Student adventures at CEFD: dreams, trajectories, and disenchantments in the academic directory
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546453305Keywords:
Student Movement, Democracy, Political Education, Public University, CEFDAbstract
Memory is one of the greatest riches that we can share. When CEFD celebrates 50 years, we consider it important to register our recognition of this institution. The main objective of this article is to contribute to the historical record of CEFD, describing the student perspective from the experiences of acting in the Academic Directory (DACEFD) in the years 1992 to 1994. The reports present the actions taken followed by related reflections, and are based on the authors' memory and on personal collection documents. The public university’s defense has been a constant struggle, renewed by each generation, which allows opportunities to access public and quality education. Political formation during graduation accompanies and strengthens academic training that goes beyond the scope of curricular disciplines. Academic qualification is also materialized by the opportunity for difference, dialogue, and the experience of the public and democratic space.
Downloads
References
ALMEIDA, M.F.R de. Política educacional brasileira na década de 1990: um desserviço à cidadania. Cadernos de História da Educação, n. 4, jan./dez, p.117-131, 2005.
BLOCH, M. Apologia da História ou o ofício de Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
FERREIRA, M.G. Movimento estudantil de Educação Física: em busca de raízes históricas. Uma breve reflexão. In.: Movimento Estudantil: história e perspectivas. Caderno de Debates. Executiva Nacional de Estudantes de Educação Física/ExNEEF. Coordenadoria de Ensino Pesquisa e Extensão. V.3, jul., 1995. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/106385/Volume3.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em 10 ago. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIROUX, H.A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GOELLNER, S.V. A importância do conhecimento histórico na formação de professores de Educação Física e a desconstrução da história no singular. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p.37-55, 2012.
GÜNTHER, M. C. C.; DAMKE, M. H.; LIMA, C. R. P. A trajetória da revista Kinesis: uma leitura a partir de seus editoriais. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p.8-23, 2012.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: UNICAMP, 1990.
SEDUFSM. Histórico de Greve. Seção Sindical dos Docentes da UFSM. Disponível em: http://www.sedufsm.org.br/?secao=greve Acesso em 10 ago. 2020.
SILVA, T. T. da (Org.); HALL, S.; WOODWARD, K. Identidade e diferença. A perspectivados estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
SOUZA, M.S.; COUTO, M.L.; MARIN, E.C. A relação entre as ciências sociais e as ciências naturais na formação em Educação Física do CEFD/UFSM. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 1, jan./mar., p.175-190, 2014,
TELES, E; SAFATLE, V. (Orgs.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.
UFSM. História da Educação Física – CEFD. Santa Maria, 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/educacao-fisica/historico/ Acesso em 10 ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.


