The effect of rappelling practice by Physical Education students on the transformation of sport perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546436878

Keywords:

Adventure Sports, Teacher Training, Risk

Abstract

The study aimed to know and analyze the effects of the practice of rappelling by students of a Bachelor’s degree in Physical Education in the transformation of the perception of sport. Thirty students participated in an interview after the experience of rappelling. The results pointed to the presence of three elements: the risk, present through the experience of fear; satisfaction, by experiencing the pleasure experienced; and the overcoming of limits, revealed in the success in completing the practice. The experience of rappelling had the effect of transforming the perception that the participants had about the sport.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Triani, Faculdade Gama e Souza - FGS

Professor de Educação Física e mestre em Humanidades, Culturas e Artes - UNIGRANRIO. Membro do Laboratório do Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais na/para Formação de Professores - LAGERES.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

LAVOURA, T. N.; SCHWARTZ, G. M.; MACHADO, A. A. Aspectos emocionais da prática de atividades de aventura na natureza: a (re)educação dos sentidos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 119-127, 2008.

MARINHO, A. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. In BERNADES, Luciano Andrade. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. São Paulo: Phorte, 2013.

NUÑEZ, T. 100 perguntas e resposta sobre o Rappel. Lisboa: Desporto e Lazer. 2005.

PAIXÃO, J. A.; GEIDEL, A. R. Percepção de instrutores com relação aos procedimentos necessários à condução de modalidades de esporte de aventura. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, vol. 26, n. 2, p.82-91, 2018.

PAIXÃO, J. A.: SILVA, M. P. O risco na concepção de instrutores de esporte de aventura. Psicologia & Sociedade, vol. 29, p. 1-10, 2017.

PAIXÃO, J. A. Esporte de aventura: processo instrucional e situações de risco. Movimento e Percepção, vol. 11, número 17, p. 90-107, 2010.

PEREIRA, D. W. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. In BERNADES, Luciano Andrade. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. São Paulo: Phorte, 2013.

SEVERINO, A. J. M. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez.2007.

SPINK. M. J. P; ARAGAKI. S. S; ALVES. M. P.; Introdução: Da Exacerbação dos Sentidos no Encontro com a Natureza: Contrastando Esportes Radicais e Turismo de Aventura. Psicologia: Reflexão e Crítica. vol. 18, n. 1, p.26-38, 2005.

SPINK, M. J. P; CAÑAS. A; SOUZA. D. T;. Onde está o risco? Os seguros no contexto do turismo de aventura. Psicologia & Sociedade; 16 (2): 81-89; maio/ago.2004.

TRIANI, F. A escalada indoor como possibilidade pedagógica para a prática do esporte de aventura na escola. Revista de Educação Física, vol. 87. n. 4, p. 637-639, 2018.

Published

2020-12-30

How to Cite

Triani, F., Silva, L. R. da, & Silva, A. J. da. (2020). The effect of rappelling practice by Physical Education students on the transformation of sport perception. Kinesis, 38. https://doi.org/10.5902/2316546436878

Issue

Section

Original articles