“Fútbol callejero”: emerging educational processes of the social practice of mediation
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546426371Keywords:
Educational processes, “Fútbol Callejero”, MediationAbstract
The aim of this article was to understand the educational processes that emerged from the mediation by the social practice of the “Fútbol Callejero” in an extension project that occurred in Sao Carlos- -SP. The analysis considered 10 meetings which occurred from August/2015 to February/2016, registered in field diaries. To build up the results, which used a methodological based on phenomenology, emerged two different categories: a) To respect dialog; b) To play with other. From these results, we perceived that the experience from the fruition of the “Fútbol Callejero” collaborated to improve comprehension and to promote more cooperative, more respectful and supportive relationships.Downloads
References
BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sara. Notas de campo. In: BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sara. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994, p. 150-175.
FIORI, Ernani M. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 19. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2001.
GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GOMES, Romeu. A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MYNAIO, Maria C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Lazer e trabalho: a perspectiva dos líderes das centrais sindicais do Brasil e de Portugal em tempos de globalização. In: GONÇALVES JUNIOR, Luiz. (Org.). Interfaces do lazer: educação, trabalho e urbanização. São Paulo: Casa do Novo Autor, 2008, p. 54-108.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Edital de atividades de extensão - vivências em atividades diversificadas de lazer. São Carlos: ProEx/UFSCar, 2013.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz; CARMO, Clayton da S.; CORRÊA, Denise A. Cicloviagem, lazer e educação ambiental: processos educativos vivenciados na Serra da Canastra. Licere (Centro de Estudos de Lazer e Recreação. Online), v.18, n.4 p.173-208, 2015.
LEMOS, Fábio R. M. Entre o ócio e o negócio: possibilidades de desenvolvimento da motricidade escolar. 2013. 198f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, 2013.
MARCELLINO, Nelson C. Lazer e educação. 6. ed. Campinas: Papirus, 2000.
MARTINS, Joel; BICUDO, Maria A. V. A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. São Paulo: Moraes/EDUC, 1989.
OLIVEIRA, Maria W.; SILVA, Petronilha B. G.; GONÇALVES JUNIOR, Luiz; MONTRONE, Aida V. G.; JOLY, Ilza Z. L. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espações sociais. In: OLIVEIRA, Maria W., SOUSA, Fabiana R. (Org.) Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 29-46.
ROSSINI, Luciano; SERRANI, Esteban; WEIBEL, Matías; WAINFELD, Manuel. Fútbol callejero: juventud, liderazgo y
participación - trayectorias juveniles en organizaciones sociales de América Latina. Buenos Aires: FUDE, 2012.
SANTOS, Boaventura de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de S.; MENEZES, Maria P. (orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 31-83.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.