Sport, experience and knowledge: a possible dialogue in physical education

Authors

  • Paulo Carlan Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS
  • Daniel Bardini Dürks Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546437659

Keywords:

Sports, Esthetics, Physical Education

Abstract

This article proposes to reflect the relationship sport in contemporary times and the aesthetic experience as a possibility of knowledge. Sport, for a long time, has been designed from the natural sciences, understanding that that has an extensive tradition in physical education, which in some perspective moves away from a "look" of the Humanities and Social Sciences. Recognizing that sport can be understood from aesthetic experience, giving the body another status in the process of knowing reality, not denying the conceptual dimension, but taking it while a language phenomenological-hermeneutic perspective, it is our purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Carlan, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Professor Doutor do Departamento de Humanidades e Educação da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí

Daniel Bardini Dürks, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Mestre em Educação nas Ciências - UNIJUÍ; professor EBTT do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - CTISM/UFSM

References

ALMEIDA, Luciano. Linguagem e experiência: pensando a Educação Física na escola republicana.2016. Tese (Doutorado). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Unijuí, Programa de Pós-Graduação Educação nas Ciências: Ijuí, 2016.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BRACHT, Valter. Educação Física e Ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Ijuí: Unijuí, 2003.

BRACHT, Valter. Corpo, movimento, conhecimento, educação e Educação Física: uma exploração filosófica. Relatório de Estágio de Pós-Doutoramento. Programa de Pós-Graduação em Educação-UFSC, 2012.

DAMATTA, Roberto (org). Universo do futebol: esporte e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2008.

KUNZ, Elenor. Educação Física & ensino e mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 4.ed. Ijuí: Unijuí, 2001.

MARASCA, Maristela. Estética (verbete). In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FESNTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário crítico. 2.ed. Ijuí: Unijuí, 2008. p.177-179.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Textos selecionados. Tradução Marilena de Souza Chauí e, Pedro de Souza Moraes. São Paulo: Nova Cultural, 1989.

SANTIN, Silvino. Educação Física: temas pedagógicos. Porto Alegre: EST/ESEF, 1992.

SILVA, Sidinei Pithan da Silva. Pós-modernidade, capitalismo e educação: a universidade na crise do projeto social moderno. Curitiba: Appris, 2016.

Published

2019-06-27

How to Cite

Carlan, P., & Dürks, D. B. (2019). Sport, experience and knowledge: a possible dialogue in physical education. Kinesis, 37. https://doi.org/10.5902/2316546437659

Issue

Section

Essays