Sport, experience and knowledge: a possible dialogue in physical education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546437659Keywords:
Sports, Esthetics, Physical EducationAbstract
This article proposes to reflect the relationship sport in contemporary times and the aesthetic experience as a possibility of knowledge. Sport, for a long time, has been designed from the natural sciences, understanding that that has an extensive tradition in physical education, which in some perspective moves away from a "look" of the Humanities and Social Sciences. Recognizing that sport can be understood from aesthetic experience, giving the body another status in the process of knowing reality, not denying the conceptual dimension, but taking it while a language phenomenological-hermeneutic perspective, it is our purpose.Downloads
References
ALMEIDA, Luciano. Linguagem e experiência: pensando a Educação Física na escola republicana.2016. Tese (Doutorado). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Unijuí, Programa de Pós-Graduação Educação nas Ciências: Ijuí, 2016.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
BRACHT, Valter. Educação Física e Ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Ijuí: Unijuí, 2003.
BRACHT, Valter. Corpo, movimento, conhecimento, educação e Educação Física: uma exploração filosófica. Relatório de Estágio de Pós-Doutoramento. Programa de Pós-Graduação em Educação-UFSC, 2012.
DAMATTA, Roberto (org). Universo do futebol: esporte e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2008.
KUNZ, Elenor. Educação Física & ensino e mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 4.ed. Ijuí: Unijuí, 2001.
MARASCA, Maristela. Estética (verbete). In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FESNTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário crítico. 2.ed. Ijuí: Unijuí, 2008. p.177-179.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Textos selecionados. Tradução Marilena de Souza Chauí e, Pedro de Souza Moraes. São Paulo: Nova Cultural, 1989.
SANTIN, Silvino. Educação Física: temas pedagógicos. Porto Alegre: EST/ESEF, 1992.
SILVA, Sidinei Pithan da Silva. Pós-modernidade, capitalismo e educação: a universidade na crise do projeto social moderno. Curitiba: Appris, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.


