The physical education teachers’ knowledge from Turvo city, in SC state, about the critical pedagogical trends
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546433454Keywords:
Physical Education, Critical pedagogical trends, KnowledgeAbstract
The study investigated the physical education teachers’ knowledge from Turvo city, in SC state, about the critical pedagogical trends, considering Physical Education, being these as critical emancipatory, critic overcoming and also open classes. We made a field research, having as a data collection instrument, a questionnaire. We had five Physical Education teachers participating in this research. We conclude that the majority of respondent teachers know the critical proposals of Physical Education.Downloads
References
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 48, Agosto/99.
CASTELLANI FILHO, Lino. A Educação Física no sistema educacional brasileiro: Percurso, paradoxos e perspectivas”. Tese de doutorado. Campinas: Faculdade de Educação/Unicamp. 1999.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1996.
CORRÊA, Ivan Livindo de Senna, MORO, Roque Luiz. Educação Física Escolar: reflexão e ação curricular. Ijuí. Unijuí, 2004.
DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: questões e reflexões. Editora Guanabara Koogan. 2003.
FERREIRA, Heraldo Simões, SAMPAIO, Jósé Jackson Coelho. Tendências e abordagens pedagógicas da Educação Física escolar e suas interfaces com a saúde. 2013. Síntese.
Disponivel em: http://www.efdeportes.com/efd182/tendencias-pedagogicas-da-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 05 de Abr. de 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
GONSALVES, Elisa Pereira. Iniciação a pesquisa científica. Campinas, SP: Alínea, 2001.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do Esporte. Ijuí: Unijuí, 1996.
LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: Democratização da Escola Pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992. Cap 1.
Disponível em: https://praxistecnologica.files.wordpress.com/2014/08/tendencias_pedagogicas_libaneo.pdf. Acesso em: 14 de Mai de 2018.
MARIANO, Marina. As concepções pedagógicas da Educação Física e suas aplicações nas escolas: o caso da rede pública de ensino • • fundamental em Campinas – 5ª a 8ª série. 2005. 40f. Monografia (Graduação em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas Faculdade de Educação Física. 2005. Disponível em: < file:///C:/Users/lab9/Downloads/MarianoMarina_TCC.pdf>. Acesso em: 30 de Nov. de 2017.
MEDEIROS, Marinalva Veras; CABRAL, Carmen Lúcia de Oliveira. Formação Docente: da teoria à prática em uma abordagem sócio-histórica. Revista E-curriculum, ISSN 1809-3876, São Paulo, v.1, n.2, junho de 2006. Disponível em <http://www.pucsp.br/ecurriculum>. Acesso em: 26 de Mai. de 2018.
MINAYO, M. C. de S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social. 17.ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2004b.
MIRANDA, Simone de’. Formação inicial do professor de educação física. Curitiba. 2013. 14f. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/14122_6483.pdf>. Acesso em: 18 de Abr. 2018.
PADILHA, Vitória Espindola. Formação continuada do professor de Educação Física: possíveis articulações com a formação docente. 2017. 10f. Trabalho de conclusão de curso. UNESC. Criciúma. 2017.
SAVIANI, Dermerval. 1944. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações/Dermeval Saviani. 11.ed.rev.— Campinas, SP: Autores Associados, 2011. — (Coleção educação contemporânea).
VITÓRIO, Vânia. O conhecimento em Educação Física na formação continuada em Santa Catarina. Dissertação (Dissertação em mestrado na educação) UNESC. Criciúma, p.208. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.