ADUFSM adult male handball team in the 1980s: coach Luiz Celso Giacomini´s point of view
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546469677Keywords:
handball; ADUFSM; trainingAbstract
This study aims to determine the main factors, according to the coach's analysis, which allowed the men's handball team of the ADUFSM to achieve success, in terms of results, in the 1980s. To this end, an interview was conducted with Luiz Celso Giacomini (2015), professor and coach. Eight factors were listed, in increasing order of importance, that contributed to the success and supremacy of the city of Santa Maria–RS in handball at regional, national, and international levels. Therefore, we tried to analyze and discuss each item with what the literature presents as a suggestion in the training of high-performance teams. It was concluded that the factors presented by the coach have been part of a concept of sport for handball 38 years ago, which can still be considered current in the contemporary specialized literature, and can thus serve as a reference for structuring their own models in high level team training in team sports.
Keywords: Handball; ADUFSM; Training
Downloads
References
BOMPA, T. O. Treinando atletas de desporto coletivo. São Paulo: Phorte, 2005.
GIACOMINI, L. C. Entrevista. [Porto Alegre, ago. 2015]. Entrevistador: César Alcides Geller. Santa Maria, 2021. 1 texto transcrito de 1 arquivo de áudio mp3 (130min) [extraviado]. Entrevista concedida para elaboração do artigo intitulado “Equipe masculina adulta de handebol da ADUFSM na década de 1980: ponto de vista do técnico Luiz Celso Giacomini”, TCC do curso de graduação em Educação Física da UFSM, 2015.
GRECO, P. J. Iniciação Esportiva Universal. 2. Metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do Esporte. Ijuí: Editora Unijuí, 1994.
LIMA, C. Q. de. Esportes revisados em Santa Maria: Handebol. Santa Maria: Proesp, 2012.
MIOTTI, I. M. Reflexões sobre o conceito de movimento na formação profissional em educação física: uma experiência com o atletismo. 2002. Dissertação (Mestrado em Ciência do Movimento Humano) Centro de Educação Física e Desportos, universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2002.
PLATONOV, V. N. Teoria geral do treinamento desportivo olímpico. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ROTH, K. A Escola da Bola: um A, B, C para iniciantes. São Paulo: Editora Phorte, 2006.
SALLES, J. G. do C.; LISBOA, G. L.; SANTIAGO, O. N. Comparação da performance apresentada pela equipe campeã mineira de handebol feminino no Jimi/93 e no campeonato brasileiro adulto/93. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 2, ano II, n. 2, p. 22-34, 1994.
SCHMITZ FILHO, A. G.; PORTELA, O. C. P. Jornalismo esportivo na copa de 1998: uma tentativa de análise crítica das críticas. Bagé: Urcamp, 2002.
SILVA. Adriana B. R. da, et al. análise do contra-ataque das equipes femininas participantes do jimi 2008. Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 8, nº 1, p. 37-42, 2009.
TREBELLS, A. H. Playdoyer para um diálogo entre teorias do movimento humano e teorias do movimento no esporte. In: Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Maringá 13:(3), 1992, p. 338 –344.
WEINBERG, R. S.; GOULD, D. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. São Paulo: Artmed Editora, 2017.
WEINECK, J. Treinamento ideal. Tradução de Beatriz Maria Romano Carvalho. São Paulo: Editora Manole, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 César Alcides Geller, Luma Lemos Aires

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.