Dance at CEFD: from the undergraduate degree in Physical Education to the creation of the Dance undergraduate course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546448482

Keywords:

Dance, Undergraduate Degree, Physical Education

Abstract

This present article aims to honor the 50th anniversary of the Physical Education undergraduate course and Sports Center of the Federal University of Santa Maria (UFSM) and contextualize, record, and reflect on the issues of the undergraduate degree in Dance and its consequences, starting from the field of Physical Education and, more recently, Arts. The autobiographical data are presented in the form of written records and images, as well as the crossings of artistic-pedagogical work carried out by participants, academics, teachers, and researchers who were part of this historical process built by these two fields of UFSM. Moreover, this article highlights perspectives and possibilities for the consolidation of Dance at the Physical Education and Sports Center based on the community and academic production of the teachers who constituted it until today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo de Oliveira Duarte, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Professor na Universidade Federal de Santa Maria. Doutor em Educação. Mestre em Educação. Graduado em Educação Física.

Marcia Gonzalez Feijó, Universidade Federal de Santa Maria

Professora na Universidade Federal de Santa Maria. Doutora em Educação. Mestre em Ciência do Movimento Humano. Graduada em Educação Física.

Luciane Sanchotene Etchepare Daronco, Universidade Federal de Santa Maria

Professora na Universidade Federal de Santa Maria. 
Doutora em Ciência do Movimento Humano. Mestre em Cineantropometria. Especialista em Aprendizagem Motora. Graduada em Educação Física.

Mara Rubia Alves da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Aposentada da Universidade Federal de Santa Maria. Doutora em Motricidade Humana. Mestre em Pedagogia do Movimento Humano. Graduada em Educação Física. 

References

DUARTE, G. O. O dançar na educação física escolar: a experiência estética no movimento humano. Revista Educação, Santa Maria, v. 32, n. 01, p. 241-254, jan./jun. 2007.

FEIJÓ, M. G. A Dança como Conteúdo integrante da Educação Física Escolar enquanto Corporeificação de Mundo Sensível. 1996. Dissertação (Mestrado em Ciência do Movimento Humano). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 1996.

HASELBACH, B. Ästhetische Erzielung els beispiel der integration von tanz und bildender kunst. In: PAWELKE, R. Neue Sportkultur. Lichtenau: AOL, 1995, p. 298-304.

LABAN, R. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.

MARQUES, I. A. Ensino de dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.

Published

2020-12-22

How to Cite

Duarte, G. de O., Feijó, M. G., Daronco, L. S. E., & Silva, M. R. A. da. (2020). Dance at CEFD: from the undergraduate degree in Physical Education to the creation of the Dance undergraduate course. Kinesis. https://doi.org/10.5902/2316546448482

Issue

Section

Dossier CEFD 50 years anniversary