Teaching reading and writing to individuals with ADHD: a state of the art on inclusive educational strategies
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X93021Keywords:
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Inclusive pedagogical strategies, Teaching of reading and writingAbstract
This study aims to investigate the inclusive educational strategies presented in scientific literature regarding the teaching of reading and writing to individuals with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), considering their effectiveness and applicability in diverse educational contexts. The research is characterized as descriptive in terms of its objectives, bibliographic in its procedures, and qualitative in its methodological approach. Data collection was carried out using the platforms Google Scholar and SciELO, selecting articles published in the last decade to compose a state-of-the-art overview on the topic. The results indicate the existence of a variety of inclusive educational strategies, such as: phonological remediation; contextualization and motivation; slow reading; guided reading and writing frameworks; division of long tasks; use of schedules and organizers; goal setting; activation of prior knowledge; and the use of technology and playful resources. However, although these strategies are promising, they still require further investigation regarding their practical application in school settings.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014. Disponível em: https://www.institutopebioetica.com.br/documentos/manual-diagnostico-e-estatistico-de- transtornos-mentais-dsm-5.pdf. Acesso em: 09 mar. 2025.
BARTON, David; HAMILTON, Mary. Local literacies. Londres: Routledge, 1998.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 7 jul. 2015.
BRASILEIRO, A. M. M. Como produzir textos acadêmicos e científicos. São Paulo: Contexto, 2021.
CAPOVILLA, Alessandra Gotuzo Seabra; CAPOVILLA, Fernando César. Alfabetização: Método fônico. São Paulo: Memnon, 2004.
CARVALHO, Giovanna dos Santos Barros; PAZ, Cláudia Terra do Nascimento. O processo de aprendizagem da leitura e da escrita em alunos com transtorno do déficit de atenção e hiperatividade: As contribuições de recursos tecnológicos facilitadores. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 8, p. 78647–78663, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/34151. Acesso em: 25 fev. 2025.
CORTEZ, Marilene Tavares; PINHEIRO, Ângela Maria Vieira. TDAH e escola: incompatibilidade? Paidéia, v. 13, n. 19, p. 1-12, 2018. Disponível em: https://revista.fumec.br/index.php/paideia/article/view/6316. Acesso em: 25 fev. 2025.
COSCARELLI, Carla Viana. (org). Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
GONÇALVES, Sineide; FERREIRA, Bárbara Eduarda Barbosa. A convergência tecnológica e digital, o ensino remoto emergencial e os alunos com TDAH que frequentam os anos finais do ensino fundamental. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, jan./abr. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tl/a/H3s6MLvgt5qf3r3LMGXZ9Wb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 fev. 2025.
GONÇALVES-GUEDIM, Talita Fernanda et al. Desempenho do processamento fonológico, leitura e escrita em escolares com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Revista CEFAC, v. 19, n. 2, p. 242-252, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/wsH686JKCNFBjYLTNfzd9Yy/. Acesso em: 28 abr. 2025.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2018.
KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: teoria e prática. 7. ed. Campinas: Pontes, 2000.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática: velhos e novos tempos. Goiânia: Edição do autor, 2002.
MARTINS Raquel Araujo et al. Remediação fonológica em escolares com TDAH e dislexia. CoDAS, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/codas/a/8MgNrbyPssVpD6JK8qqdZMP/?lang=pt. Acesso em: 28 abr. 2025.
PEREIRA, Josilene Domingues Santos. O desenvolvimento da competência leitora no aprendente TDAH na escola: uma ajuda estratégica em leitura de textos didáticos. APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, n. 16, 2017. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/2345. Acesso em: 25 fev. 2025.
PANSANATO, Luciano Tadeu Esteves; SILVA, Bruna Rafaela da. Um conjunto de diretrizes para a adaptação de avaliações de aprendizagem para alunos com TDAH. Revista Transmutare, Curitiba, v. 9, 2024. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/rtr/article/view/17713. Acesso em: 25 fev. 2025.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. E- Book.– 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale,2013.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e exclusão social. São Paulo: Parábola Editora, 2009.
SANTOS, Carlos Eduardo de Paula; NÉLO, Maria José; SALES, Jesica Carvalho. Laboratório de leitura e escrita: (multi)letramentos no curso de Química. MACABÉA- REVISTA ELETRONICA DO NETLLI, v. 10, p. 34-54, 2021. Disponível em: https://www.academia.edu/113115327/Laborat%C3%B3rio_De_Leitura_e_Escrita_Multi_Let ramentos_No_Curso_De_Qu%C3%ADmica. Acesso em: 28 abr. 2025.
ROTTA, Newra Tellechea; OHLWEILER, Lygia; RIESGO, Rudimar dos Santos. Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2016.
SILVA, Sther Soares Lopes da. ALFABETIZAÇÃO E TDAH. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 9, n. 8, p. 949–958, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/266. Acesso em: 25 fev. 2025.
SCHMITT, Juliana Campos; JUSTI, Francis Ricardo dos Reis. A influência de variáveis cognitivas e do TDAH na leitura de crianças. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 37, p. e37326, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/NtVcRkpDGz5kwJnjKFBVPcC/. Acesso em: 25 fev. 2025.
SOUZA, Fernanda Ferreira de; MOTA, Marcos Henrique; PIMENTA, Vânia Maria Lúcia. Remediação fonológica em escolares com TDAH e dislexia. CoDAS, v. 32, n. 5, e20192019086, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/codas/a/8MgNrbyPssVpD6JK8qqdZMP/?format=html&lang=pt. Acesso em: 25 fev. 2025.
SOUZA, Ana Paula Luz de; CASAGRANDE, Samira. O processo de letramento de um aluno com TDAH no 3º ano do ensino fundamental. Revista Saberes Pedagógicos, v. 3, n. 2, 2019. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/pedag/article/view/5114. Acesso em: 25 fev. 2025.
SOUZA, Fabíola Pereira de; MOURA, Letícia Soares de; PIMENTA, Viviane Diniz. Desempenho do processamento fonológico, leitura e escrita em escolares com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Revista CEFAC, v. 19, n. 2, p. 160-168, mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/wsH686JKCNFBjYLTNfzd9Yy/. Acesso em: 25 fev. 2025.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


