The effect of rappelling practice by Physical Education students on the transformation of sport perception
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546436878Keywords:
Adventure Sports, Teacher Training, RiskAbstract
The study aimed to know and analyze the effects of the practice of rappelling by students of a Bachelor’s degree in Physical Education in the transformation of the perception of sport. Thirty students participated in an interview after the experience of rappelling. The results pointed to the presence of three elements: the risk, present through the experience of fear; satisfaction, by experiencing the pleasure experienced; and the overcoming of limits, revealed in the success in completing the practice. The experience of rappelling had the effect of transforming the perception that the participants had about the sport.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
LAVOURA, T. N.; SCHWARTZ, G. M.; MACHADO, A. A. Aspectos emocionais da prática de atividades de aventura na natureza: a (re)educação dos sentidos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 119-127, 2008.
MARINHO, A. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. In BERNADES, Luciano Andrade. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. São Paulo: Phorte, 2013.
NUÑEZ, T. 100 perguntas e resposta sobre o Rappel. Lisboa: Desporto e Lazer. 2005.
PAIXÃO, J. A.; GEIDEL, A. R. Percepção de instrutores com relação aos procedimentos necessários à condução de modalidades de esporte de aventura. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, vol. 26, n. 2, p.82-91, 2018.
PAIXÃO, J. A.: SILVA, M. P. O risco na concepção de instrutores de esporte de aventura. Psicologia & Sociedade, vol. 29, p. 1-10, 2017.
PAIXÃO, J. A. Esporte de aventura: processo instrucional e situações de risco. Movimento e Percepção, vol. 11, número 17, p. 90-107, 2010.
PEREIRA, D. W. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. In BERNADES, Luciano Andrade. Introdução aos estudos das atividades de aventura: características, concepções e conceitos. São Paulo: Phorte, 2013.
SEVERINO, A. J. M. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez.2007.
SPINK. M. J. P; ARAGAKI. S. S; ALVES. M. P.; Introdução: Da Exacerbação dos Sentidos no Encontro com a Natureza: Contrastando Esportes Radicais e Turismo de Aventura. Psicologia: Reflexão e Crítica. vol. 18, n. 1, p.26-38, 2005.
SPINK, M. J. P; CAÑAS. A; SOUZA. D. T;. Onde está o risco? Os seguros no contexto do turismo de aventura. Psicologia & Sociedade; 16 (2): 81-89; maio/ago.2004.
TRIANI, F. A escalada indoor como possibilidade pedagógica para a prática do esporte de aventura na escola. Revista de Educação Física, vol. 87. n. 4, p. 637-639, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.