“Fútbol callejero”: emerging educational processes of the social practice of mediation

Authors

  • Nathan Raphael Varotto Universidade Federal de São Carlos http://orcid.org/0000-0002-6722-9083
  • Luiz Gonçalves Junior Universidade Federal de São Carlos
  • Fábio Ricardo Mizuno Lemos Instituto Federal de São Paulo - Câmpus São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546426371

Keywords:

Educational processes, “Fútbol Callejero”, Mediation

Abstract

The aim of this article was to understand the educational processes that emerged from the mediation by the social practice of the “Fútbol Callejero” in an extension project that occurred in Sao Carlos- -SP. The analysis considered 10 meetings which occurred from August/2015 to February/2016, registered in field diaries. To build up the results, which used a methodological based on phenomenology, emerged two different categories: a) To respect dialog; b) To play with other. From these results, we perceived that the experience from the fruition of the “Fútbol Callejero” collaborated to improve comprehension and to promote more cooperative, more respectful and supportive relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathan Raphael Varotto, Universidade Federal de São Carlos

Licenciando em Educação Física pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Luiz Gonçalves Junior, Universidade Federal de São Carlos

Departamento de Educação Física e Motricidade Humana (DEFMH/UFSCar) e Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSCar).

Fábio Ricardo Mizuno Lemos, Instituto Federal de São Paulo - Câmpus São Carlos

Professor do Instituto Federal de São Paulo - Câmpus São Carlos.

References

BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sara. Notas de campo. In: BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sara. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994, p. 150-175.

FIORI, Ernani M. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 19. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2001.

GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GOMES, Romeu. A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MYNAIO, Maria C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Lazer e trabalho: a perspectiva dos líderes das centrais sindicais do Brasil e de Portugal em tempos de globalização. In: GONÇALVES JUNIOR, Luiz. (Org.). Interfaces do lazer: educação, trabalho e urbanização. São Paulo: Casa do Novo Autor, 2008, p. 54-108.

GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Edital de atividades de extensão - vivências em atividades diversificadas de lazer. São Carlos: ProEx/UFSCar, 2013.

GONÇALVES JUNIOR, Luiz; CARMO, Clayton da S.; CORRÊA, Denise A. Cicloviagem, lazer e educação ambiental: processos educativos vivenciados na Serra da Canastra. Licere (Centro de Estudos de Lazer e Recreação. Online), v.18, n.4 p.173-208, 2015.

LEMOS, Fábio R. M. Entre o ócio e o negócio: possibilidades de desenvolvimento da motricidade escolar. 2013. 198f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, 2013.

MARCELLINO, Nelson C. Lazer e educação. 6. ed. Campinas: Papirus, 2000.

MARTINS, Joel; BICUDO, Maria A. V. A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. São Paulo: Moraes/EDUC, 1989.

OLIVEIRA, Maria W.; SILVA, Petronilha B. G.; GONÇALVES JUNIOR, Luiz; MONTRONE, Aida V. G.; JOLY, Ilza Z. L. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espações sociais. In: OLIVEIRA, Maria W., SOUSA, Fabiana R. (Org.) Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 29-46.

ROSSINI, Luciano; SERRANI, Esteban; WEIBEL, Matías; WAINFELD, Manuel. Fútbol callejero: juventud, liderazgo y

participación - trayectorias juveniles en organizaciones sociales de América Latina. Buenos Aires: FUDE, 2012.

SANTOS, Boaventura de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de S.; MENEZES, Maria P. (orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 31-83.

Published

2017-12-13

How to Cite

Varotto, N. R., Gonçalves Junior, L., & Lemos, F. R. M. (2017). “Fútbol callejero”: emerging educational processes of the social practice of mediation. Kinesis, 35(3). https://doi.org/10.5902/2316546426371

Issue

Section

Original articles