Attitudinal barriers: discussing inclusion in school life through combating ableism
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X72183Keywords:
Attitudinal barriers, School inclusion, Ableism, School routineAbstract
Attitudinal barriers represent the subject of this article. These barriers are linked to prejudiced attitudes and discriminatory practices towards people with disabilities. These barriers criss-cross other barriers and bring in their core an ableistic view. This article seeks to discuss attitudinal barriers that often manifest within schools during educational process towards children with disabilities, engaged in a regular classis of Elementary School. At first, bibliographic research was conducted. Afterwards, a preliminary field research was carried out following the guidelines recommended by Resolution 510/2016 of the National Health Council (CNS). The preliminary field research happened throughout conversations with three teachers who work directly within inclusive education and teach in different schools. After reading all gathered field data, five categories of analysis were revealed: conflict, criticism of the model, insecurity, financial and conceptual limitations, and lack of knowledge. These categories supported the data analysis. Inclusive education should be addressed as educational policy, in order to act in favor of generating more conscious citizens – in cultural, historical, political and social ways – as well for reassure ethical, aesthetic and political values established by the Universal Declaration of Human Rights.
Downloads
References
ANTUNES, Katiuscia Vargas; GLAT, Rosana. Das relações entre representações sociais e educação especial nos processos de aprendizagem de alunos com deficiência intelectual. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - UFMS, Campo Grande, v. 25, n. 50.1, p. 73-99, dez. 2019.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BORTOLOZZO, Ana Rita Serenato. Banco de dados para o uso das tecnologias de informação e comunicação na prática pedagógica de professores de alunos com necessidades especiais. Dissertação de Mestrado. PUCPR - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2007.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 5.093. Dispõe sobre o sistema educacional inclusivo. Brasília: Câmara dos Deputados, 2020. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=node01v7prpe3aa614vg14xpp8fuv62416128.node0?codteor=1967660&filename=Avulso+-PL+5093/2020#:~:text=5%C2%BA%20O%20Plano%20de%20Ensino,para%20a%20aprendizagem%20do%20estudante. Acesso em: 08 set. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020: resumo técnico. Brasília: INEP/MEC, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf. Acesso em: 08 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 mai. 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em: 08 set. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 28 nov. 2021.
CAMARGO, Flávia Pedrosa de. O Capacitismo e a expectativa docente em relação a alunos com deficiência. (SYN)THESIS - Portal de Publicações Eletrônicas da UERJ, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 87-96, 2020.
CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 45-56, jan./abr. 2008.
CARVALHO, Rosita Edler. Removendo barreiras para a aprendizagem. In: BRASIL. Ministério da Educação. Salto para o Futuro - Educação Especial: tendências atuais. Brasília: Secretaria de Educação a Distância - MEC, 1999.
CUNHA, Eugênio. Práticas pedagógicas para inclusão e diversidade. 4. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.
DAINEZ, Débora; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. O conceito de compensação no diálogo de Vigotski com Adler: desenvolvimento humano, educação e deficiência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 1093-1108, out./dez. 2014.
DIAS, Adriana. Por uma genealogia do Capacitismo: da eugenia estatal a narrativa capacitista social. In: SIED - I SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS SOBRE DEFICIÊNCIA. 2013, São Paulo. Anais do I Simpósio Internacional de Estudos sobre a Deficiência - SEDPcD/Diversitas/USP Legal. São Paulo: USP, 2013.
DINIZ, Débora. O que é deficiência. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 2007.
FERREIRA, Sônia Mendes; FERNANDES, Edicléa Mascarenhas. Tutoriais de pessoas com deficiência intelectual. 1. ed. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2019.
GLAT, Rosana. Desconstruindo representações sociais: por uma Cultura de colaboração para inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 24, n. spe, p. 9-20, out./dez. 2018.
GLAT, Rosana. A integração social dos portadores de deficiências: uma reflexão. 3. ed.Rio de Janeiro: Editora Sette Letras, 2004.
LIMA, André Luís de Souza. Capacitismo e eugenia na educação brasileira: uma reflexão a partir de aproximações epistemológicas. Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 2-20, mai. 2021.
LIMA, Francisco José de; SILVA, Fabiana Tavares dos Santos. Barreiras atitudinais: obstáculos à pessoa com deficiência na escola. In: SOUZA, Olga Solange Herval (Org.). Itinerários da inclusão escolar: múltiplos olhares, saberes e práticas. Porto Alegre: Editora AGE, 2008.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? 1. ed. São Paulo: Moderna, 2003.
MASCARO, Cristina Angélica Aquino de Carvalho; REDIG, Annie Gomes. Plano Educacional Individualizado para alunos com deficiência intelectual: desenho para o atendimento educacional especializado. In: I Congresso Internacional de Educação Especial e Inclusiva. 13ª Jornada de Educação Especial - Desenhos Contemporâneos de Educação Especial e inclusiva: Fundamentos, Formação e Prática. 2016, Marília. Anais do I CIEEI & XIII JEE. Marília: UNESP, 2016. Disponível em: http://jee.marilia.unesp.br/jee2016/cd/arquivos/108787.pdf. Acesso em: 07 set. 2022.
MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 33, p. 387-405, set./dez. 2006.
MELLO, Letícia Souza; CABISTANI, Luiza Griesang. Capacitismo e lugar de fala: repensando barreiras atitudinais. Revista da Defensoria Pública do Estado do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, n. 23, p. 118-139, abr. 2019.
NOZI, Gislaine Semcovici; VITALIANO, Celia Regina. Saberes de professores propícios à inclusão dos alunos com necessidades educacionais especiais: condições para sua construção. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 30, n. 59, p. 589-602, set./dez. 2017.
NUERNBERG, Adriano Henrique. Ações para promoção da inclusão das pessoas com deficiência nas organizações de trabalho. ComCiência - Revista Eletrônica de Jornalismo Científico: Dossiê Emprego e Profissões, Campinas, n. 203, nov. 2018. Disponível em: https://www.comciencia.br/acoes-para-promocao-da-inclusao-das-pessoas-com-deficiencia-nas-organizacoes-de-trabalho/#:~:text=As%20quatro%20a%C3%A7%C3%B5es%20aqui%20elencadas,em%20tecnologias%20assistivas%20incorporarando%20desenho. Acesso em: 08 set. 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris, 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 12 jun. 2022.
RIBEIRO, Ernani Nunes; SIMÕES, José Luiz; PAIVA, Fábio da Silva. Inclusão escolar e barreiras atitudinais: um diálogo sob a perspectiva da sociologia de Pierre Bourdieu. Olhares - Revista do Departamento de Educação da Unifesp, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 210-226, out. 2017.
RODRIGUES, David; LIMA-RODRIGUES, Luzia. Formação de Professores e Inclusão: como se reformam os reformadores? Educar em Revista, Curitiba, n. 41, p. 41-60, jul./set. 2011.
RODRIGUES, Davi; KREBS, Ruy; FREITAS, Soraia (orgs) Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais. Santa Maria, Ed. UFSM, 2005. p. 277.
SOUTO, Maricélia Tomáz de. Educação inclusiva no Brasil: Contexto histórico e contemporaneidade. 2014. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.
SOUZA, Virgínia Laís de. Singularidades em cena: como subverter a lógica normatizadora. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 18, p. 1-20, jun. 2022.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. A pesquisa e a produção de conhecimentos. São Paulo: UNESP, 2013. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/195/3/01d10a03.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.
UNICEF. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Satisfação das Necessidades Básicas de Aprendizagem. Jomtien, 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 06 set. 2022.
VIEIRA, Camila Mugnai; OMOTE, Sadao. Atitudes Sociais de Professores em Relação à Inclusão: Formação e Mudança. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 27, p. 743-758, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).