Training of pedagogues for the inclusive context: a review study
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X65513Keywords:
Inclusive education, Teacher training, DeficiencyAbstract
The initial and continuing training of teachers has been a subject of discussion in researches about school inclusion. In this sense, we present in the theoretical foundation authors like Adorno, Costa, Crochík, Diniz, Gatti, Michels, Mantoan and Tardif, who contributed to the understanding of the relationship between teacher education in the early years and inclusive education. This work aims to analyze the researches about the education of the pedagogues, with a focus on their performance in the inclusive school context, published in the SciELO Brasil database, from 2005 to 2020. With a qualitative approach, from the bibliographic review kind, the research analyzed publications focused on the subject in question. The search identified nine researches that met the established criteria. The articles originated two analysis categories: i) inclusive education and teacher training for the early years; ii) inclusion: some challenges and factors related to its implementation. The investigation evidenced the search for a training that may allow knowledge related to the approach of the deficiency, with contribution in strategies that favor the pedagogical practice in the inclusive perspective. It was possible to identify that the medical model of understanding deficiency is predominant in the studies analyzed, being present in the curricular proposals and guiding the practice of many teachers who take the students' deficiency as a base to guide the proposed activities, based on the characteristics presented by the students' deficiency. Based on the results, the number of studies related to the education of pedagogues in the inclusive context is considered to be insignificant, specifically those aimed at the early years of elementary school. We consider the need for further research in order to corroborate, refute and/or expand the data presented here.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação após Auschwitz. In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ALMEIDA, Sheila Alves. Perfil e prática docente das professoras que ensinam Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Prática Docente – RPD, Mato Grosso, v. 4, n.2, p. 578- 593, 2019.Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/433/228. Acesso em: 12 jun. 2020.
BAHIENSE, Taisa Rodrigues Smarssaro; ROSSETTI, Cláudia Broetto. Altas habilidades/superdotação no contexto escolar: percepções de professores e prática docente. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 2, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382014000200004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 18 dez. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo.São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília-DF: Presidência da República, 1996.Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 ago. 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 1 dez. 2020.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Secretaria de Educação Especial, 2008. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 9 dez. 2021.
BRASIL. Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).Brasília: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 3 ago. 2020.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de Professores de Ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CRESWELL, Jonh. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. Escolhendo entre cinco abordagens. São Paulo: Penso Editora LTDA, 2014.
COSTA, Valdelúcia Alves da. Inclusão de alunos com deficiência: Experiências docentes na escola pública. Debates em Educação, Maceió, v.3, n. 5, p. 49-62, 2011. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/556. Acesso em: 20 nov. 2020.
CROCHIK, José Leon et al. Atitudes de Professores em Relação à Educação Inclusiva. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília,v.29, n. 1, p. 40-59, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932009000100005. Acesso em: 17 nov. 2020.
CROCHIK, José Leon. Preconceito, indivíduo e cultura. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.
CROCHIK, José Leon et al. Análise de atitudes de professoras do ensino fundamental no que se refere à educação inclusiva. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 565 -582, set./dez. 2011. Disponível em:https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000300008. Acesso em: 17 nov. 2020.
CROCHIK, José Leon et al. Inclusão e discriminação na educação escolar. Campinas-SP: Editora Alínea, 2013.
CROCHIK, José Leon et al. Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos. Psicologia &Sociedade,Belo Horizonte, v. 25, n. 1, p. 174-184, 2013b. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822013000100019. Acesso em: 18 nov. 2020.
CRUZ, Shirleide Pereira da Silva; NETO, José Batista. A polivalência no contexto da docência nos anos iniciais da escolarização básica: refletindo sobre as experiências de pesquisas. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 50, p. 385-398, maio-ago.2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782012000200008&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 out. 2020.
DIAS, Marian Ávila de Lima; ROSE, Simoni Conceição; ANDRADE, Patrícia Ferreira. Os professores e a Educação inclusiva: identificação dos fatores necessários à sua implementação. Rev. Psicologia USP, v.26, n.3, p.453-463, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-65642015000300453&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2020.
DIAS, Viviane Borges. Formação de Professores e Educação Inclusiva: uma análise à luz da teoria crítica da sociedade. 2018. 263 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, 2018. Disponível em: http://www.cdi.uneb.br/site/wp-content/uploads/2018/11/Tese-p%C3%B3s-defesa-com-ficha-e-folha-para-CD-1.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.
DIAS, Viviane Borges; SILVA, Luciene Maria da. Educação inclusiva e formação de professores: o que revelam os currículos dos cursos de licenciatura? Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 406-429 (Edição Especial), 2020.Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6822. Acesso em: 28 dez. 2020.
DINIZ, Débora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.
FIGUEIREDO, Rita Vieira de. A formação de professores para a inclusão dos alunos no espaço pedagógico da diversidade. In: MANTOAN, Maria Tereza Eglér (org.). O desafio das diferenças nas escolas. 5. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2013. p. 141-145.
FONSECA-JANES, Cristiane Regina Xavier; SILVA JÚNIOR, Celestino Alves da; OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de. Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória. Revista Brasileira de Educação,v. 18, n.55,dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141324782013000400. Acesso em: 15 nov. 2020.
GATTI, Bernardete Angelina. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil-impasses-e-desafios.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.
LIMA, Maria Emília Caixetade Castro; MAUÉS, Ely. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 184-198, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v8n2/1983-2117-epec-8-02-00184.pdf. Acesso em: 15 nov. 2020.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: caminhos, descaminhos, desafios, perspectivas.In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér (org.). O desafio das diferenças nas escolas. 5. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2013. p. 29-41.
MARTINS, Bárbara Amaral; CHACON, Miguel Claudio Moriel; ALMEIDA, Leandro da Silva. Estudo Comparativo Luso-brasileiro sobre a formação inicial de professores em altas habilidades/superdotação com enfoque nos conteúdos curriculares. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília/SP, v.24, n.3, p.309-326, set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141365382018000&lng=pt&nrm=iso. Acesso: 15 nov. 2020.
MARTINS, Bárbara Amaral; CHACON, Miguel Claudio Moriel; ALMEIDA, Leandro da Silva. Altas Habilidades/superdotação na formação de professores brasileiros e portugueses: um estudo comparativo entre os casos da UNESP e da UMINHO. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.36, e212442, p.1-20, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982020000100206&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2020.
MELO, Jonas da Silva; ALENCAR, Edvonete Souza de. A formação do pedagogo em uma perspectiva inclusiva: análise documental. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, jul. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982020000100226. Acesso em: 15 nov. 2020.
MICHELS, Maria Helena. Paradoxos da Formação de Professores para a Educação Especial: O currículo como expressão da reiteração do modelo médico-psicológico. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília/SP, v.11, n.2, p.255-272, ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010246982020000100206&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2020.
NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 10 ago.2020.
PEREIRA, Cláudia Alves Rabelo; GUIMARÃES, Selva. A Educação Especial na Formação de Professores: um Estudo sobre Cursos de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru/SP, v. 25, n. 4, p. 571-586, dez. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141365382019000400571. Acesso em: 15 nov. 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA – UNESCO. Declaração de Salamanca. Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Brasília, DF, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.
VILARONGA, Carla Ariela Rios; MENDES, Enicéia Gonçalves. Ensino Colaborativo para o apoio a inclusão escolar: práticas colaborativas entre os professores. Revista Brasileira de Estudo de Pedagogia, Brasília, v.95, n.239, p.139-151, abr. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbeped/v95n239/a08v95n239.pdf. Acesso em: 15 nov. 2020.
VITTA, Fabiana Cristina Frigiere; VITTA, Alberto; MONTEIRO, Alexandra. Percepção de professores de educação infantil sobre a inclusão da criança com deficiência. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília/SP, v.16, n.3, p. 415-428, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382010000300007. Acesso em: 15 nov. 2020.
VITALIANO, Célia Regina. Formação de professores de Educação Infantil para inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais: uma pesquisa colaborativa. Pro-posições, Campinas-SP, v.30, p.1-30, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010373072019000106. Acesso em: 15 nov. 2020.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev.Diálogo Educ., Curitiba, v.14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2317. Acesso em: 15 nov. 2020.
WORLD CONFERENCE ON EDUCATION–WCEFA. Conferência Mundial de Educação para Todos.Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia, 1990. Disponível em: https://abres.org.br/wp-content/uploads/2019/11/declaracao_mundial_sobre_educacao_para_todos_de_marco_de_1990.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.
Published
Versions
- 2022-04-13 (2)
- 2022-03-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).