A reflection on violent practices in the schooling process of oral deaf users of hearing aids for sound amplification
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X66812Keywords:
bullying, escola, surdezAbstract
The bullying phenomenon is a complex and multidimensional subspecies of peer violence. Among the specific types of violence, this study highlights the violence practiced against the disabled person, in the school context, as one of the possibilities for society’s difficulty in dealing with the different. Like other students, deaf people are likely to be bullied. Thus, the present research has as general objective to verify if the bullying phenomenon was or is part of the daily school life of oralized deaf adolescents and users of hearing aids for individual sound amplification, patients of a Hearing Health Service in the State of Espirito Santo-ES. The sample consisted of adolescents aged between 12 and 18 years old. They answered a form developed on Google Forms, consisting of 40 questions, 1 open and 39 closed, organized into 3 sessions. After collection, regarding quantitative aspects, the data were analyzed using the Statistical Package for Social Science (SPSS) version 25 for Windows. Qualitative analysis was forwarded from the three themes presented in the data collection form. Studies on the incidence of bullying indicate a high prevalence of this phenomenon in the school context however, this trend was not verified in the present study whose sample included deaf students. It is believed that the low incidence of bullying in the investigated sample may be due to the relatively low number of deaf participants who agreed to participate in the research. When bullying was mentioned, the most frequent forms of aggression were verbal, followed by physical and material, psychological and cyberbullying.
Downloads
References
ABADIO DE OLIVEIRA, Wanderlei; DA SILVA, Jorge Luiz; MARIANO YOSHINAGA, Andréa Cristina; IOSSI SILVA, Marta Angélica. Interfaces entre família e bullying escolar: uma revisão sistemática. Psico-USF, Universidade São Francisco. São Paulo, Brasil. Vol. 20, n. 1, p. 121-132, janeiro-abril, 2015.
ABADIO DE OLIVEIRA, Wanderlei et al. Causas do bullying: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Vol. 23, n.2, p. 275- 282, março-abril, 2015.
BENTO, Ricardo Ferreira. Tratado de otologia. p 61-65, Edusp, 1998.
BRASIL. Lei nº 13 185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano CLII 213, p. 1, 9 nov. 2015.
DECLARAÇÃO, DE SALAMANCA. Necessidades Educativas Especiais–NEE. In: Conferência Mundial sobre NEE: Acesso em: Qualidade–UNESCO. Salamanca/Espanha: UNESCO. 1994.
ERNSEN, Bruno Pierin. Bullying e Surdez no Contexto Escolar. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná, 2016.
ESPOTE, Roberta; SERRALHA, Conceição Aparecida; SCORSOLINI-COMIN, Fabio. Inclusão de surdos: revisão integrativa da literatura científica. Psico-USF, v. 18, n. 1, p. 77-88, 2013.
FANTE, Cleo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2. ed. rev.e ampl. Campinas, São Paulo: Verus editora, 2005.
FANTE, Cleo. (2008) O fenômeno bullying e as suas consequências psicológicas. Disponível em: https://www.colegio-santaclara.com.br/disciplinas/ER/Ficha6_Sobre_BULLYING_6o_ano.pdf Acesso em: 27 de agosto de 2019.
FERREIRA, Emerson Benedito; NEVES, Fernando Frachone. O Problema do Bullying no Brasil. Nucleus, Vol.14, n.1, p. 55-66, abril, 2017.
FREIRE, Isabel P.; SIMÃO, Ana M. Veiga; FERREIRA, Ana S. O estudo da violência entre pares no 3º ciclo do ensino básico-um questionário aferido para a população escolar portuguesa. Revista Portuguesa de Educação, v. 19, n. 2, p. 157-183, 2006.
GUISSO, Luciane. (2016). Bullying e suas implicações com base na compreensão relacional sistêmica. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/ver_artigo.php?codigo=A0974 Acesso em 27 de agosto de 2019.
LOPES NETO, Aramis A. Bullying comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, Brasil. Vol. 81, n. 5(Supl.), 2005.
MELLO, A.G. Especificidades da violência contra pessoas com deficiência auditiva. In.: Violência contra pessoas com deficiência. São Paulo: Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2014 (Caderno de Estudos).
MINAYO, MCS. Conceitos, teorias e tipologias de violência: a violência faz mal à saúde individual e coletiva. In: Sousa ER, organizadores. Curso impactos da violência na saúde. Rio de Janeiro: EAD/ENSP; 2007.
OLWEUS, Dan. Questionário Olweus revisado para agressores / vítimas. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 1996.
PEREIRA, Sônia Maria de Souza. Bullying e suas implicações no ambiente escolar. Revista FACED, Salvador, n.15, janeiro - julho, 2009.
PERLIN, G. T. T. Identidades surdas. In SKLIAR, Carlos (org.) A surdez: um olhar sobre as diferenças. 2ª ed. Porto Alegre: Mediação, 2000.
PIGOZI, Pamela Lamarca; MACHADO, Ana Lúcia. Bullying na adolescência: visão panorâmica no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Vol. 20, n.11, p. 3509-3522, 2015.
QUILES, Raquel Elizabeth Saes. Educação de surdos em Mato Grosso do Sul: desafios da educação bilíngue e inclusiva. 2015. Tese de Doutorado. UFSCar.
REIS, Laura Jane de Toledo Setani; OMODEI, Juliana Dalbem. Educação inclusiva e bullying: a visão do outro. Educação, Artes e Inclusão. Vol.11, n. 2, p.120-140, 2015.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Bullying: Mentes Perigosas nas Escolas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.
SILVA, Carla Elizabeth da et al. Violência entre pares: um estudo de caso numa escola pública de Esteio/RS. Psicologia Escolar e Educacional, v. 16, n. 1, p. 83-93, 2012.
SLOBODZIAN, Lucia; HUBNER, Ceres America Ribas. Bullying no contexto escolar: possibilidades de intervenção, 2016.
SOUZA, Christiane Pantoja de; ALMEIDA, Léo César Parente de. Bullying em ambiente escolar. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer - Goiânia, Vol.7, n.12, p.179-190, 2011.
TORRES, Elisabeth Fátima; MAZZONI, Alberto Angel; MELLO, Anahi Guedes de. Nem toda pessoa cega lê em Braille nem toda pessoa surda se comunica em língua de sinais. Educação e Pesquisa, v. 33, p. 369-386, 2007.
ZENTARSKI, Leni de Oliveira Freitas; DA SILVA, Mirian Gabriella Gomes. Bullying e desrespeito: como acabar com essa cultura na escola. Revista Saberes da UNIJIPA, Ji-Paraná, n.4, p.1-34, julho de 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).