Use of a rain simulator as a visual aid in promoting environmental education pertaining to soils among differing levels of elementary students
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499468972Keywords:
Erosion, Soil degradation, Soil conservation, Education in GeoscienceAbstract
Soil is of vital importance in maintaining life on earth. However, erosion has caused liabilities, sometimes irreversible to the environment, affecting, directly and indirectly, a wide range of systems which compose the damaging effects. The objective of this research was to promote soil conservation by raising environmental awareness among children and young people through interactive presentations in school environments. The effects of erosion on soil were demonstrated using a rain simulator as a visual aid on plots of soil with and without vegetative ground cover. Following presentations in various schools, it was observed that the rain simulator attracted the attention of students, parents, teachers, school employees and others and recreated, on a small scale, the mechanics of soil degradation and its conservation with vegetative ground cover. These presentations generated positive results. They offered possibilities for soil conservation, integrating theoretical and practical knowledge. They thus produced a double learning effect: there was direct interaction of the students with the object of study as well as knowledge of the erosion process.
Downloads
References
ABUDI, I.; CARMI, G.; BERLINER, P. Rainfall simulator for field runoff studies. Journal of Hydrology. v. 454–455, p. 76–81, 6 ago. 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhydrol.2012.05.056
ARAUJO, R; HUNGRIA, M. Microrganismos de importância agrícola. Brasília: Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária, Centro Nacional de Pesquisa de Arroz e Feijão: Centro Nacional de Pesquisa de Soja., 1994.
AUBERT, M; LEBE, R; OKTAVIANA, A; TANG, M; BURHAN, B; HAMRULLAH; JUSDI, A; ABDULLAH; HAKIM, B; ZHAO, J; GERIA, M; SULISTYARTO, P; SARDI, R; BRUMM, A. Earliest hunting scene in prehistoric art. Nature, v. 576, n. 7787, p. 442–445, 19 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1038/s41586-019-1806-y
BARRETTO, A; LINO, J; SPAROVEK, G. Bibliometria da pesquisa brasileira em erosão acelerada do solo: instituições, temas, espaço e cronologia. Revista Brasileira de Ciência do Solo. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-06832009000600033
BERTONI, J; LOMBARDI NETO, F. Conservação do solo. 6. ed. São Paulo: Ícone, 2008. ISBN 9788527409803
CONFESSOR, J. G. Avaliação de processos erosivos hídricos em diferentes usos agrícolas, utilizando simulador de chuvas no ambiente de Cerrado. 2019. 187 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) -Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.606
CONFESSOR, J.; RODRIGUES, S. Método para calibração, validação e utilização de simuladores de chuvas aplicados a estudos hidrogeomorfológicos em parcelas de erosão. Revista Brasileira de Geomorfologia, 19(1), 221–229, 2018. DOI: https://doi.org/10.20502/rbg.v19i1.1294
CONFESSOR, J.; MACHADO, D.; RODRIGUES, S. Procedimento de revegetação irrigada por carneiro hidráulico em área degradada por voçorocamento. Revista Sapiência: v.5, n.1, p. 112-126, jan./jul., 2016.
CONFESSOR, J.; SILVA, L.; RODRIGUES, S; Construction of a mobile rain simulator as a tool for the dissemination of geomorphological education and preservation of environments. Revista Brasileira de Geomorfologia, 22(4), 1001–1009, 2021. DOI: https://doi.org/10.20502/RBG.V22I4.1871
DANIEL, T.C. ; SHARPLAY, A. N.; EDWARDS,D. R.; WEDEPOBL, R.; LEMUNYON, J. I. Minimizing surface water eutrophication from agriculture by phosphorus management. Journal of Soil and Water Conservation. p. 30-38, 1994.
ENEDI, A. A evolução da população mundial, da oferta de alimentos e das ciências agrárias. Revista Ceres, vol. 56, núm. 4, p. 513-526, 2009.
FARIA JUNIOR, C. A.; NUNES, M, C.; SANTOS, F, A.; FREITAS, P, S.; DALLACOR, R. Construção e Calibração de Um Simulador de Chuva Portátil. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer, v.9, n.17; p. 778-787, 2013.
FILIZOLA, H. F.; ALMEIDA FILHO, G. DE; CANIL, K.; SOUZA, M. D. DE; GOMES MARCO ANTÔNIO. Controle dos processos erosivos lineares, ravina e voçorocas, em área de solos arenosos. Jaguariúna: Jaguariúna: Embrapa Meio Ambiente. 7p. Circular Técnica, 2011.
GUERRA, A. J. T. O Início do Processo Erosivo. In: EROSÃO E CONSERVAÇÃO DOS SOLOS: CONCEITOS, TEMAS E APLICAÇÕES. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
KOBIYAMA, M.; MINELLA, J.P.G.; FABRIS, R. Áreas degradadas e sua recuperação. Informe Agropecuário, v.22, p.10-17, 2001.
LEPSCH, I. F. 19 Lições de Pedologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011. 456 p.
LEPSCH, I. F. Formação e conservação dos solos. 2. ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2010. ISBN 978-85-7975-008-3
LOWDERMILK, W. C. Awareness and attitudes. In: Soil erosion and its control. New York : Van Nostrand Reinhold Company, Soil Science Series, 1986.
LOWDERMILK, W. C. Conquest of the land through 7,000 years. Agriculture information bulletin 99. Natural Resources Conservation Service, Washington, D. C. 1953.
MACHADO, D. F. T.; CONFESSOR, J. G.; RODRIGUES, S. C. Processo inicial de recuperação de área degradada a partir de intervenções físicas e utilização de leguminosas / Initial proc. of degraded area recov. through physical interventions and utilizat. of Leguminous spec -. Caderno de Geografia, v. 24, n. 1, 5 jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2014v24nespp42
MOTTA, A. C. V.; BARCELLOS, M. Funções do Solo no Meio Ambiente. In: LIMA, V. C.; LIMA, M. R. de; MELO, V. de F. O Solo no Meio Ambiente, Abordagem para Professores do Ensino Fundamental e Médio e Alunos do Ensino Médio (org). Universidade Federal do Paraná. Departamento de Solos e Engenharia Agrícola. 1º. Edição, cap. 9, p. 49 – 64, 2007.
MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. DE A.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 30, n. 4, p. 733–740, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-06832009000600033
PINESE JÚNIOR, J. F.; CRUZ, L. M.; RODRIGUES, S. C. Monitoramento de erosão laminar em diferentes usos da terra, Uberlândia - MG. Sociedade & Natureza, v. 20, n. 2, p. 157–175, dez. 2008.
PRUSKI, F. F. Conservação de solo e água: Práticas mecânicas para o controle da erosão hídrica. 2. ed. Viçosa: UFV, 2006.
RACHWAL, M. O solo. Seminário sobre educação ambiental integrada para multiplicadores, Colombo. Os seis elementos: água, ar, solo, flora, fauna, ser humano: trabalhos apresentados. Anais...Colombo: Embrapa Florestas, 2003
RATZEL, F. O SOLO, A SOCIEDADE E O ESTADO. Geography Department, University of Sao Paulo, p. 93–101, 1983. DOI: https://doi.org/10.7154/RDG.1983.0002.0008
RICHTER, H. J. Separated two-phase flow model: application to critical two-phase flow. International Journal of Multiphase Flow, v. 9, n. 5, p. 511–530, out. 1983. DOI: https://doi.org/10.1016/0301-9322(83)90015-0
RODRIGUES, L.; NISHIYAMA, L. Estudo dos fatores responsáveis pela erosão acelerada na bacia do córrego dos macacos - Uberlândia-MG. SIMPÓSIO NACIONAL DE CONTROLE DE EROSÃO, Anais. Anais...Goiânia: 2001.
SALTON, J; TOMAZI, M. Sistema Radicular de Plantas e Qualidade do Solo. Comunicado Técnico 198. Embrapa Agropecuária Oeste. Dourados, Brasil. 6 p. 2014.
SOTCHAVA, V. B. Por uma teoria de classificação de geossistemas de vida terrestre. São Paulo: Instituto de Geografia da USP, 1978.
SOUZA, L. D.; REICHARDT, K. Estimativas da capacidade de campo. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 20, n. 2, p. 183–189, 1996.
STEDILE, P. (org). A Questão Agrária no Brasil. O debate tradicional 1500-1960. São Paulo: Expressão popular, 2005.
TOSSELL, R. W.; WALL, G. J.; RUDRA R. P.; DICKINSON, W. T.; GROENEVELT P.H. The Guelph rainfall simulator. II. A comparison of natural and simulated rainfall characteristics. Canadian Agricultural Engineering, v.32, n.2, p. 215-223, 1990.
TRICART JEAN. Ecodinâmica. Rio de Janeiro: FIBGE/SUPREN, 1977.
WU, X.; ZHANG, C.; GOLDBERG, P.; COHEN, D.; PAN, Y.; ARPIN, T.; BAR-YOSEF, O. Early Pottery at 20,000 Years Ago in Xianrendong Cave, China. Science, v. 336, n. 6089, p. 1696–1700, 29 jun. 2012. DOI: 10.1126/science.1218643
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.


