Student adventures at CEFD: dreams, trajectories, and disenchantments in the academic directory

Authors

  • Ana Cristina Zimmermann Escola de Educação Física e Esporte Universidade de São Paulo http://orcid.org/0000-0002-8566-9613
  • Ana Lúcia de Lima Santos Prefeitura Municipal de Jaraguá do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546453305

Keywords:

Student Movement, Democracy, Political Education, Public University, CEFD

Abstract

Memory is one of the greatest riches that we can share. When CEFD celebrates 50 years, we consider it important to register our recognition of this institution. The main objective of this article is to contribute to the historical record of CEFD, describing the student perspective from the experiences of acting in the Academic Directory (DACEFD) in the years 1992 to 1994. The reports present the actions taken followed by related reflections, and are based on the authors' memory and on personal collection documents. The public university’s defense has been a constant struggle, renewed by each generation, which allows opportunities to access public and quality education. Political formation during graduation accompanies and strengthens academic training that goes beyond the scope of curricular disciplines. Academic qualification is also materialized by the opportunity for difference, dialogue, and the experience of the public and democratic space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Cristina Zimmermann, Escola de Educação Física e Esporte Universidade de São Paulo

Departamento de Pedagogia do Movimento do Corpo Humano

Centro de Estudos Socioculturais do Movimento Humano/CESC

EEFE/USP

References

ALMEIDA, M.F.R de. Política educacional brasileira na década de 1990: um desserviço à cidadania. Cadernos de História da Educação, n. 4, jan./dez, p.117-131, 2005.

BLOCH, M. Apologia da História ou o ofício de Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

FERREIRA, M.G. Movimento estudantil de Educação Física: em busca de raízes históricas. Uma breve reflexão. In.: Movimento Estudantil: história e perspectivas. Caderno de Debates. Executiva Nacional de Estudantes de Educação Física/ExNEEF. Coordenadoria de Ensino Pesquisa e Extensão. V.3, jul., 1995. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/106385/Volume3.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em 10 ago. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIROUX, H.A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GOELLNER, S.V. A importância do conhecimento histórico na formação de professores de Educação Física e a desconstrução da história no singular. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p.37-55, 2012.

GÜNTHER, M. C. C.; DAMKE, M. H.; LIMA, C. R. P. A trajetória da revista Kinesis: uma leitura a partir de seus editoriais. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p.8-23, 2012.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas: UNICAMP, 1990.

SEDUFSM. Histórico de Greve. Seção Sindical dos Docentes da UFSM. Disponível em: http://www.sedufsm.org.br/?secao=greve Acesso em 10 ago. 2020.

SILVA, T. T. da (Org.); HALL, S.; WOODWARD, K. Identidade e diferença. A perspectivados estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SOUZA, M.S.; COUTO, M.L.; MARIN, E.C. A relação entre as ciências sociais e as ciências naturais na formação em Educação Física do CEFD/UFSM. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 1, jan./mar., p.175-190, 2014,

TELES, E; SAFATLE, V. (Orgs.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.

UFSM. História da Educação Física – CEFD. Santa Maria, 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/educacao-fisica/historico/ Acesso em 10 ago. 2020.

Published

2020-12-22

How to Cite

Zimmermann, A. C., & Santos, A. L. de L. (2020). Student adventures at CEFD: dreams, trajectories, and disenchantments in the academic directory. Kinesis. https://doi.org/10.5902/2316546453305

Issue

Section

Dossier CEFD 50 years anniversary