Attitudinal barriers: discussing inclusion in school life through combating ableism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X72183

Keywords:

Attitudinal barriers, School inclusion, Ableism, School routine

Abstract

Attitudinal barriers represent the subject of this article. These barriers are linked to prejudiced attitudes and discriminatory practices towards people with disabilities. These barriers criss-cross other barriers and bring in their core an ableistic view. This article seeks to discuss attitudinal barriers that often manifest within schools during educational process towards children with disabilities, engaged in a regular classis of Elementary School. At first, bibliographic research was conducted. Afterwards, a preliminary field research was carried out following the guidelines recommended by Resolution 510/2016 of the National Health Council (CNS). The preliminary field research happened throughout conversations with three teachers who work directly within inclusive education and teach in different schools. After reading all gathered field data, five categories of analysis were revealed: conflict, criticism of the model, insecurity, financial and conceptual limitations, and lack of knowledge. These categories supported the data analysis. Inclusive education should be addressed as educational policy, in order to act in favor of generating more conscious citizens – in cultural, historical, political and social ways – as well for reassure ethical, aesthetic and political values established by the Universal Declaration of Human Rights.

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Author Biographies

Giselle Cristina Menezes dos Santos, Centro Universitário Unicarioca, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Aluna do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação da UniCarioca (MPNTDE), Especialista em Gestão, Coordenação, Inspeção, Orientação Educacional, como também, em Psicopedagogia e Neuropsicopedagogia (FAVENI). Graduada em Pedagogia (UERJ). Professora do Ensino Fundamental I e do Atendimento Educacional Especializado (AEE) da Rede Municipal de Ensino de Niterói/Fundação Municipal de Educação.

Paola Portugal Barbosa dos Santos, Centro Universitário Unicarioca, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Aluna do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação da UniCarioca (MPNTDE), Especialista em Educação Especial Inclusiva (UCAM), Graduada em Pedagogia (UFF). Professora regente do Ensino Fundamental I de Saquarema e Professora de Apoio Especializado da Rede Municipal de Ensino de Niterói/Fundação Municipal de Educação de Niterói.

Gizelle Abreu Marques Soares Principe, Centro Universitário Unicarioca, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Aluna do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação da UniCarioca (MPNTDE), Pós-Graduada em Orientação, Supervisão e Administração Escolar (UNIPLI), Bacharel em Pedagogia (Faculdades Integradas Maria Thereza). Profissional vinculada à Fundação Municipal de Educação de Niterói (Docente responsável pela Sala de Recursos da Fundação Pública Municipal de Educação de Niteroi) e à Inspeção Escolar na Rede FAETEC.

Rosa Valim, Centro Universitário Unicarioca, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em Psicossociologia (EICOS/UFRJ), Mestre em Design e Sociedade (PUC-Rio) e Bacharel em Comunicação Social (PUC-Rio) com extensão em Empreendedorismo (PUC-Rio). Professora do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação da UniCarioca (MPNTDE).  Pesquisadora associada do Laboratório de Práticas Inclusivas e do GT/DGP/CNPq de Tecnologias sociais para popularização da ciência. Editora de seção de ensaios da revista acadêmica RECITE.

Veronica Eloi de Almeida, Centro Universitário Unicarioca, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia (PPGSA) da UFRJ, Mestre em Sociologia (UFRJ), Bacharel em Ciências Sociais (e licenciada) pela UERJ. Compõe o corpo docente do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação, da Unicarioca, do Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) e da UERJ.

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Published

2023-07-26

How to Cite

Santos, G. C. M. dos, Santos, P. P. B. dos, Principe, G. A. M. S., Valim, R., & Almeida, V. E. de. (2023). Attitudinal barriers: discussing inclusion in school life through combating ableism. Special Education Magazine, 36(1), e46/1–28. https://doi.org/10.5902/1984686X72183