"Nothing about us, without us": bilingual tutorial (Libras-Portuguese) for the accessibility of deaf people to IFC application portals
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X74749Keywords:
Vocational Education, Accessibility to Portals, Deaf StudentAbstract
This study in and for Vocational Education aims to contribute to qualifying the accessibility of the deaf person to the Catarinense Federal Institute (IFC) portals, due to the fact that they have been a barrier for that population. To do so, an educational product was designed, implemented and evaluated, in the typology of a bilingual tutorial (Libras-Portuguese), respecting the deaf language and culture. The research, applied in nature with qualitative analysis of the data, was carried out with a deaf student, four administrative technicians in education, a deaf teacher, and an audiovisual specialist. The data generation instruments included questionnaires and interviews with the participants before, during and after the implementation of the product. The study demonstrated that the accessibility resources developed for the tutorial enabled the understanding of the processes and the successful and autonomous enrollment by the deaf student, besides stimulating cognitive processes that lead to different learning and enhance more inclusive and equitable processes of application. However, the study suggests enlarging the research deaf population for future studies.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARBOSA, Gabriela Lapa Teles; MÜLLER, Karin. Produção de conteúdo acessível para surdos na web: análise do canal de vídeos Ôxe. Intercom, Rev. Bras. Ciênc. Comun., vol.41, nº.2, São Paulo, May/Aug., 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844201829
BRASIL. Decreto 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm Acesso em: 20 nov. 2021.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SECADI, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf Acesso em: 15 nov. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015- 2018/2015/Lei/L13146.htm Acesso em: 15 maio 2020.
DA SILVA, Marimar; DE OLIVEIRA, Hagar de Lara Tiburcio. Formação profissional integrada ao ensino médio: um estudo de caso com estudante surdo. Revista Educação Especial, v. 33, p. 1-23, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X39507
GRILO, André; RODRIGUES, Luiza de Albuquerque; SILVA, Bruno Santana da. Design Inclusivo e Acessibilidade Digital para Surdos em Páginas Web: Um Estudo Qualitativo em Universidade Pública Brasileira. Revista Design & Tecnologia, vol. 09, nº.18, 2019. DOI: https://doi.org/10.23972/det2019iss18pp71-83
INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE. Plano de Desenvolvimento Institucional. Instituto Federal Catarinense. IFC/PDI - 2019/2023, Blumenau, 2019.
INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE. Resolução Nº 33/2019/Consuper. Dispõe sobre a Política de Inclusão e Diversidade do Instituto Federal Catarinense (IFC).
MELO, Renata Gandra de. Inclusão em formação: contribuições para o acesso das pessoas com deficiência aos cursos técnicos do Instituto Federal do Espírito Santo, Dissertação (mestrado) – Instituto Federal do Espírito Santo, Dissertação (mestrado) – Instituto Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Vitória. 2021.
MELO, Renata Gandra de; SONDERMANN, Danielli Veiga Carneiro. Contribuições para o acesso de pessoas com deficiência à educação profissional e tecnológica. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n.5, p.26098-26117 maio. 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-170
PALÓPOLO. Cassia Antonina. Análise da Acessibilidade do Portal Web da Biblioteca Setorial De Educação Da Ufrgs Pelos Surdos. Porto Alegre,2021.
PERLIN, G. Identidades surdas. In: SKLIAR, C. (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010. p. 51-74.
QUADROS, Ronice Müller de. Educação de Surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
QUADROS, Ronice. M. O “BI” em Bilinguismo na educação de Surdos. In.: LODI, C. B.; MÉLO, A. D. B.; FERNANDES, E. (Org.). Letramento, bilinguismo e educação de Surdos. Porto Alegre: Mediação, 2015.
QUIXABA, Maria Nilza Oliveira. Diretrizes Para Projeto De Recursos Educacionais Digitais Voltados À Educação Bilíngue De Surdos. Tese (Doutorado em Informática em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
SACKS, Oliver. Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SILVA, Bruno Rafael Ferreira Souza Barbosa da. Objeto de aprendizagem baseado em redes sociais para ensaio de Libras a alunos ouvintes. (2017). Dissertação. Mestrado em Informática. Universidade Federal de Alagoas. Instituto de Computação.
SILVEIRA, Elis Regina Hamilton. Acesso à informação acadêmica e a autonomia do estudante surdo no SIGAA módulo discente do IFSC: um estudo de caso etnográfico no câmpus PHB. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional, Instituto Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/handle/123456789/1793?show=full Acesso em: 20 nov. 2021.
SILVEIRA, Elis Regina Hamilton; DA SILVA, Marimar. O design instrucional contextual no desenvolvimento de produto educacional acessível para estudantes surdos na educação profissional tecnológica. Revista Tecnologias Educacionais em Rede (ReTER),v. 2, n. 4, 2021.
STROBEL, Karin Lilian. Surdos: Vestígios Culturais não Registrados na História. Florianópolis, 2008. Tese de Doutorado em Educação – UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina.
SKLIAR, Carlos. A localização política da educação bilíngue para Surdos. In: SKLIAR, Carlos (Org.). Atualidade da educação bilíngue para Surdos. Porto Alegre: Mediação, 1999. 2 v., p. 7-14.
VALLE, Rafael. MARITAN, Tiago. LACE, Felipe. Criando Aplicações Acessíveis Para Surdos. Revista Fórum. Instituto Nacional de Educação de Surdos. 2017.
VIEIRA, Francine Medeiros. Princípios para o Design de Mídia Digital com Foco no Usuário Surdo. 2019. Dissertação. (Mestrado em Design) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
YIN, Robert Kuo-Zuir. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Tradução Daniel Grassi. Porto Alegre: Artmed, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).