Lived experiences of people with autism who have completed Higher Education: an investigation in Porto Velho/RO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X70200

Keywords:

Autism, Defectology, Higher education

Abstract

This article is the result of a research that investigated the experiences of a group of people with Autism Spectrum Disorder (ASD) who completed Higher Education, identifying factors associated with this conclusion. The work is justified by the need for more research related to the people with autism scholar success in Brazilian Education, especially, in Higher Education. The present investigation was based on the Cultural-Historical Theory, especially on Vygotsky's postulates on Defectology. The research was carried out in Porto Velho, capital of Rondônia State, and the participants’ selection criteria were: being a person diagnosed with autism, graduated in Higher Education and accepting to participate on research. The instrument used for data collection was the semi-structured interview and the data collected were organized and analyzed by the dialectical approach, through the unit of analysis Relationship between lived experiences and their schooling processes, composed of two axes of analysis: i. Experiences Cultural-Historical context of person with ASD and ii. People with ASD development and their schooling processe. The unit of analysis, based on the findings revealed and on the perceived contradictions, indicates that relationships with family members were the most determining factor for the three people with autism who participated on research to achieve scholar success and to complete higher education. Monitoring by professionals and adequate medication were also preponderant factors. But it is necessary to note that not all citizens have a social environment conducive to this type of support.

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Author Biographies

Kétila Batista da Silva Teixeira, Federal University of Rondônia

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Rondônia (PPGE/UNIR). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia - Campus Porto Velho. Pós-graduação em Gestão Escolar pela Faculdade Dom Alberto.  Professora efetiva do município de Porto Velho (RO). Integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Psicologia Educacional e Processos Formativos, cujas linhas de pesquisa que faz parte são Pesquisas Intervenção e Teoria Histórico-Cultural da Atividade. Porto Velho, Rondônia, Brasil. 

Rafael Fonseca de Castro, Federal University of Rondônia

É Doutor e Mestre em Educação pela UFPel, tendo realizado estágio doutoral na Universität Siegen (Alemanha) e participado do III International Summer University for PhD Students na Moscow State University (Rússia). Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia e em Bacharelado em Ciência da Computação (UCPel) e é Especialista em Educação (UFPel) e em Linguagens Verbais e Visuais (IF-Sul). Tem pós-doutorado em Ensino de Ciências e Humanidades pela UFAM. Atualmente, atua como Professor do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), onde também está vinculado como Docente Permanente ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (PPGEProf). É líder do Grupo de Pesquisa HISTCULT "Educação, Psicologia Educacional e Processos Formativos" da UNIR. Porto Velho, Rondônia, Brasil.

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Published

2023-08-16

How to Cite

Teixeira, K. B. da S., & Castro, R. F. de. (2023). Lived experiences of people with autism who have completed Higher Education: an investigation in Porto Velho/RO. Special Education Magazine, 36(1), e49/1–27. https://doi.org/10.5902/1984686X70200