking. The research subjects were ten hippotherapy agents who participate in the hippotherapy service program of the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). The praxeological analysis was marked by the interpretative observation of hippotherapy motor meanings (actions); by the praxiological view of agents within this specific situation. Knowing this process, we indicate the conditions for observing and listening to the regular driving actions, standardized by these agents, thus allowing us to look at the course of actions defined according to the internal logic of the analyzed situation. We claim, then, that it is possible to know the internal logic of Hippotherapy from the motive actions, bodily relationships and significant spatial notions of the investigated hippotherapy agents.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, P. P. FRANCHI, S. LAVEGA, P. Praxiologia Motriz: educação física como educação das condutas motrizes. In: BORTOLETO et. al. (Orgs.). Conexões. Educação Física, Esporte e Saúde. Campinas, SP v. 18, p.1-14, 2020.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE EQUOTERAPIA – ANDE. Curso básico de equoterapia. Livro Didático. Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Marcos Políticos e Legais da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. MEC/SEEP, 2010.

CASTALENAS, L. DURÁN, C. LAGARDERA, F. LASIERRA, G. LAVEGA, P. MATEU, M. RUIZ, P. Estudio praxiológico de las prácticas deportivas, expressivas, lúdico-recreativas y aprehensivas. In: APUNTS Educación Física y Deportes. Catalunya, n. 32, jun, p.27-36, 1993.

OLIVEIRA, F. A. de. BARBIÉRI, A. F. FAICO, D. R. FAICO, M. M. M. História da equoterapia. In: SOARES, D. F. G. et al. (Orgs). Equoterapia: teoria e prática. Caratinga, FUNEC Editora, 2011.

OTERO, F. L. BRURGUÊS, P. L. Introducction a la Praxiologia Motriz. Barcelona, Editorial Paidotribo, 2003.

PARLEBAS, Pierre. Linguistique, semiologie et conduites motrices. Éditions EPS. Paris, n. 144, p. 49-52, mar./avr. 1977.

PARLEBAS, P. Perspectivas para uma educación moderna. Andalucía: Junta de Andalucía, Dirección General de Deportes, 1987.

PARLEBAS, P. Los universais de los juegos deportivos. In: Praxiologia Motriz. Revista Científica de las Actividades Físicas, los Juegos y los Deportes. Gran Canaria, v. I, n. 0, p. 15-29, 1996.

PARLEBAS, P. Jeux, Sports et Sociétés. Lexique de Praxéologie Motrice. Paris, Collection Recerche, 1999.

RAMOS, J. R. da S. O jogo como linguagem: a abordagem funiconalista da linguagem nas práticas corporais coletivas. Niterói, 2007. 190f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem). Universidade Federal Fluminense-UFF, Niterói, 2007.

RIBAS, J. F. Contribuições da Praxiologia Motriz para o ensino da Educação Física escolar. Tese (Doutorado). UNICAMP, Campinas, 2002.

SOARES, C. L. ET AL. Metodologia do ensino da Educação Física. Ed. Cortez, São Paulo, 1992.

Published

2024-08-02

How to Cite

Ramos, J. R. da S. (2024). THE INTERNAL LOGIC OF AN EQUESTRIAN SKILLS SITUATION: : HIPPOTHERAPY IN ANALYSIS. Kinesis, 42(esp. 1). https://doi.org/10.5902/2316546484428

Issue

Section

Dossiê Praxiologia Motriz