The learning evaluation process in school physical education: a literary review between year 2009 and 2015

Authors

  • Andressa Costa do Nascimento Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO
  • Jorge Gouvea Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO
  • Renata Pereira Lopes Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO
  • Willian Costa de Freitas Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro
  • Felipe da Silva Triani Faculdade Gama e Souza, Instituto de Biociências, Curso de Educação Física

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546425299

Keywords:

Evaluation, Physical school education, Learning

Abstract

The study describes the evaluation of learning in the classes of Physical Education school. Then, a descriptive research was developed that compiled nine national articles, which were analyzed by the Novikoff Dimensions study model. The discussion about the evaluation process of learning in the School Physical Education has promoted advances regarding the objectives of teaching and guidelines for methodological applications of the evaluation instruments, however, considered that there are still short debates (when compared to the enormity and To the complexity of the theme) and non-presential ones, fomented, mainly, by bibliographical revisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Costa do Nascimento, Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO

Professora de Educação Física

Jorge Gouvea, Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO

Professor de Educação Física

Renata Pereira Lopes, Universidade do Grande Rio - UNIGRANRIO

Professora de Educação Física

Willian Costa de Freitas, Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro

Professor de Educação Física

Felipe da Silva Triani, Faculdade Gama e Souza, Instituto de Biociências, Curso de Educação Física

É mestre em Humanidades, Culturas e Artes - UNIGRANRIO. Membro do Laboratório do Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais na/para Formação de Professores - LAGERES.

References

ALVES, W. F.; SOARES JUNIOR, N. E. Educação física escolar e a avaliação: análise dos trabalhos apresentados no GTT-Escola no período de 1997 a 2005. In: Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte, 15., 2007. Anais... Recife: CBCE, 2007.

ANTUNES, F. H. C.; DANTAS, L. Sistematização do conhecimento declarativo em ed. física escolar da 5ª a 8ª série do ensino fundamental. Revista bras. de Educ. Fís. e esporte, São Paulo, v. 2, n. 24, p. 205-221.

BAGNARA, I. C. Perspectivas da avaliação na educação física escolar. EFDeportes - Revista Digital, Buenos Aires, ano 16, v. 159.

BARBOSA, C. L. A. Educação Física Escolar: as representações sociais. Rio de Janeiro: Shape, 2001.

BRACHT, V. Educação física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BETTI, M. Imagens em avaliação: uma pesquisa-ação sobre o uso de matérias televisivas em aulas de EF. Educar em Revista, Curitiba, n. especial 2, p. 137-152.

CASTELLANI FILHO, L. et al. Metodologia do ensino da educação física. 2. Ed. rev. São Paulo: Cortez, 2009.

DARIDO, S. C. A Educação Física na escola e o processo de formação dos não participantes de atividade física. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes. São Paulo, v. 18, n. 1, p. 61-80, 2004.

DARIDO, S. C. A avaliação da educação física na escola. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de profes- sores didáticos geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 127-140, v. 16.

DINIZ, J.; AMARAL, S. C. F. A avaliação na educação física escolar: uma comparação entre escolas tradicionais e cicladas. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 241-258.

FAGUNDES, S. M. K. Experimentação nas aulas de ciências: um meio para formação da autonomia? In: GALLIAZZI, M. C. et al. Construção curricular em rede na educação em ciências: uma aposta de pesquisa na sala de aula. Iuji: Unijui, 2007.

FREITAS, J. A.; FILHO, N. T. A avaliação do ensino-aprendizagem na educação física escolar. EFDeportes - Revista Digital, Buenos Aires, 2016, v. 161.

HILDEBRANDT, R.; LAGING, R. Concepções abertas ao ensino da educação física. Rio de Janeiro: Livro Técnico, 1986.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo, Cortez Editora, 1996.

MACEDO, E.; MACEDO, R. S.; AMORIM, A. C. (Org.). Como nossas pesquisas concebem a prática e com ela dialogam? Campinas: FE/UNICAMP, 2008. p. 4-13.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Editora Hucitec, 9a. ed. revista e aprimorada, 2006.

NOVAES, R. C.; FERREIRA, M. S.; MELLO, J. G. As dimensões da avaliação na educação física escolar: uma análise da produção de conhecimento. Motrividência, São Paulo, v. 26, n. 42, p. 146-160.

PIAGET, J. Sobre a pedagogia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.

SANTOS, W. Avaliação na Educação Física escolar: análise de periódicos do século XX.2002. 138 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2002.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOUZA JÚNIOR, M. Práticas avaliativas e aprendizagens significativas em Educação Física: trajetória, orientações legais e implicações pedagógicas. Pro-Posições, Campinas, v. 15, n. 2, maio/ago. 2004.

SANTOS, W.; MAXIMINIANO, F. L. A avaliação na educação física escolar: construindo possibilidades para atuação profissional. Educação em Revista, Vitória, v. 35 n. 4 p. 883-896.

SANTOS, W.; MAXIMINIANO, F. L. Memórias dicentes em ed. Física na educação básica: práticas avaliativas. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 79-101.

TENÓRIO, K. M. R. Propostas curriculares estaduais para ed. física: uma análise de binômio intencionalidade-avaliação. Motriz: Revista em Ed. Física, Recife, v. 18, n. 3, p. 542-556.

Published

2018-08-29

How to Cite

Nascimento, A. C. do, Gouvea, J., Lopes, R. P., Freitas, W. C. de, & Triani, F. da S. (2018). The learning evaluation process in school physical education: a literary review between year 2009 and 2015. Kinesis, 36(2). https://doi.org/10.5902/2316546425299

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)