Mathematical games: analysis of inclusive proposals to enhance mental calculation
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X63445Keywords:
Universal Design for Learning, Mental Calculation, Games.Abstract
This article discusses the formation of mathematical thinking in a visually impaired student, searching to recognize conditions for learning specific mathematical content through games. They aim to present the partial results of the research that analyzed the development of the mental calculation of a blind student, in the use of basic arithmetic operations, using games adapted and developed in the perspective of Universal Design for Learning. The theoretical basis of this article, presents the principles of Universal Design for Learning, a brief discussion about games as an instrument of teaching inside the classroom, in addition to bringing the understanding adopted about mental calculation and its importance. This qualitative research aims to expose the adaptation/creation of two games, analyzing them as possible learning enhancers in relation to mental calculation for all students, including the participating blind student, which meets the main premise Universal Design for Learning, the possibility of learning and developing everyone with equal opportunities. From the research carried out, there was evidence of the development of the mental calculation of the focus student, enhanced by the games, as well as the need for further studies and research, given the difficulty of generalizing such results.Downloads
References
ALMEIDA, Sandro Henrique Vieira de; ANTUNES, Mitsuko Makino. A Teoria Vigotskiana Sobre Memória: Possíveis implicações para a educação. GT 20: Psicologia da Educação. 28ª Reunião Anual da AMPEd. n. 20. out. 2005. Disponível em: http://28reuniao.anped.org.br/gt20.htm. Acesso em: 23 ago. 2019.
ANANIAS, Bárbara Ribeiro; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos. O Uso do Material Manipulativo e do Cálculo Mental na Resolução de Problemas de Multiplicação por Alunos do 3° ano do Ensino Fundamental. Cadernos do IME - Série Matemática (online). v. 9. 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadmat/article/view/15289/16064. Acesso em: 20 jun. 2019.
CARVALHO, Renata; PONTE, João Pedro da. Práticas de ensino com cálculo mental. In: CANAVARRO, L. et al. Práticas de ensino da Matemática: Atas do Encontro de Investigação em Educação Matemática (p. 361-370). Lisboa: SPIEM. 2012. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/7067. Acesso em: 26 ago. 2019.
CORSO, Luciana Vellinho; DORNELES, Beatriz Vargas. Qual o Papel que a Memória de Trabalho Exerce na Aprendizagem da Matemática? Bolema. Rio Claro (SP). v. 26. n. 42B. p. 627-647. abr. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-636X2012000200011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 17 ago. 2019.
GRANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. Orientadora: Lucila Diehl Tolaine Fini. 239p. Tese, Doutorado em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000. Disponível em: https://pedagogiaaopedaletra.com/wp-content/uploads/2012/10/O-CONHECIMENTO-MATEM%C3%81TICO-E-O-USO-DE.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.
KRANZ, Cláudia Rosana. Os Jogos com Regras na Educação Matemática Inclusiva. Orientador: Iran Abreu Mendes. 146p. Dissertação, Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal. jul. 2011. Disponível em: http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/18327. Acesso em: 02 mar. 2020
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. O Jogo e a Construção do Conhecimento Matemático. Publicação séries e ideias. n. 10. São Paulo 1992. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_10_p045-053_c.pdf. Acesso em: 20 mar. 2019.
MOURA, Manoel Oriosvaldo de. et al. Atividade Orientadora de Ensino: Unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional. Curitiba. v. 10. n. 29. p. 205-229. jan./abr. 2010. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/3094/3022. Acesso em: 20 abr. 2019.
MUNIZ, Cristiano Alberto. Brincar e jogar: Enlaces teóricos e metodológicos no campo da educação matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014. (Tendências em Educação Matemática, 20).
SILVA, Bolívar Fernandes da. MORAES, Maria Christina Schettert. PERANZONI, Vaneza Cauduro. Jogos Matemáticos: Uma proposta facilitadora do processo de ensino-aprendizagem de deficientes visuais. Revista de Extensão da Universidade de Cruz Alta: Cataventos. v. 1. n. 1. p. 1-15. 2009. Disponível em: http://revistaeletronica.unicruz.edu.br/index.php/Cataventos/article/view/438. Acesso em: 25 mai. 2019.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 4ª ed. Brasileira, 1991. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3317710/mod_resource/content/2/A%20formacao%20social%20da%20mente.pdf. Acesso em: 27 fev. 2020.
VYGOTSKY, Lev Semenovich, 1869-1934. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2477794/mod_resource/content/1/A%20construcao%20do%20pensamento%20e%20da%20linguagem.pdf. Acesso em: 27 fev. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).