Behavioral Skills Training on Precise Teaching of Repertoires by Pedagogy Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X87689

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, BST, DTT

Abstract

Applied Behavior Analysis (ABA) is addressed to human issues, including the treatment of autism spectrum disorder (ASD). This research assessed the efficacy of BST on the training of two Pedagogy students to accurately teach narrative retelling of stories and answering questions via discrete trial teaching (DTT) to an experimenter and two children with ASD (in post-training generalization probe). ABA procedures may produce improvement in narrative organization and coherence, implying social and academic gains of textual comprehension. This justifies the definition of future education professionals as training participants, and who may in the future perform one-to-one interventions during school hours. In this research, BST involved components of didactic instruction, modeling, role play and performance feedback. During baseline, no student showed accurate teaching to the experimenter. When BST training stages with feedback by trial and by trial block were defined, both students demonstrated accurate teaching over 90% DTT components implemented correctly. There was generalization of accurate teaching to two children with ASD involving a new story. Maintenance was demonstrated two weeks later. The students evaluated their training positively through a self-assessment questionnaire. Limitations and recommendations for future investigations were discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Ferreira Guimarães, Federal University of Maranhão

Psicóloga pela Universidade CEUMA (2019) especialista em Análise do Comportamento Aplicada ao Transtorno do Espectro Autista e Quadros Relacionados também pela Universidade CEUMA, mestra em Psicologia pela UFMA (Universidade Federal do Maranhão). Possui Registro Técnico Comportamental (RBT-ABA) pela Instituição Growing Piece by Piece Brasil (2019). Participou do grupo de estudos e pesquisa em Análise do Comportamento Aplicada (ABA) ao TEA pela Universidade CEUMA (2016). Exerceu, como voluntária, intervenções em Análise do Comportamento Aplicada no Laboratório de Avaliação, Pesquisa e Intervenção ao Transtorno do Espectro Autista (LAPITEA) entre os anos de 2016 e 2019. Foi parceira do Núcleo Evoluir - Análise do Comportamento Aplicada ao Autismo e Acompanhamento em Psicologia Educacional para processos de Inclusão - atuando como Acompanhante Terapêutico (AT), realizando atendimentos e acompanhamento educacional a pessoas com autismo e quadros semelhantes.

Daniel Carvalho de Matos, Universidade Federal do Maranhão

Psicólogo pela Universidade Ceuma (2004). Mestre (2007) e Doutor (2013) em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pós-Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Maranhão. Pessoa com Transtorno do Espectro Autista -TEA (CID 10: F84.0). Pesquisador pelo Instituto Evoluir - Centro de Ensino e Pesquisa em Psicologia, Educação Inclusiva e Saúde do Maranhão (instituição sem fins lucrativos e com colaboração gratuita). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Psicologia da Universidade Federal do Maranhão (como externo à UFMA), orientando trabalhos com ênfase em Análise do Comportamento Aplicada (ABA) ao TEA e outros casos de desenvolvimento atípico e Psicologia Escolar e Educacional com ênfase em inclusão escolar e social. Experiência com prática supervisionada de intervenção comportamental baseada em ABA a pessoas com TEA e quadros relacionados com propósitos de ensino, pesquisa e extensão. Professor do curso de Psicologia da Universidade Ceuma. Fundador e coordenador do Laboratório de Avaliação, Pesquisa e Intervenção em Transtorno do Espectro Autista (LAPITEA) da Universidade Ceuma. Editor associado da revista Perspectivas em Análise do Comportamento (colaborando gratuitamente). Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Ceuma. Membro do GT 79 - Transtorno do Espectro Autista (TEA): Pesquisas na saúde e educação da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP).

References

ARAÚJO, Creuziana Xavier. Efeitos do ensino de recontar histórias: sobre responder perguntas de compreensão em crianças e jovens com autismo. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Maranhão. São Luís, p.99.2023.

ÁVILA, Elyoneida Maria de Moraes; MATOS, Daniel Carvalho de. Efeitos do treino de habilidades comportamentais remoto em familiares de criança com transtorno do espectro autista. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 14, n. 2, p. 1-21, 2023. Doi: https://doi.org/10.18761/PACa098cdA2345.

BAER, Donald; WOLF, Montrose; RISLEY, Todd. Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 1, n. 1, p. 91-97, 1968. Doi: https://doi.org/10.1901/jaba.1968.1-91.

CLAYTON, Michael; Headley, Ali. The use of behavioral skills training to improve staff performance of discrete trial teaching. Behavioral Interventions, v. 34, n. 1, p. 136-143, 2019. Doi: https://doi.org/10.1002/bin.1656.

CONINE, Daniel. et al. Verbal behavior Analysis of teaching story recall to children with autism: a replication and extension. The Analysis of Verbal Behavior, v.39, p.118-145, 2023. Doi: https://doi.org/10.1007/s40616-023-00183-2.

COOPER, John; HERON, Timothy; HEWARD, William. Applied Behavior Analysis. New Jersey: Pearson Education.2007.

DIEHL, Joshua; BENNETTO, Loisa; YOUNG, Edna Carter. Story recall and narrative coherence of high-functioning children with autism spectrum disorders. Journal of Abnormal Child Psychology, v.34, n.1, p.87-102, 2006. Doi: https://doi.org/10.1007/s10802-005-9003-x.

FERREIRA, Luciene Afonso; SILVA, Álvaro Júnior Melo; BARROS, Romariz da Silva. Ensino de aplicação de tentativas discretas a cuidadores de crianças diagnosticadas com autismo. Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 7, n. 1, p. 101-113, 2016.Doi:https://doi.org/10.18761/pac.2015.034.

FINGERHUT, Joelle; MOEYAERT, Mariola. Training individuals to implement discrete trials with fidelity: a meta-analysis. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, v.37, n.4, p.1-12, 2022. Doi: https://doi.org/10.1177/10883576221081076.

FREITAS, Maria Clara de; BENITEZ, Priscila; POSTALLI, Lidia Maria Marson. Contribuições da Análise do Comportamento para a Inclusão Educacional Brasileira. Perspectivas em Análise do Comportamento, v.13, n.1, p.197-212, 2021. Doi: https://doi.org/10.18761/DH010.jul21.

GIBBS, Ashley. et al. A systematic review of derived relational responding beyond coordination in individuals with autism and intellectual and developmental disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, v.36, p.1-36, 2024. Doi: https://doi.org/10.1007/s10882-023-09901-z.

HIGGINS, William. et al. Evaluation of a telehealth training package to remotely teach caregivers to conduct discrete-trial instruction. Behavior Modification, v. 47, n. 2, p. 390-401, 2023. Doi: https://doi. org/10.1177/01454455221138062.

HÜBNER, Maria Martha Costa. et al. Terapia comportamental para autismo: análise do comportamento aplicada.S.B. Meyer (Ed.),Psicologia clínica da graduação à pós-graduação. Rio de Janeiro: Atheneu. 2018.

LERMAN, Dorothea. et al. Further evaluation of a brief, intensive teacher-training model. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 41, n. 2, p. 243-248, 2008. Doi: https://doi. org/10.1901/jaba.2008.41-243.

MATOS, Daniel Carvalho de; ARAÚJO, Creuziana Xavier. Comparison of three procedures for teaching retelling stories and answering questions. Revista Perspectivas em Análise do Comportamento, v.13, n.2, p.169-183, 2022. Doi: https://doi.org/10.18761/PACa6sd4l.

MATOS, Daniel Carvalho de. et al. Efeitos do behavioral skills training sobre o desempenho de universitários no atendimento a crianças autistas. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 23, p.1-25, 2021. Doi: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v23i1.1421.

MATOS, Daniel Carvalho de; MATOS, Pollianna Galvão Soares de. Intervenções em psicologia para inclusão escolar de crianças autistas: estudo de caso. Revista Espaço Acadêmico, v.18, n.211, p.21-31, 2018. Disponível em:https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/44949/751375138734. Acesso em: 09mai. 2024.

MATOS, Daniel Carvalho de; MATOS, Pollianna Galvão Soares de; FIGUEIREDO, Rosana Mendes Éleres de.Teaching intraverbal storytelling to children with autism and other cases of lan¬guage delays. Psychology, v.8, n.6, p.798-814, 2017. Doi: https:// doi.org/1010.4236/psych.2017.86051.

MATOS, Daniel Carvalho de. et al. Comparação entre tipos de behavioral skills training para capacitação de estagiárias de psicologia. Contextos Clínicos, v.14, n.3, p.946-973, 2021. Doi: https://doi.org/10.4013/ ctc.2021.143.10.

SARAKOFF, Randi; STURMEY, Peter. The effect of behavioral skills training on staff implementation of discrete-trial teaching. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 37, n. 4, p. 535-538, 2004. Doi: https://doi.org/10.1901/jaba.2004.37-535.

SAROKOFF, Randi; STURMEY, Peter. The effects of instructions, rehearsal, modeling, and feedback on acquisition and generalization of staff use of discrete trial teaching and student correct responses. Research in Autism Spectrum Disorders, v. 2, n. 1, p. 125-136, 2008. Doi: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2007.04.002.

SOLARI, Emily. et al. Testing the effects of a pilot listening comprehension and vocabulary intervention for individuals with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, v.71, p.1-13, 2020. Doi: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2019.101501.

SOUZA, Dailton; ROBERTSON, Corey; RÉ, Tyler. A cultural generalization: an effective training for staff integrity on dtt in the application of the peak in brasil. Behavior Analysis in Practice, v.16, n.3, p.1-8, 2022. Doi: https://doi.org/10.1007/s40617-022-00745-1.

SUNDBERG, Mark.The verbal behavior miles¬tones assessment and placement program: The VB-MAPP. Concord, CA: AVB Press. 2008.

VALENTINO, Amber. et al. Use of a modified chain¬ing procedure with textual prompts to establish intraverbal storytelling. The Analysis of Verbal Behavior, v.31, n.1, p.39-58, 2015. Doi: https://doi.org/10.1007/ s40616-014-0023-x.

VARELLA, André; SOUZA, Carlos Magno Corrêa de. Ensino por tentativas discretas: revisão sistemática dos estudos sobre treinamento com ví¬deo modelação. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 20, n. 3, p. 73-85, 2018.Doi: ht¬tps://doi.org/10.31505/rbtcc.v20i3.1215.

WATSON. P.J; WORKMAN, EDWARD, A. The non-concurrent multiple baseline across-individuals design: an extension of the traditional multiple baseline design. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, v. 12, n.3, p. 257-259, 1981. Doi: https://doi.org/10.1016/0005-7916(81)90055-0

Published

2024-07-15

How to Cite

Guimarães, L. F., & Matos, D. C. de. (2024). Behavioral Skills Training on Precise Teaching of Repertoires by Pedagogy Students. Special Education Magazine, 37(1), e25/1–30. https://doi.org/10.5902/1984686X87689