Evaluative practices that favor learning in the context of inclusion: the subjectivity in focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X63084

Keywords:

Learning, Student with disabilities, Evaluative practices, Teaching subjectivity.

Abstract

This article aims to make evident evaluative practices that favor the learning and development of students with disabilities, considered from the teaching subjectivity production. This work was organized based on a broader research that constituted the master's degree dissertation of the first author of the article. The research, anchored in the cultural-historical perspective, was based on the theoretical, epistemological and methodological assumptions of González Rey's Theory of Subjectivity. The production of the information was carried out through research at a public school in the Federal District, in a region considered to be periphery, and had as a participant the teacher of the 1st grade of Elementary School, from a class that included a boy with a diagnosis of Autism Spectrum Disorder. Held in 2019, the research contributed to make evident the relevance of the evaluation process resulting from the concept of learning as a subjective process that favored the development of students with disabilities included in that classroom. Thus, it is evident that the evaluation process resulting from the subjective conception of learning makes it possible to recognize and value the peculiarities of each student's development and, in this way, favors the break with comparative and standardized models of traditional evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara da Silva Ferreira Gonçalves, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasília, DF

Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasília, DF, Brasil.

Cristina Massot Madeira-Coelho, Universidade de Brasília, Brasília, DF

Professora doutora da Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

References

BAPTISTA, Maria das Graças de Almeida; PALHANO, Tânia Rodrigues; PEREIRA, Aline dos Santos. Avaliação da aprendizagem e inclusão escolar: um processo de exclusão ou um ato de amor. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v.21, n. esp.2, p. 1335-1352, nov. 2017.

CUNHA, Roseane; ROSSATO, Maristela. A singularidade dos estudantes com deficiência intelectual frente ao modelo homogeneizado da escola: reflexões sobre o processo de inclusão. Revista Educação Especial, v. 28, n. 53, p. 649-664, set./dez. 2015.

GIVIGI, Rosana Carla do Nascimento. et al. A avaliação da aprendizagem e o uso dos recursos de tecnologia assistiva em alunos com deficiências. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, Vol. 25, n.48, p. 150-167, jan./abr. 2015.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação / Fernando González Rey; [tradução Marcel Aristides Ferrada Silva] – São Paulo: Cengage Learning, 2005.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Subjetividade e saúde: superando a clínica da patologia. – São Paulo: Cortez, 2011a. – (Coleção construindo o compromisso social da psicologia / coordenadora Ana Mercês Bahia Bock).

GONZÁLEZ REY, Fernando. Os aspectos subjetivos no desenvolvimento de crianças com necessidades especiais: além dos limites concretos do defeito. In: MITIJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; TACCA, Maria Carmen Vilela Rosa. Possibilidades de aprendizagem: ações pedagógicas para alunos com dificuldade e deficiência. Campinas, SP: Alínea, 2011b. p. 47-70.

GONZÁLEZ REY, Fernando; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. Campinas: Alínea, 2017.

HOFFMANN, Jussara. Avaliar: respeitar primeiro, educar depois. – 4 ed. – Porto Alegre: Mediação, 2013.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. 2°ed. Salvador: Malabares: 2005.

MADEIRA-COELHO, Cristina Massot; OLIVEIRA, Luciana da Silva; PINTO, Karina Panizza. A intervenção pedagógica investigativa e coordenada com o sujeito que aprende: um estudo de caso. In: TACCA, M. C. (org.). A Pesquisa como Suporte da Formação e Ação Docente. Campinas: Alínea, 2017. p. 143-160.

MARIN, Márcia; BRAUN, Patrícia. Avaliação da aprendizagem em contextos de inclusão. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 63, p. 1009-1024, out./dez. 2018.

MELLO, Alessandra de Fátima Giacomet; HOSTINS, Regina Célia Linhares. Construção mediada e colaborativa de instrumentos de avaliação da aprendizagem na escola inclusiva. Revista Educação Especial, v. 31, n. 63, p. 1025-1038, out./dez. 2018.

MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. – São Paulo: Cortez, 2017.

MORI, Nerli Nonato Ribeiro. Psicologia e educação inclusiva: ensino, aprendizagem e desenvolvimento de alunos com transtornos. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 38, n. 1, p. 51-59, jan./mar. 2016.

NASCIMENTO, Romária de Menezes. et al. Avaliação da aprendizagem do aluno com deficiência na perspectiva da inclusão escolar. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v.21, n. esp.2, p. 1316-1334, nov. 2017.

NUNES, Sylvia da Silveira; SAIA, Ana Lucia; TAVARES, Rosana Elizete. Educação Inclusiva: Entre a História, os Preconceitos, a Escola e a Família. Psicol. ciênc. prof. [online], vol.35, n.4, pp.1106-1119, 2015.

SANTOS, Geandra Cláudia Silva.; MITJÁNS MARTINEZ, Albertina. A Subjetividade Social da Escola e os Desafios da Inclusão de Alunos com Desenvolvimento Atípico. Rev. bras. educ. espec. [online], vol.22, n.2, pp.253-268, 2016.

TACCA, Maria Carmen Vilela Rosa; GONZÁLEZ REY, Fernando. Produção de sentido subjetivo: As Singularidades dos Alunos no Processo de Aprender. Psicol. ciênc. prof., Brasília, vol. 28, n. 1, pp. 138-161, mar. 2008.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. – Campinas, SP: Papirus, 2017.

Published

2021-08-31

How to Cite

Gonçalves, B. da S. F., & Madeira-Coelho, C. M. (2021). Evaluative practices that favor learning in the context of inclusion: the subjectivity in focus. Special Education Magazine, 34, e41/1–17. https://doi.org/10.5902/1984686X63084