Teaching Portuguese and Deaf in São Tomé and Príncipe: from a paradigm of exclusion to inclusion

Authors

  • Hildomar José de Lima Universidade Federal de Goiás
  • Tânia Ferreira Rezende Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X38270

Keywords:

Literacy, Deafness, Inclusive education

Abstract

In Sao Tome and Principe and until 2013, Deaf children did not attend to school because, according to the teachers, they did not "learn anything". Isolated, without other peers to communicate, they felt unprotected and outcast in a society that did not welcome them. In 2013, due to the humanitarian missions of otolaryngology, this situation was detected and a project for educational inclusion was proposed. From a linguistic emergency project where the Sign Language of São Tomé and Príncipe was born, a "pilot group" was created, integrating 1st enrolled Deaf students in the regular school. In this process, a Portuguese handbook for the deaf was prepared. This handbook starts from the Sign Language of São Tomé and Príncipe to the comprehension and learning a second language from a different modality. In this descriptive article, we intend to interweave the two projects, showing and discussing the scientific and pedagogical options taken so that exclusion can be achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hildomar José de Lima, Universidade Federal de Goiás

Mestre e doutorando em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás. Professor do Departamento de Libras e Tradução, da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás.

Tânia Ferreira Rezende, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Departamento de Linguística e Língua Portuguesa e do Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística, da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás.

References

CARMO, Patrícia; OLIVEIRA, Ricardo; MINEIRO, Ana. Dicionário da Língua Gestual de São Tomé e Príncipe - Dicionário Oficial da República Democrática de São Tomé e Príncipe. Lisboa: UCEditora, 2014.

CAROÇA, Cristina; CAMPELO, Paula; SILVA, Susana Nunes; PAÇO, João. Surdez em São Tomé e Príncipe: Análise de 2 anos de missões humanitárias. Revista Portuguesa de Otorrinolaringologia e Cirugia Cérvico-Facial, Lisboa, n. 1, Vol. 54, p. 5 - 11, mar. 2016.

CARVALHO, Paulo. História de Educação de Surdos, I. Lisboa: UCEditora, 2009.

CARVALHO, Paulo. História de Educação de Surdos, II. Lisboa: UCEditora, 2011.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE. IV recenseamento geral da população e da habitação 2012 (iv rgph 2012) - resultados nacionais. São Tomé, São Tomé e Príncipe; INESTP: 2013.

MINEIRO, Ana; CARMO, Patrícia. Língua Gestual de São Tomé e Príncipe: retrato dos primeiros gestos. Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto, Porto, vol. 11, p. 161-182, 2016.

PALHA, Sebastião; MINEIRO, Ana. Na Escola da Rosa e do Tomé – Manual de Português para Surdos. Lisboa: UCEditora e Instituto Marquês Valle de Flôr, 2019.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. In: https://www.who.int/deafness/en/. Acesso em: 29 mai. 2019.

Published

2019-10-22

How to Cite

Lima, H. J. de, & Rezende, T. F. (2019). Teaching Portuguese and Deaf in São Tomé and Príncipe: from a paradigm of exclusion to inclusion. Special Education Magazine, 32, e94/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X38270

Issue

Section

Dossiê – Direitos Linguísticos dos Surdos: concepções e práticas inclusivas