The perception of mothers about the volition of children with cerebral palsy for the engagement in everyday life occupations

Authors

  • Alyne Kalyane Câmara de Oliveira Universidade Federal de São Carlos / Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial
  • Maria Luísa Guillaumon Emmel Universidade Federal de São Carlos / Professora Associada do Departamento de Terapia Ocupacional, do Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X9325

Keywords:

Cerebral Palsy, Volition, Special Education.

Abstract

Volition, as the willingness to engage/performing daily activities, is considered a prerequisite of human doing. In children with special needs such as cerebral palsy (CP) who deal with deficits of sensorimotor control and musculoskeletal, the volition can work as an influential feature to their engagement in occupations. The family is an important mediator in the child´s volitional process. However, researches about influence of the volition of children with special needs are scarce. This study aimed to identify how mothers perceive and deal with the volition of the child with CP to perform daily activities in scholar, play and self-care areas. Participated six mothers of children with CP, between 6 and 9 years old, levels I and IV of the GMFCS in a school -health unit inside Paulista, who answered a semistructured interview based on The Volitional Questionnaire. Based on the analysis of the content, three topics emerged: a) mother’s perceptions about the volition of children; b) mothers’ perception regarding their role in the child´s volitional process and c) strategies used by mothers to encourage children to develop volition. Results showed that mothers perceive the relationship of the child volition versus involvement in activities and their importance in child´s volition for activities who judge relevant, mainly the formal school activities and self-care, with slightest consideration for the play. These mothers are looking for ways to implement the incentive, but they have revealed limited knowledge about strategies for stimulation of volition, showing the need for investments in health education for the guidance of those families.

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Author Biographies

Alyne Kalyane Câmara de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos / Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial

Terapeuta Ocupacional graduada pela Universidade Potiguar (UnP), Mestre em Terapia Ocupacional pelo Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos (PPGTO-UFSCar), Especialista em Intervenção em Neuropediatria e em Terapia da Mão/Reabilitação do Membro Superior também pela UFSCar. Foi docente do curso de graduação em Terapia Ocupacional da UFSCar entre 2011 e 2012. Atualmente é Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial (PPGEEs-UFSCar).

Maria Luísa Guillaumon Emmel, Universidade Federal de São Carlos / Professora Associada do Departamento de Terapia Ocupacional, do Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial

É graduada em Terapia Ocupacional pela Universidade de São Paulo, Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos e Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo. Foi uma das criadoras do curso de Terapia Ocupacional e do Departamento de Terapia Ocupacional da UFSCar, de onde é Professora Associada nível 4. Criou o Laboratório de Atividade e Desenvolvimento da UFSCar, em 1990, nucleando pesquisas de docentes, alunos de graduação e de pós graduação. Compôs o grupo que elaborou o projeto do Programa de Pós Graduação em Terapia Ocupacional, aprovado em 2009 pela CAPES. Assumiu cargos administrativos, entre eles os de Coordenadora de curso de graduação, Chefe de Departamento, Diretora do Centro de Ciências Biológicas e da Saúde e Pró-Reitora de Extensão da Universidade Federal de São Carlos (2004-2008). Tem experiência nas áreas de Terapia Ocupacional e de Educação Especial, atuando principalmente com os seguintes temas: ocupação humana, uso do tempo, formação e capacitação em terapia ocupacional e acessibilidade. É docente do Programa de Pós Graduação em Educação Especial e do Programa de Pós Graduação em Terapia Ocupacional da UFSCar.

Published

2014-04-11

How to Cite

Oliveira, A. K. C. de, & Emmel, M. L. G. (2014). The perception of mothers about the volition of children with cerebral palsy for the engagement in everyday life occupations. Special Education Magazine, 27(48), 185–200. https://doi.org/10.5902/1984686X9325

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