Deaf pedagogic work: didactic-pedagogic responsibilities in the schooling of deaf students in mainstream school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X91940

Keywords:

Education of the deaf, Educational Inclusion, Teacher’s Responsibility

Abstract

As a result of a doctoral thesis research in Education, the excerpt presented in this article problematizes the pedagogical responsibilities of deaf and hearing female educators in the schooling of deaf students in regular schools in João Pessoa – PB. The qualitative research was anchored in the theoretical scope of Deaf Studies in articulation with the field of Cultural Studies in Education and was developed with deaf and hearing female professionals. Data were collected through semi-structured interviews, using a script with open questions that focused on issues related to deaf pedagogical work in regular schools. The analyzes of the interviews showed that the deaf female educators assumed didactic-pedagogical responsibilities in the schooling of deaf students in the classroom, even though these are officially prerogatives of the regent hearing female teachers. These functions, therefore, were delegated to the deaf female educators due to the lack of pedagogical, didactic, linguistic and cultural tools to work with deaf students, revealing the school’s curricular weakness in dealing with the differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Romário, Federal University of Paraná

Possui Graduação em Serviço Social pela Universidade Anhanguera-Uniderp (2012), Graduação em Pedagogia com aprofundamento em Educação Especial pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB, 2016), Graduação em Licenciatura em Letras-Libras pelo Centro Universitário ETEP (2022), Especialização em Educação em Direitos Humanos pela UFPB (2016), Especialização em Língua Brasileira de Sinais pela Universidade Cândido Mendes (UCAM, 2017), Mestrado (2017) e Doutorado (2020) em Educação pela UFPB. Professor Adjunto do Departamento de Libras (Deli), do Setor de Ciências Humanas, da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Autor do livro Pedagogia surda: cultura, diferença e construção de identidades. Desenvolve atividades e projetos de ensino, pesquisa, extensão e cultura na área da educação de surdos(as) na perspectiva dos estudos culturais e dos estudos surdos com enfoque em temas como educação bilíngue, cultura surda, pedagogia surda, didática e educação de surdos(as), ensino de Libras e formação de professores(as). Contatos: lucasromario@ufpr.br

References

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Ser professor/a hoje: novos confrontos entre saberes, culturas e práticas. Educação, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 33-41, jan.-abr. 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/15003. Acesso em: 27 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.1.15003

COSTA, Marisa Vorraber. Estudos culturais e educação: um panorama. In: SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (org.). Cultura, poder e educação: um debate sobre estudos culturais em educação. Canoas: Ed. ULBRA, 2005. p. 107-120.

DENZIN; Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN; Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions (orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

DORZIAT, Ana. O Outro da educação: pensando a surdez com base nos te-mas identidade/diferença, currículo e inclusão. Petrópolis: Vozes, 2009. (Cole-ção Educação Inclusiva).

DORZIAT, Ana; ARAÚJO, Joelma Remígio de; SOARES, Filippe Paulino. O direito dos surdos à educação: que educação é essa? In: DORZIAT, Ana (org.). Estudos surdos: diferentes olhares. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2017. p. 19-60.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

KLEIN, Madalena; LUNARDI, Márcia Lise. Surdez: um território de fronteiras. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 14-23, 2006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/787. Acesso em: 07 mai. 2025. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v7i2.787

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. A inclusão escolar de alunos surdos: o que dizem alunos, professores e intérpretes sobre esta experiência. Caderno Cedes, Campinas, v. 26, n. 69, p. 163-184, maio-ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/KWGSm9HbzsYT537RWBNBcFc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 mai. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622006000200004

NELSON, Cary; TREICHLER, Paula A.; GROSSBERG, Lawrence. Estudos cul-turais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sa-la de aula. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 7-37. (Coleção Estudos Cul-turais em Educação).

QUADROS, Ronice Müller de. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Programa Nacional de Apoio à Educação de Surdos. O tradutor e intérprete de língua brasileira de sinais e língua portuguesa. Brasília: MEC; SEESP, 2004.

REIS, Flaviane. Professor surdo: a política e a poética da transgressão pedagógica. 2006. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/88409. Acesso em: 01 mai. 2025.

ROMÁRIO, Lucas. Pedagogia surda: cultura, diferença e construção de identidades. Curitiba: CRV, 2018. DOI: https://doi.org/10.24824/978854442314.1

SILVA, Lucas Romário da. O trabalho pedagógico surdo na escola regular. 2020. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18096?locale=pt_BR. Acesso em: 27 abr. 2025.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. A entrevista na pesquisa em educação: uma arena de significados. In: COSTA, Marisa Vorraber. Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2007. p. 117-138.

SKLIAR, Carlos. Os estudos surdos em educação: problematizando a normali-dade. In: ______ (org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013. p. 7-32.

SOUZA, Regina Maria de; GÓES, Maria Cecilia Rafael de. O ensino para surdos na escola inclusiva: considerações sobre o excludente contexto de inclusão. In: SKLIAR, Carlos (org.). Atualidade da educação bilíngue para surdos: processos e projetos pedagógicos. 5. ed. Porto Alegre: Mediação, 2016. p. 163-188.

TARDIF, Maurice. Saberes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Ro-sa Maria Hessel. Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 32-48, jan.-abr. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/18441. Acesso em: 02 mai. 2025. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18441

Published

2025-07-21

How to Cite

Romário, L. (2025). Deaf pedagogic work: didactic-pedagogic responsibilities in the schooling of deaf students in mainstream school. Special Education Magazine, 38(1), e49/1–24. https://doi.org/10.5902/1984686X91940