Considerations about the role of educational policies on the access to higher education in the international migration of brazilians
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499465327Keywords:
International migration, Student migration, Educational policiesAbstract
The migration of Brazilians, who leave their country in search of better living conditions, has been showing that the need for insertion in the world of work is not the only factor that influences this decision making. In recent years, it became clearer that cases where the motivation was the way in which educational policies were historically structured in Brazil and it is in order to contribute to this debate that we present this article, whose main objective is to discuss the migration of Brazilians, to Latin-American nations, due to the educational policies of access to the university that act as an expulsion factor. This work was built from the reading of bibliographic references referring to the theme and interviews with Brazilians who immigrated to Rosario, in the Argentine province of Santa Fé, to study medicine at the National University of Rosario (Universidad Nacional de Rosario). The results of the research showed that the way educational policies are organized in Brazil contributes to the maintenance of social inequality and the elite of universities and that migration was the only way for the interviewees to have access to an education of quality at a public university, free of charges and without exclusionary selective processes, since in Argentina education, from the basic level to the superior, is treated as a human right inherent to all, including foreigners.
Downloads
References
ALMEIDA, I. M. Q.; SILVA, F. A. Ingressantes no curso de medicina de uma instituição de ensino superior pública. Revista Ciência e Estudos Acadêmicos de Medicina, n. 8, p. 10 – 19, 2017.
ALVES, R. O vestibular é uma aberração In: SIMÕES, E. Revista Cult, 2011. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/vestibular/. Acesso em 18 dez. 2020.
ANGELUCCI, T. C. Migração e políticas linguísticas universitárias: estudantes brasileiros em Rosario (Argentina). In: ESTUPIÑÁN, M. C. Glotopolítica latinoamericana: Tendencias y perspectivas. Editorial Universidad Tecnológica de Pereira: Pereira, 2020.
ANGELUCCI, T. C.; POZZO, M.I. Estudiantes brasileños en la Facultad de Ciencias Médicas de Rosario (Argentina): Implicancias interlingüísticas, Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, n. 1, p. 807 – 833, 2020.
BERNHEIM. C. T. La Reforma de Córdoba Vientre fecundo de la transformación universitaria. In: SADER, E.; GENTILI, P.; ABOITES, H. (Org.). La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después. 1. ed. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO), 2008, p. 16 – 19.
BRASIL. Estudantes brasileiros de medicina. Bolívia, Argentina e Paraguai. Informações enviadas pelos postos. Ministério das Relações Exteriores, 2018.
CAMBRICOLI, F. Na fronteira pelo diploma médico. Estadão. 25 set. 2019. Disponível em: https://www.estadao.com.br/infograficos/cidades,na-fronteira-pelo-diploma-medico,1028800. Acessado em 15 mar. 2021.
CARDOSO FILHO, F.A. B.; MAGALHÃES, J. F.; SILVA, K. M. L.; PEREIRA, I.S. S. D. Perfil do estudante de medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), 2013. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 1, p. 32 – 40, 2015.
CARMO, E. F.; CHAGAS, J. A. S.; ROCHA, E. C.; FIGUEIREDO FILHO, D. B. Discutindo as políticas públicas de acesso ao ensino superior. Revista Educação, v. 10, n. 1, p. 17 - 28, 2015.
GAUDEMAR, J. Mobilidade do trabalho e acumulação do capital. Lisboa: Editora Stampa, 1977.
GHIRALDELLI JÚNIOR, Paulo. História da Educação Brasileira. São Paulo: Cortez. 2006.
GODOY, M. A. B.; POLON, S. A. M. Política educacional. Guarapuava: Moodle Unicentro, 2017.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da Educação Superior – 2019: Principais resultados. Brasília: Ministério da Educação (MEC), 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior. Acesso em 15 Dez. 2020.
LEHER, R. Reforma Universitária de Córdoba, noventa anos Um Acontecimento Fundacional para a Universidade Latino-americanista. In: SADER, E.; GENTILI, P.; ABOITES, H. (Orgs.). La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO), 2008, p. 52 – 65.
MATOS, C. Migrações: decisões individuais e estruturas sociais. Centro de Investigação em Sociologia Econômica e das Organizações, Instituto Superior de Economia e Gestão. Universidade Técnica de Lisboa, 1993.
MENDES, M. T. E se não houvesse o vestibular? – Percepções de professores e alunos do cursinho popular chico mendes acerca da elitização do ensino superior. In: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais[...] Caxias do sul: ANPED SUL, 2012, p. 1 – 13.
OLIVEIRA, J. F.; CATANI, A. M.; HEY, A. P.; AZEVEDO, M. L. N. Democratização do acesso e inclusão na educação superior no Brasil. In: BITTAR, M.; OLIVEIRA, J. F.; MOROSINI, M. (Orgs.). Educação Superior no Brasil: 10 anos Pós-LDB. Brasília: INEP, 2008, p. 71 – 88.
REGO, R. M.; MARQUES, N. A.; MONTEIRO, P. C.; OLIVEIRA, C. L. B.; LINS, N. A. A.; CALDAS, C. A. M. O perfil atual do estudante de Medicina e sua repercussão na vivência do curso. Pará Research Medical Journal, v. 2, n. 1 – 4, p. 22 – 30,2018.
RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das letras, 2019.
SAQUET, M. A. Por uma geografia das territorialidades e das temporalidades: Uma concepção multidimensional voltada para a cooperação e para o desenvolvimento territorial. 2. ed. Rio de Janeiro: Consequência, 2015.
SILVA JÚNIOR, J. R. Reforma do Estado e da Educação no Brasil de FHC. São Paulo: Xamã, 2002.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Coordenadoria de processos seletivos (COPS). Disponível em: https://www.cops.uel.br/v2/. Acesso em 12 de dez. 2020.
UNR. Alumnos UNR: Año académico 2017. In: Boletín Estadístico n. 69. Universidad Nacional de Rosario: Rosario, 2018. Disponível em: https://unr.edu.ar/noticia/1387/boletines-estadisticos. Acessado em: 26 jan. 2021
UNR. Alumnos UNR: Año académico 2018. In: Boletín Estadístico n. 70. Universidad Nacional de Rosario: Rosario, 2019. Disponível em: https://unr.edu.ar/noticia/1387/boletines-estadisticos. Acessado em: 26 jan. 2021
UNR. Alumnos UNR: Año académico 2019. In: Boletín Estadístico n. 71. Universidad Nacional de Rosario: Rosario, 2020. Disponível em: https://unr.edu.ar/noticia/1387/boletines-estadisticos. Acessado em: 26 jan. 2021.
Downloads
Published
Versions
- 2022-09-26 (3)
- 2022-06-20 (2)
- 2022-05-24 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.