Use of a rain simulator as a visual aid in promoting environmental education pertaining to soils among differing levels of elementary students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499468972

Keywords:

Erosion, Soil degradation, Soil conservation, Education in Geoscience

Abstract

Soil is of vital importance in maintaining life on earth. However, erosion has caused liabilities, sometimes irreversible to the environment, affecting, directly and indirectly, a wide range of systems which compose the damaging effects. The objective of this research was to promote soil conservation by raising environmental awareness among children and young people through interactive presentations in school environments. The effects of erosion on soil were demonstrated using a rain simulator as a visual aid on plots of soil with and without vegetative ground cover. Following presentations in various schools, it was observed that the rain simulator attracted the attention of students, parents, teachers, school employees and others and recreated, on a small scale, the mechanics of soil degradation and its conservation with vegetative ground cover. These presentations generated positive results. They offered possibilities for soil conservation, integrating theoretical and practical knowledge. They thus produced a double learning effect: there was direct interaction of the students with the object of study as well as knowledge of the erosion process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jefferson Gomes Confessor, Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Geografia, Uberlândia, MG

Doutorando em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), com titulo de mestrado e graduação em Geografia - Licenciatura e Bacharelado pela mesma universidade. Atualmente é Estagiário do Laboratório de Geomorfologia e Erosão de Solos. Possui experiência na área de Geomorfologia, com ênfase em Recuperação de Áreas Degradadas, dinâmica hídrica no solo e chuva simulada.

Lara Silva, Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Geografia, Uberlândia, MG

Possui graduação em Geografia - Licenciatura (2018) Bacharelado (2019) pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU- MG) Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU- MG) (2021). Atualmente é Doutoranda em Geografia na área de Análise, Planejamento e Gestão Ambiental pelo Programa de Pós Graduação em Geografia do Instituto de Geografia da mesma Universidade. Tem experiência na área de Geografia, atuando principalmente em pesquisas de temáticas envolvendo a Geomorfologia e Hidrogeomorfologia. Estagiária laboratório de Geomorfologia e Erosão dos solos (LAGES) e professora voluntária de Astronomia desde 2018 do Centro Educacional Eurípedes Barsanulfo (CEEB).

Maria Beatriz Junqueira Bernardes, Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Geografia, Uberlândia, MG

Possui graduação em Graduação em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (1990), mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (2001) e doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (2007). Atualmente é professora associada 2 da Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Geografia, Atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental e ensino de geografia. Faz parte do Programa de Pós-Graduação em Geografia (IG/UFU) e do Programa de Pós-Graduação em Geografia do Pontal (FACIP/UFU).

References

ABUDI, I.; CARMI, G.; BERLINER, P. Rainfall simulator for field runoff studies. Journal of Hydrology. v. 454–455, p. 76–81, 6 ago. 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhydrol.2012.05.056

ARAUJO, R; HUNGRIA, M. Microrganismos de importância agrícola. Brasília: Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária, Centro Nacional de Pesquisa de Arroz e Feijão: Centro Nacional de Pesquisa de Soja., 1994.

AUBERT, M; LEBE, R; OKTAVIANA, A; TANG, M; BURHAN, B; HAMRULLAH; JUSDI, A; ABDULLAH; HAKIM, B; ZHAO, J; GERIA, M; SULISTYARTO, P; SARDI, R; BRUMM, A. Earliest hunting scene in prehistoric art. Nature, v. 576, n. 7787, p. 442–445, 19 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1038/s41586-019-1806-y

BARRETTO, A; LINO, J; SPAROVEK, G. Bibliometria da pesquisa brasileira em erosão acelerada do solo: instituições, temas, espaço e cronologia. Revista Brasileira de Ciência do Solo. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-06832009000600033

BERTONI, J; LOMBARDI NETO, F. Conservação do solo. 6. ed. São Paulo: Ícone, 2008. ISBN 9788527409803

CONFESSOR, J. G. Avaliação de processos erosivos hídricos em diferentes usos agrícolas, utilizando simulador de chuvas no ambiente de Cerrado. 2019. 187 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) -Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.606

CONFESSOR, J.; RODRIGUES, S. Método para calibração, validação e utilização de simuladores de chuvas aplicados a estudos hidrogeomorfológicos em parcelas de erosão. Revista Brasileira de Geomorfologia, 19(1), 221–229, 2018. DOI: https://doi.org/10.20502/rbg.v19i1.1294

CONFESSOR, J.; MACHADO, D.; RODRIGUES, S. Procedimento de revegetação irrigada por carneiro hidráulico em área degradada por voçorocamento. Revista Sapiência: v.5, n.1, p. 112-126, jan./jul., 2016.

CONFESSOR, J.; SILVA, L.; RODRIGUES, S; Construction of a mobile rain simulator as a tool for the dissemination of geomorphological education and preservation of environments. Revista Brasileira de Geomorfologia, 22(4), 1001–1009, 2021. DOI: https://doi.org/10.20502/RBG.V22I4.1871

DANIEL, T.C. ; SHARPLAY, A. N.; EDWARDS,D. R.; WEDEPOBL, R.; LEMUNYON, J. I. Minimizing surface water eutrophication from agriculture by phosphorus management. Journal of Soil and Water Conservation. p. 30-38, 1994.

ENEDI, A. A evolução da população mundial, da oferta de alimentos e das ciências agrárias. Revista Ceres, vol. 56, núm. 4, p. 513-526, 2009.

FARIA JUNIOR, C. A.; NUNES, M, C.; SANTOS, F, A.; FREITAS, P, S.; DALLACOR, R. Construção e Calibração de Um Simulador de Chuva Portátil. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer, v.9, n.17; p. 778-787, 2013.

FILIZOLA, H. F.; ALMEIDA FILHO, G. DE; CANIL, K.; SOUZA, M. D. DE; GOMES MARCO ANTÔNIO. Controle dos processos erosivos lineares, ravina e voçorocas, em área de solos arenosos. Jaguariúna: Jaguariúna: Embrapa Meio Ambiente. 7p. Circular Técnica, 2011.

GUERRA, A. J. T. O Início do Processo Erosivo. In: EROSÃO E CONSERVAÇÃO DOS SOLOS: CONCEITOS, TEMAS E APLICAÇÕES. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

KOBIYAMA, M.; MINELLA, J.P.G.; FABRIS, R. Áreas degradadas e sua recuperação. Informe Agropecuário, v.22, p.10-17, 2001.

LEPSCH, I. F. 19 Lições de Pedologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011. 456 p.

LEPSCH, I. F. Formação e conservação dos solos. 2. ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2010. ISBN 978-85-7975-008-3

LOWDERMILK, W. C. Awareness and attitudes. In: Soil erosion and its control. New York : Van Nostrand Reinhold Company, Soil Science Series, 1986.

LOWDERMILK, W. C. Conquest of the land through 7,000 years. Agriculture information bulletin 99. Natural Resources Conservation Service, Washington, D. C. 1953.

MACHADO, D. F. T.; CONFESSOR, J. G.; RODRIGUES, S. C. Processo inicial de recuperação de área degradada a partir de intervenções físicas e utilização de leguminosas / Initial proc. of degraded area recov. through physical interventions and utilizat. of Leguminous spec -. Caderno de Geografia, v. 24, n. 1, 5 jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2014v24nespp42

MOTTA, A. C. V.; BARCELLOS, M. Funções do Solo no Meio Ambiente. In: LIMA, V. C.; LIMA, M. R. de; MELO, V. de F. O Solo no Meio Ambiente, Abordagem para Professores do Ensino Fundamental e Médio e Alunos do Ensino Médio (org). Universidade Federal do Paraná. Departamento de Solos e Engenharia Agrícola. 1º. Edição, cap. 9, p. 49 – 64, 2007.

MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. DE A.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 30, n. 4, p. 733–740, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-06832009000600033

PINESE JÚNIOR, J. F.; CRUZ, L. M.; RODRIGUES, S. C. Monitoramento de erosão laminar em diferentes usos da terra, Uberlândia - MG. Sociedade & Natureza, v. 20, n. 2, p. 157–175, dez. 2008.

PRUSKI, F. F. Conservação de solo e água: Práticas mecânicas para o controle da erosão hídrica. 2. ed. Viçosa: UFV, 2006.

RACHWAL, M. O solo. Seminário sobre educação ambiental integrada para multiplicadores, Colombo. Os seis elementos: água, ar, solo, flora, fauna, ser humano: trabalhos apresentados. Anais...Colombo: Embrapa Florestas, 2003

RATZEL, F. O SOLO, A SOCIEDADE E O ESTADO. Geography Department, University of Sao Paulo, p. 93–101, 1983. DOI: https://doi.org/10.7154/RDG.1983.0002.0008

RICHTER, H. J. Separated two-phase flow model: application to critical two-phase flow. International Journal of Multiphase Flow, v. 9, n. 5, p. 511–530, out. 1983. DOI: https://doi.org/10.1016/0301-9322(83)90015-0

RODRIGUES, L.; NISHIYAMA, L. Estudo dos fatores responsáveis pela erosão acelerada na bacia do córrego dos macacos - Uberlândia-MG. SIMPÓSIO NACIONAL DE CONTROLE DE EROSÃO, Anais. Anais...Goiânia: 2001.

SALTON, J; TOMAZI, M. Sistema Radicular de Plantas e Qualidade do Solo. Comunicado Técnico 198. Embrapa Agropecuária Oeste. Dourados, Brasil. 6 p. 2014.

SOTCHAVA, V. B. Por uma teoria de classificação de geossistemas de vida terrestre. São Paulo: Instituto de Geografia da USP, 1978.

SOUZA, L. D.; REICHARDT, K. Estimativas da capacidade de campo. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 20, n. 2, p. 183–189, 1996.

STEDILE, P. (org). A Questão Agrária no Brasil. O debate tradicional 1500-1960. São Paulo: Expressão popular, 2005.

TOSSELL, R. W.; WALL, G. J.; RUDRA R. P.; DICKINSON, W. T.; GROENEVELT P.H. The Guelph rainfall simulator. II. A comparison of natural and simulated rainfall characteristics. Canadian Agricultural Engineering, v.32, n.2, p. 215-223, 1990.

TRICART JEAN. Ecodinâmica. Rio de Janeiro: FIBGE/SUPREN, 1977.

WU, X.; ZHANG, C.; GOLDBERG, P.; COHEN, D.; PAN, Y.; ARPIN, T.; BAR-YOSEF, O. Early Pottery at 20,000 Years Ago in Xianrendong Cave, China. Science, v. 336, n. 6089, p. 1696–1700, 29 jun. 2012. DOI: 10.1126/science.1218643

Published

2022-11-25

How to Cite

Confessor, J. G., Silva, L., & Bernardes, M. B. J. (2022). Use of a rain simulator as a visual aid in promoting environmental education pertaining to soils among differing levels of elementary students. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e34. https://doi.org/10.5902/2236499468972

Issue

Section

Meio Ambiente, Paisagem e Qualidade Ambiental

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.