Multiprofessional health care in maternal and child care: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115168416

Keywords:

Equipe Multiprofissional, Serviços de Saúde Materno-Infantil, Dieta Saudável, Câncer Mamário

Abstract

This is an experience report, with the objective of promoting educational activities in a playful way addressing current and relevant topics with a focus on women’s and children’s health carried out in August and October 2021 at the UBS, promoted by residents of a Hospital Child Friend. Two actions were carried out: one focused on child health on healthy eating with 3 scavenger hunts (target shooting, bowling and “what is this food?”) and another focused on women’s health addressing the topic of breast cancer prevention promoted especially in the month of October. The competitions provided the children with critical reflection on healthy food choices, while the time with the women was observed to break the taboo in relation to care in the prevention of breast cancer and greater interaction between participants and residents through the dialogic method. Finally, learning took place in a mutual way, emphasizing the construction of knowledge on both sides (residents and participants).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hémyllen Taisa Diniz da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Nutricionista pós-graduanda pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Materno-Infantil

Isadora Dávila da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Farmacêutica pós-graduanda pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Materno-Infantil

Aline Constantina da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Enfermeira pós-graduanda pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Materno-Infantil

References

ALBUQUERQUE, V. S. et al. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais da saúde. Revista brasileira educação médica, v. 32, n. 3, p. 356-62, 2008.

BRANDÃO, C.R. O que é educação. 3ª ed. São Paulo: Brasiliense; 1981. Brasil. Ministério da Saúde. Residência Multiprofissional em Saúde: experiências, avanços e desafios. Brasília: Ministério da Saúde; 2006.

BRITO, Andreza Luciana de Sousa. Educação alimentar e nutricional com crianças do segundo período da educação infantil. [Trabalho de conclusão de curso em nutrição]. 2017.

DIAS, Jéssica David, et al. Uso de serious games para enfrentamento da obesidade infantil: revisão integrativa da literatura. Texto & Contexto Enfermagem, v.26 p. 1-10. 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed., p. 1–92, 1996.

GARÓFOLO, A et al. Dieta e câncer: um enfoque epidemiológico. Rev. Nutr., Campinas, v.17, sulp. 4, p.491-505, out./dez, 2004.

INCA - Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva. A situação do câncer de mama no Brasil: síntese de dados dos sistemas de informação. Rio de Janeiro: INCA, 2019.

JARDIM, Jean Brum; DE SOUZA, Inês Leoneza. Obesidade infantil no Brasil: uma revisão integrativa. Journal of Management & Primary Health Care, v. 8, p. 66-90, 2017.

KUENZER, A. Z. Competência como práxis: os dilemas da relação entre teoria e prática na educação dos trabalhadores. Boletim técnico do SENAC, v. 29, n. 1, p. 16-27, 2018.

LIMA, D. P. et al. A importância da integração universidade e serviços de saúde. Rev. Ciênc. Ext. v.6, n.1, p.135, 2010.

MARQUES, J. B.; et al. Contribuições da equipe multiprofissional de saúde no Programa Saúde da Família (PSF): uma atualização da literatura. Revista Baiana de Saúde Pública, v. 31, n. 2, p. 246, 2014.

MINISTÉRIO DA SAÚDE (BR). Instituto Nacional de Câncer. Estimativas 2016: incidência de câncer no Brasil. Rio de Janeiro: INCA; 2016.

Perego MG, Devincenzi MU.

A gestação de um trabalho em grupo no contexto da Residência Multiprofissional. In: Pereira EMA, organizador. Inovações curriculares: experiências no ensino superior com foco na interdisciplinaridade. Campinas: Unicamp; 2014. v.1, p.863-901.

REDE CÂNCER. Comunicação, uma estratégia contra o câncer. Edição 36. Dezembro, 2016.

RIBEIRO, E. C. O. A educação dos profissionais de saúde na América Latina: teoria e prática de um movimento de mudança. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 4, n. 7, p. 139-142, 2000.

SOARES, S.M; SILVA, L. B; SILVA, P. A. B. O teatro em foco: estratégia lúdica para o trabalho educativo na saúde da família. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro , v. 15, n. 4, p. 818-824, Dec. 2011.

Published

2022-12-18

How to Cite

Silva, H. T. D. da, Silva, I. D. da, & Silva, A. C. da. (2022). Multiprofessional health care in maternal and child care: experience report. Experiência. Revista Científica De Extensão, 8(2), 97–104. https://doi.org/10.5902/2447115168416

Issue

Section

Experience Reports