Inclusive Classroom: how non-disabled students understand relationships with a student with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X66706Keywords:
Inclusive Education, Socio-Historical Cultural Theory, Student with a disabilityAbstract
Much has been produced about the impact of inserting a student with a disability in a regular school, understanding its educational specificities, the pedagogical adaptations and necessary materials, teacher training and public policies that guarantee this right. Given this context, this research sought to investigate how students without disabilities react and understand the relationships of the classroom with a student with a disability, having as research field two elementary school classrooms in a public school located in Grande Sao Paulo. The theoretical foundation chosen to assist in this path is the Socio-Historical Cultural Theory, developed by LS Vygotsky (1924-1934), having as methodology the Critical Collaboration Research (MAGALHÃES, 2006) which aims to organize research that has transformative activities and reflexive, in addition to the researcher being an active participant in the research process. For this, two tools were used: semi-structured interviews, and Reflective Sessions carried out from guiding activities with students aged 6 to 11 years. The results of the research occurred by carefully listening to students without disabilities, who pointed out the numerous benefits that coexistence in diversity offers to everyone involved, including: students recognizing themselves as mediators of the development processes of colleagues with disabilities, becoming their own more experienced peers, putting them in a leading position. It is evident how the students are affected by living with a colleague with a disability, who transforms them and is transformed by them.
Downloads
References
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; SOARES, Júlio Ribeiro; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apresentação das significações. Cadernos de Pesquisa v.45 n.155 p.56-75 jan./mar. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142818
BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho. O Método de Investigação na Psicologia Histórico-Cultural e a Pesquisa sobre o Psiquismo Humano. Revista Psicologia Política, [S.I.], vol. 10, nº 20, p. 297-313,dez. 2010a. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2010000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 09 mai. 2019.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015.Dispõe sobre a lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 12 mai. 2019.
BRONCKART, Jean Paul. Atividade de linguagem, texto e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.
DAINEZ, Débora e SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. O conceito de compensação no diálogo de Vigotski com Adler: desenvolvimento humano, educação e deficiência. Educ. Pesquisa, dez 2014, vol. 40, no. 4, p. 1093-1108. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022014071545
FIDALGO, Sueli Salles. A linguagem da exclusão e inclusão social na escola. São Paulo: Editora Unifesp, 2018.
FIDALGO, Sueli Salles.A linguagem da inclusão/exclusão social – escolar na história, nas leis e na política educacional. 2006. 341f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo –PUC/SP, São Paulo, 2006.
KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça. Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 2000.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Pesquisa crítica de colaboração: escolhas epistemometodológicas na organização e condução de pesquisas de intervenção no contexto escolar. In: MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. FIDALGO, Sueli Salles (Org.). Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas: Mercado de Letras, 2011. p.13-39.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Pesquisa crítica de colaboração: uma pesquisa de intervenção no contexto escolar. In: SILVA, Léa Stahlscmidt Pinto; LOPES, Jader Janer Moreira. Diálogos de pesquisas sobre crianças e infâncias. Niterói: Editora da UFF, 2010.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. A negociação de sentidos em formação de educadores e em pesquisa. In: FIDALGO, Sueli Salles; SHIMOURA, Alzira da Silva (orgs.). Pesquisa crítica de colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2006a. p. 68-82.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. A pesquisa colaborativa em linguística aplicada. In: FIDALGO, Sueli Salles; SHIMOURA, Alzira da Silva (orgs.). Pesquisa crítica de colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2006b. p. 148-157.
ONU. Declaração dos direitos das pessoas deficientes.Resolução aprovada pela Assembleia Geral da Organização das Nações Unidas em 09/12/75. Disponível em: https://nacoesunidas.org/acao/pessoas-com-deficiencia/. Acesso em: 08 abr. 2020.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007. (Publicado originalmente em 1677)
UNESCO. Declaração de Salamanca e Enquadramento da Ação na Área das Necessidades Educativas Especiais. Conferência Mundial sobre Necessidades Educativas Especiais: acesso e qualidade. Salamanca, Espanha, 7 a 10 de junho, 1994.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Obras escogidas V: Fundamentos de defectología. Madrid: Machado Libros, [1924-1934] 2012.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha; Max WelcmanIn: Revista Psicologia USP, São Paulo, v. 21,n. 4, p.681-701. [1934] 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Pensamiento y lenguaje. In: Obras escogidas II. Madrid: Machado Libros, [1934] 2009.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, [1930], 2004.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed. [1926], 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).