Teaching practice in high school: supervised internship experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115186268

Keywords:

Supervised internship, High school, Writing test

Abstract

The objective of this work is to present the experiences of the supervised teacher training internship for secondary education (Portuguese) at the Federal Institute of Rio Grande do Norte. Over the course of six weeks, activities were developed aimed at reviewing the contents of the ENEM 2023 writing test. This extension project, through expository and dialogue classes, promoted the study of the structure and composition of the dissertation-argumentative text. As a result, certain difficulties faced by students regarding the preparation of the thesis and the construction of an argumentative consistency stand out, as well as evasion throughout the project. The final results indicate that it was a successful action and that it contributed to the students and the intern, as a teacher in training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simeone Gregório dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Graduado em Letras - Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Projeto Pedagógico do Curso de Letras ― Língua Portuguesa e Literaturas. Natal, 2017. Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/public/curso/ppp.jsf?lc=pt_BR&id=118881115. Acesso em: 11 dez. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2022: cartilha do participante. Brasília, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/enem/cartilha_do_participante_enem_2022.pdf. Acesso em: 11 dez. 2023.

GIL, A. C. Métodos e técnicas da pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1990.

MENEGOLO, E. D. DA C. W.; MENEGOLO, L. W. O significado da reescrita de textos na escola: a (re) construção do sujeito-autor. Ciências & Cognição, v. 4, 22 fev. 2011. Disponível em: http://cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/512/283. Acesso em: 11 dez. 2023.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práx. Educ., Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, out. 2021 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000500060&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 02 jun. 2024.

Published

2024-11-08

How to Cite

Santos, S. G. dos. (2024). Teaching practice in high school: supervised internship experiences. Experiência. Revista Científica De Extensão, 10(1), e86268. https://doi.org/10.5902/2447115186268

Issue

Section

Experience Reports