Physical activity for pregnant women: analysis of specific formation

Authors

  • Alexandre Scherer Centro Universitário metodista, do IPA
  • Marcella Souza Massa Pires de Oliveira Centro Universitário Metodista- IPA
  • Fernanda Mariana Scherer Centro Universitário Metodista - IPA

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546435417

Keywords:

Physical Education and Training, Professional Training, Pregnant Women

Abstract

This qualitative study aimed at understanding what kind of training has Physical Education professionals who work with pregnant women. Initially, it was reflected on pregnancy, its characteristics, the influence of physical exercises and the professional training. Semi-structured interviews and curriculum analysis in Physical Education were used. The information was categorized. The conclusions point out that the relevant knowledge for the intervention with pregnant women is linked to biological aspects and physical training and is carried out more expressively through extension courses and experience in monitoring the pregnancy process.

Downloads

Author Biography

Fernanda Mariana Scherer, Centro Universitário Metodista - IPA

Fisioterapeuta

References

ALMEIDA L. A. L.; CANDIDO, T. S.; OLIVEIRA NETTO, A. Conhecimento sobre a incontinência urinária e fisioterapia em gestantes: revisão de literatura. Revista Intersaúde. Jaú: V. 1, n. 2, p. 48-60, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3 ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BATISTA, D. C. Atividade física e gestação: saúde da gestante não atleta e crescimento fetal. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant., Recife, 3 (2): 151-158, abr. / jun., 2003.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

EVANS, R. Mudanças fisiológicas. In: ORSHAN, S. A. Enfermagem na Saúde das Mulheres, das Mães e dos Recém-Nascidos: cuidado ao longo da vida. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 467-514.

GALLUP E. ET AL. Aspectos legais da prescrição de exercícios para a gravidez. Seção III: Aplicações práticas. In: Artal R,Wiswell AR, Drinkwater LR. O exercício na gravidez. São Paulo: Manole; 1999. p. 293-8.

MENESTRINA, E. Educação Física e Saúde. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.

MINAYO, M. C. S. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12 ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

MOTTOLA, Michelle F. et al. 2019 Canadian guideline for physical activity throughout pregnancy. British Journal of Sports Medicine, v. 52, n. 21, p. 1339-1346, 2018.

PRATES, C. S.; SANTOS, L. C.; MORETTO, V. L. Modificações do organismo materno. In: OLIVEIRA, D. L. Enfermagem na Gravidez, Parto e Puerpério: notas de aula. Porto Alegre: UFRGS, 2005. p. 53-60.

RAMOS, A. T. Atividade Física: diabetes, gestantes, 3ª idade, crianças, obesos. 3. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2002. p. 49-64.

SCHERER, A. et al. Diretrizes, propostas, interpretações e interesses – as dificuldades de diálogo na formação e na intervenção em educação física no Brasil. In: CAUDURO, M. T.; COCCO, F.; CARVALHO, N. O. (Org). A educação física nos seus diversos contextos: ensino – pesquisa – extensão. Curitiba: Editora CRV, 2017.

SOUZA. E. L. B. L. Exercício Físico na Gravidez. In: BARACHO, E. Fisioterapia Aplicada à Obstetrícia: aspectos em ginecologia e neonatologia. 3. ed. Rio de Janeiro: Médica e Científica LTDA, 2002. p. 129-140.

STEPHENSON, R. G.; O’CONNOR, L. J. Fisioterapia Aplicada à Ginecologia e Obstetrícia. 2. ed. Barueri: Manole, 2004.

VALADARES, J. D. Adaptações fisiológicas da gestação. In SOUZA, E. L. B. L. Fisioterapia aplicada à obstetrícia: aspectos em ginecologia e neonatologia. Rio de Janeiro: Médica e Científica LTDA, 2002. cap. 2, p. 19-32.

ZAVORSKY G. S.; LONGO L. D. Exercise guidelines in pregnancy: new perspectives. Sports Med. New York: 41(5):345-60, 2011.

Published

2020-12-30

How to Cite

Scherer, A., Oliveira, M. S. M. P. de, & Scherer, F. M. (2020). Physical activity for pregnant women: analysis of specific formation. Kinesis, 38. https://doi.org/10.5902/2316546435417

Issue

Section

Original articles