Reflections on physical education teachers’ training: the high school in question

Authors

  • Márcia Cristina Rodrigues da Silva Coffani Coffani FACULDADE DE EDUCAÇÃO FÍSICA - UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546438784

Keywords:

Teacher’s training, Physical Education, High School

Abstract

This study reflects on planning and supervision of Supervised Training processes in Physical Education initial formation, in High School. The formative meanings of the training in teacher’s formative process are discussed, and also is debated the importance of recognizing the historical and social peculiarities of the “young school” in Brazil and the reflection of the social function of Physical Education in High School. Reflections and guiding principles are pointed out for the planning and supervision of the teacher’s formative processes in High School with Physical Education in order to contribute to the debate on teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Cristina Rodrigues da Silva Coffani Coffani, FACULDADE DE EDUCAÇÃO FÍSICA - UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO

Professora Doutora em Educação IE/UFMT.

Professora Adjunto I da FEF/UFMT. 

Atualmente atua com as disciplinas de Estágio Supervisionado, Projeto de Pesquisa e Trabalho de Curso na FEF/UFMT.

 

 

References

BAUMAN, Z. 44 cartas do mundo líquido moderno. [Tradução Vera Pereira]. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BENEDET, O. M. Percepções sobre a qualidade do ensino médio: uma avaliação na região sul de Santa Catarina. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: UFSC, 2000.

BRASIL. Constituição Federal. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao.htm> Acesso em 20 fev. de 2013.

BRASIL. Emenda Constitucional n. 14, de 12 de setembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc14.htm Acesso em 20 fev. de 2013.

BRASIL. Emenda Constitucional n. 59, de 11 de novembro de 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm Acesso em 20 fev. de 2013.

BRASIL. Decreto Lei n. 10793/2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.793.htm. Acesso em 30 nov. 2014.

BRASIL. Parecer n. 15/1998 da CEB/CNE. Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/1998 /pceb015_98.pdf. Acesso em 30 nov. 2014.

BRASIL. Resolução n. 3/1998 da CEB/CNE. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/res0 398.pdf. Acesso em 30 nov. 2014.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9.394/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 20 jan. 2015.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ensino Médio Inovador. Brasília: Ministério da Educação, 2009.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

BRASIL. Resolução n. 02 de 01 de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Acesso em 30 de dez. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2006, vol. 1, 240 p.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica 2013: resumo técnico. Brasília: O Instituto, 2014ª.

CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues. Proposta Pedagógica. IN: BRASIL. Boletim Salto para o futuro. Debate – Juventudes em rede: Jovens produzindo educação, trabalho e cultura. Brasília: SEED-MEC, 2007. p. 03 - 11

CHAVES-GAMBOA, M.; TAFFAREL, C.; GAMBOA, S. S. Prática de Ensino: formação profissional e emancipação. 3. ed. Maceió: EdUFAL, 2011.

DAOLIO, J. Educação Física e o conceito de cultura. Campinas: Autores Associados, 2004.

DAYRELL, J. T. O jovem como sujeito social. IN: BRASIL. Juventude e Contemporaneidade. Brasília: UNESCO, MEC, ANPEd, 2007a. (Coleção Educação para Todos; 16). p. 155 - 176.

DAYRELL, J. T. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. IN: Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105 - 1128, out. 2007b. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 10 jan. 2014.

DAYRELL, J. A escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (org.). Múltiplos

olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

FIGUEIREDO, Z. C. C. Formação docente em Educação Física: experiências sociais e relação com o saber. In: Revista Movimento, vol. 10, n. 01. Porto Alegre: UFRGS, 2004.

KRAWCZYK, N. Uma roda de conversa sobre os desafios do Ensino Médio. IN: IN: DAYRELL, J. T.; CARRANO, P. C. R.; MAIA, C. L. (Orgs.). Juventude e Ensino Médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 75 – 98.

KUNZ, E. Pressupostos de uma Teoria Educacional crítica para a Educação Física. In: Revista Movimento, ano V, n. 10. Porto Alegre: UFRGS, 1999.

MORAES, A. C. Educação Física. In: BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Departamento de Políticas de Ensino Médio. Orientações Curriculares do Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2004.

VAGO, T. M. Início e fim do século XX: maneiras de fazer Educação Física na escola. In: Caderno CEDES, n°. 48, Campinas, 1999.

TOMAZETTI, Elisete Medianeira et. al. Entre o “gostar” de estar na escola e a invisibilidade juvenil: um estudo sobre jovens estudantes de Santa Maria, RS. IN: Educação, Santa Maria, v. 36, n. 1, p. 79-94, jan./abr. 2011.

Published

2021-03-12

How to Cite

Coffani, M. C. R. da S. C. (2021). Reflections on physical education teachers’ training: the high school in question. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546438784

Issue

Section

Essays

Most read articles by the same author(s)