Teaching at the School for the Deaf: Narratives about the Experience with Deaf Students with Cochlear Implant
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X86849Keywords:
Teacher narratives, Postmodern deafness, Deaf individuals, Deaf education, Cochlear ImplantAbstract
The present article aims to analyze how educational experiences with deaf students using cochlear implants (CI) are narrated by teachers in deaf schools. For this purpose, an ethical and political commitment is assumed with deaf communities, producing analyses based on the articulation between the field of Cultural Studies in Education and Deaf Studies. The materiality of the research consists of narrative interviews, produced in sign language, with teachers working in deaf schools in the state of Rio Grande do Sul. Two analytical axes were organized based on narrative recurrences: 1) ways in which deaf students using CI are categorized and the production of the notion of postmodern deafness; 2) educational experiences with deaf students using CI. It is concluded that, in contemporary times, there are various ways of being deaf, which can be described as postmodern deafness. The narratives indicate that these individuals are shaped by diverse and unique experiences. This diversity is a characteristic of our time, defined by fluid relationships and digital connections, which precludes a single answer or identification regarding the representation of deaf students using CI. These issues pose a challenge for the school inclusion of these individuals considering the multiple ways of constituting themselves as deaf individuals in contemporary times.
Downloads
References
ANDRADE, Sandra dos Santos. A entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais pós-estruturalistas. In: MEYER, Dagmar E.; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisa pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012. p. 173-194.
BAUMAN, H-Dirksen L. (Ed.). Open your eyes: Deaf Studies talking. Minneapolis: The University of Minnesota Press, 2008.
BRASIL. Lei nº 14.191 de 3 de agosto de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2021/Lei/L14191.htm#art1. Acesso em: 31 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Hessel; SOMMER, Luis Henrique. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 36–61, maio 2003.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2016.
KARNOPP, Lodenir Becker; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise. Produções culturais surdas no contexto da educação bilíngue. Relatório de Pesquisa: Edital Universal 2014, CNPq. Porto Alegre, 2018. 51p. (Texto digitado).
LANE, Harlan. A máscara da benevolência: a comunidade surda amordaçada. Lisboa: Instituto Piaget, 1992. (Coleção Horizontes Pedagógicos)
NÓVOA, António. Carta a um jovem historiador da educação. Historia y Memoria de la Educación, 1 (2015): 23-58.
PONTIN, Bianca Ribeiro. Narrativas Docentes sobre Alunos Surdos com Implante Coclear em Escolas de Surdos. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
PONTIN, Bianca Ribeiro. Discursos e processos de normalização dos sujeitos surdos através de próteses auditivas nas políticas de governo da atualidade. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
PONTIN, Bianca Ribeiro. Discursos sobre a surdez, os surdos e o implante coclear: análise do manual de informações para os pais de crianças surdas candidatas ao implante. 2013. Monografia (Especialização) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento; Justificando, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


