The psychopedagogue and interventions in learning difficulties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115169127

Keywords:

Psychopedagogue, Learning difficulties, Psychopedagogical interventions;

Abstract

This research was based on a proposal of observation of the psychopedagogue and on the interventions and learning difficulties. This research aimed to diagnose the harmful factors that interfere with learning, evaluating the psychopedagogical approach to learning difficulties, development processes and learning paths in the school, family and affective, cognitive and biological contexts. In this study, a bibliographic review of several authors such as BOSSA (2000); FREINET (2002); among others that contributed to a reflection on aspects related to learning difficulties, as well as the importance of Psychopedagogy in establishing guidelines for the resolution of these difficulties. In the pedagogical space, the reflection arises that the school has the primary task of “rebuilding” the role and figure of the student, providing him with being the creator and protagonist of his knowledge. Leading students to think and seek information for their educational, cultural and personal development is one of the basic skills of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Soares Silva

Pós-Doutorando em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (UFRRJ); Pós-Doutorando em Química pelo IQSC-USP; Doutor em Ensino de Ciências e Matemática, com ênfase em Educação Especial e Inclusiva, Mestre em Engenharia e Ciências dos Materiais (MACKENZIE); Licenciado em Química e Pedagogia, Vasta experiência no Ensino de Ciências, Química, Pedagogia e Educação Especial; Membro do Grupo de Pesquisa - Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE/UFRRJ).

Fabio José Antonio da Silva Silva, UEL/UEM

Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina/PR (2003), Pós Graduação em Fisiologia do Exercício pela Universidade Estadual de Maringá/PR (2005), Mestrado em Educação pela UNIGRAN - Pedro Juan Caballero/Paraguai (2013), MBA em Gestão de Pessoas pela UNOPAR (2017) e Doutorando em Educação Física - UEL/UEM (2017-2021). Experiência na área de Treinamento Desportivo, com ênfase em Educação Física Escolar, Treinamento Funcional, Atividade Fisica para Grupos Especiais, Corrida de Rua, Residencia Multiprofissional na Atenção Básica e Saúde Mental, Comando Motor e Distúrbios da Aprendizagem, conhecimentos sobre Recreação e Lazer, bem como Organização de Competições, Arbitragem e Gestão de Pessoas. Membro do GEPEMENE - Grupo de Estudos e Pesquisa em Metabolismo, Nutrição e Exercício. Docente de cursos de Graduação e Pós Graduação, nível lato sensu, nas áreas da Educação e Saúde. Atualmente servidor publico do município de Apucarana/PR, na área da Saúde Pública, atuando como Profissional de Educação Física no SUS.

References

BOSSA, Nádia. A Psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994.

BOSSA, Nadia A. A psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CORREIA, L.M.; MARTINS, A.P. Dificuldades de Aprendizagem: Que são? Como entendê-las? Rio de Janeiro, 2005.

FREINET. C. Uma escola ativa e cooperativa. São Paulo. 2002. Disponível em http://www.novaescola.abril.com.br. Acesso em 16 Jul. 2020.

FREIRE. P. Pedagogia da autonomia. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

LINHARES, Maria Beatriz M. Avaliação assistida. Psicologia: teorias e pesquisa. Brasília, 11 (1): 23-31, 1995.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1994 (Coleção Magistério 2º grau).

SOARES, Dulce Consuelo R. Os vínculos como passaporte da aprendizagem: um encontro D’EUS. Rio de Janeiro: Caravansarai, 2003.

VYGOTSKY, L. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: USP, 1988.

Published

2022-12-18

How to Cite

Soares Silva, R., & Silva, F. J. A. da S. (2022). The psychopedagogue and interventions in learning difficulties. Experiência. Revista Científica De Extensão, 8(2), 01–11. https://doi.org/10.5902/2447115169127

Issue

Section

Articles