The game in Physical Education Classes in Early Childhood Education: from the pedagogical interest of Physical Education to Children’s understanding production
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546436927Keywords:
Physical Education, Childhood Education, Game theories, Production of understandingAbstract
The present research is characterized by being a theoretical reflection derived from a pedagogical experience. In this way, it presents as its main object of reflection the investigation of how the children, from Early Childhood Education of the Federal University of Pará (EAUFPA) Application School, produce understanding about the game in the Physical Education classes. Through the action research methodology and the documentation technique used to interpret the data obtained in the registration activity, we indicate that children understand the game from terms such as; rules, fun, strategy, togetherness, cooperation, respect and happiness.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.
BOULITREAU, Paula R. Formação de professores para ensinar os saberes das práticas corporais às crianças na educação infantil. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 4, n.1, p. 281 - 295, 2018.
BREGOLATO, Roseli A. Cultura corporal do jogo. São Paulo: Ícone, 2007.
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2017.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.
D´AVILA, Alexandre S; SILVA, Lisandra O. Educação Física na Educação Infantil: o papel do professor de Educação Física. Revista Kinesis, v. 36, n. 1, p. 44 – 57, Jan – Abr 2018.
SOARES, Carmen L. et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
FARIA, Bruno A. et al. Inovação pedagógica na educação física. O que aprender com práticas bem sucedidas? Ágora para la EF y el deporte, nº12, (1), 11-28, 2010.
FREIRE, João B. Educação de corpo inteiro: Teoria e prática da educação física. São Paulo: Editora Scipione, 1989.
FREIRE, João B. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.
FREIRE, João B; LISBOA, Adonis M. A inteligência em jogo no contexto da educação física escolar. Motriz, v. 11, n. 2, p. 121-130, mai/ago, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.
KISHIMOTO, Tizuko M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a Educação. São Paulo: Cortez, 2011.
LOVISOLO, Hugo R.; BORGES, Carlos N.; MUNIZ, Igor B. Competição e cooperação: na procura do equilíbrio. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 1, p. 129-143, jan./mar. 2013.
MARTINS, Rodrigo L.; TOSTES, Luiza F.; MELLO, André S. Educação Física e formação docente: análise das ementas e bibliografias de disciplinas dos cursos de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 705-720, jul./set. de 2018.
NETTO, Luiz S; BETTI, Mauro. Convergência e integração: uma proposta para a educação física de 5ª. a 8ª. série do ensino fundamental. Rev. bras. Educ. Fís. Esp., São Paulo, v. 22, n. 1, p. 5-23, jan./mar. 2008.
PINHO, Vilma A; GRUNENNVALDT, José T; GELAMO, Kátia G. O lugar da Educação Física na Educação Infantil, existe? Motrivivência, v. 28, n° 48, setembro/2016.
SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem. São Paulo: Editora Iluminuras, 1995.
SEVERINO, Antônio J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
SILVEIRA, Juliano. Reflexões sobre a presença da Educação Física na primeira etapa da educação básica. Motrivivência, v. 27, n. 45, p. 13-27, setembro/2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.