Neurons visit the school: a neuroscience popularization strategy

Authors

  • Andressa Mandarino Universidade Federal do Pampa, RS
  • Rui Seabra Machado Universidade Federal do Pampa, RS
  • Pâmela Billig Mello-Carpes Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS. https://orcid.org/0000-0002-9008-2091

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115135088

Keywords:

School, Neuroscience, Extension

Abstract

Neuroscience seeks to unravel the brain. These discoveries bring countless benefits to improving the quality of life. Therefore our goal was to disseminate neuroscience to a group of 5th-grade elementary school from a public school in the city of  Uruguaiana/RS in the first semester/2017. As a methodology, we used classroom interventions called Neuroblitzes. These were playful activities that aimed to engage students pleasurably. A questionnaire was applied with questions related to the content of activities before and after interventions. As a result of the actions, the students' knowledge and interest in neuroscience increased.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Mandarino, Universidade Federal do Pampa, RS

Acadêmica do curso de Fisioterapia da Universidade Federal do Pampa, RS.

Rui Seabra Machado, Universidade Federal do Pampa, RS

Mestrando em Ciências Fisiológicas na Universidade Federal do Pampa, RS.

Pâmela Billig Mello-Carpes, Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, RS.

Fisioterapeuta. Mestre e doutorado em CB: Fisiologia (UFRGS). Pós-doutorado na área de neurofisiologia (KUL, Bélgica). Professora na Univ Federal do Pampa, campus Uruguaiana.

References

ALVARENGA, S.P. Contribuição da neurociência no processo de ensino-aprendizagem em alunos com paralisia cerebral. 2012. 29 f. Monografia de conclusão de curso (Especialização) – Faculdade Integrada, Universidade Cândido Mendes, Rio de Janeiro, 2012.

BARBANTI, V.J.; TRICOLI, V.; UGRINOWITSCH, C. Relevância do conhecimento científico na prática do treinamento físico. Rev. paul. Educ. Fís., São Paulo, v.18, p.101-09, ago. 2004. Disponível em: http://files.cursoeducacaofisica.webnode.com/200000070-7e7a97f6e9/Relevancia%20do%20Treinamento%20Desportivo.pdf. Acesso em: jun. 2018.

COSENZA, R.M.; GUERRA, L.B. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre, 2011. 151 p.

FILIPIN, G. et al. Guia prático de atividades para popularização e divulgação da neurociência. São Paulo, 2016. 175 p.

FILIPIN, G. et al. POPNEURO: RELATO DE UM PROGRAMA DE EXTENSÃO QUE BUSCA DIVULGAR E POPULARIZAR A NEUROCIÊNCIA JUNTO A ESCOLARES. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 6, p. 87-95, 2015. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/3066. Último acesso em: jun 2018.

FILIPIN, G. et al. Neuroblitz: uma proposta de divulgação da neurociência na escola. Revista Ciência em Extensão, v. 10, n. 3, p. 69-76, 2014. Disponível em: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1098. Acesso em: Último acesso em: jun 2018.

GUERRA, L.B. O diálogo entre a neurociência e a educação: da euforia aos desafios e possibilidades. Revista Interlocução, v. 4, n. 4, p.3-12, 2011.

HAYDON, P.G. Glia. Listening and talking to the synapse. Em: Nature Reviews Neuroscience 2 (3), pág. 185. 2001. Disponível em DOI: 10.1038/35058528. Último acesso em: jun 2018.

IZQUIERDO, I. Memória. Porto Alegre, 2011. 133 p.

KEAN, S. O duelo dos neurocirurgiões. Nova York, 2014, 407 p.

LENT, R. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais. Atheneu: São Paulo, 2005.

MARTINS, A; MELLO-CARPES, PB. Ações para divulgação da Neurociência: um relato de experiências vivenciadas no sul do Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, v. 12, p. 100-109, 2014. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/329 . Acesso em: jun 2018.

MELO, J.R.; ROTTA, J.C.G. Concepção de ciência e cientista entre estudantes do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 15., 2010, Brasília, Resumos. Brasília, DF, 2010. Disponível em: http://www.sbq.org.br/eneq/xv/resumos/R0215-1.pdf Último acesso em: jun 2018.

MONTREZOR, L. H. The synaptic challenge. Em: Advances in physiology education 38 (2), pág. 187–190. 2014. Disponível em DOI: 10.1152/advan.00145.2013. Último acesso em: jun 2018.

POWERS, S.K. Fisiologia do exercício: teoria e aplicação ao condicionamento e ao desempenho. 6 ed. Florida, 2007. 646p.

SARAIVA, C.C. Teatro Científico e ensino da química. Dissertação (Mestrado em Química do Ensino), Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, Porto, 2007.

SILVERTHORN, D.U. Fisiologia Humana, Uma Abordagem Integrada. Editora Artmed, Porto Alegre. 5ª ed. 2010.

VARGAS, L.S et al. Conhecendo o sistema nervoso: ações de divulgação e popularização da neurociência junto a estudantes da rede pública de educação básica. Ciências & Cognição, v. 19, n. 2, p. 233-241, 2014. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/910. Último acesso em: jun 2018.

Published

2020-07-09

How to Cite

Mandarino, A., Machado, R. S., & Mello-Carpes, P. B. (2020). Neurons visit the school: a neuroscience popularization strategy. Experiência. Revista Científica De Extensão, 4(2), 80–96. https://doi.org/10.5902/2447115135088

Issue

Section

Experience Reports

Most read articles by the same author(s)