Physical education in primary school – a study from the periodical of the área
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546426040Keywords:
Physical education, chidhood education, NewspapersAbstract
This article results of a bibliography research, which aims to analyses the academics production about physical education on primary school, in five scientific journals of area, in period of 2010 until 2014. Thereby, it was sought to elaborate a synthesis about like thematic of physical education on primary school has been treated in scientific productions of physical education’s area. The total of nineteen articles found represents a number still not expressive of publications, and with oscillations during the period under study. The distribution on different journals can be inactive of editor’s priorities.Downloads
References
ARIÈS, P. História social da criança e da família. Trad. de Dora Flaksman. 2° ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.
AYOUB, E. Reflexões sobre a educação física na educação infantil. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, supl.4, p.53-60, 2001.
BATISTA, S. R.; BETTI, M. A televisão e o ensino da educação física na escola. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 26, n 2, jan. 2005.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. Volume 1: Introdução; volume 2: Formação pessoal e social; volume 3: Conhecimento de mundo. BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de educação básica. Brinquedos e brincadeira de creche: manual de orientação pedagógica/Ministério da educação. Secretaria de educação básica. – Brasília: MEC/SEB,2012. Pág.158.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de educação básica. Crianças terão de ir à escola a partir de 4 anos de idade. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=18563:- criancas-terao-de-ir-a-escola-a-partir-do-4-anos-de- dade&catid=211&Itemid=86. Acessado em 03/07/14
as 11:40.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação física / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC/SEF, 1997.
BROUGÈRE, G. Brinquedos e cultura. 3. Ed. São Paulo: Cortez, 2000.
BUSS-SIMÃO, M. Educação Física na Educação Infantil: refletindo sobre a “hora da Educação Física”. Revista Eletrônica Zero-seis. v. 12, p. 01-07, 2006.
COSTA, M. B. da; LEIRO, A. C. R. Texto televisivo e educação infantil: conhecimento e trabalho pedagógico. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 121-135, janeiro 2010.
GALLAHUE, David, L.; OZMUN, John, C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos, 3. Ed. São Paulo: Phorte, 2005.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. Ed. São Paulo: atlas, 2008.
GRUPO DE ESTUDOS AMPLIADO DE EDUCAÇÃO FÍSICA. Diretrizes curriculares para a educação física no ensino fundamental e na educação infantil da rede municipal de Florianópolis-SC: registro da parceria NEPEF/UFSCSME/ Florianópolis, 1993 a 1996. Florianópolis, NEPEF/UFSC-SME, 1996.
GUIRRA, F. J. S.; PRODÓCIMO, E. Trabalho corporal na educação infantil: afinal quem deve realizá-lo?. Revista Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 3, p. 708-713, jul/ set de 2010.
KISHIMOTO, T. M. Política de formação profissional para a educação infantil: pedagogia e normal superior. Educação & Sociedade: formação de profissionais da educação: políticas e tendências, n.68, p.61-79, 1999.
LACERDA, C. G. de; COSTA, M. B. da. Educação física na educação infantil e o currículo da formação inicial. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 34, n. 2, p. 327- 341, abr/jun de 2012.
NAVARRO, M. S.; PRODÓCIMO, E. Brincar e mediação na escola. Revista Brasileira de Ciências no Esporte, Florianópolis v. 34, n. 3, p. 633-648, jul/ set. 2012.
OLIVEIRA, Marta, Koll; Vigotski: aprendizado e desenvolvimento um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.
SAYÃO, D.T. Educação física na educação infantil: riscos, conflitos e controvérsias. Motrivivência, Florianópolis, v.11, n.13, p.221-38, 1999.
RICHTER, A. C.; VAZ, A. F. Educação física, educação do corpo e pequena infância: interfaces e contradições na rotina de uma creche. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 53-70, jan/mar de 2010.
SAYÃO, D. T. Corpo e movimento: notas para problematizar algumas questões relacionadas à educação infantil e à educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v.23, n. 2, p. 55-67, jan. 2002.
SAYÃO, D.T. Infância, educação Física e educação infantil. Secretária Municipal de Educação de Florianópolis, 2000.
SIQUEIRA, I. B.; WIGGERS, I. D.; SOUZA, V. P. de. O brincar na escola: a relação entre o lúdico e a mídia no universo infantil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 34, n. 2, p. 313-326, abr/jun de 2012.
VIGOTSKY, L. S. a formação social da mente. 7. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.