High abilities/giftedness in the perspective of school inclusion: phenomenological experiences from the implementation of municipal guidelines
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X33613Keywords:
High abilities/giftedness, Special education, Phenomenology.Abstract
This article aims to present the contributions of the phenomenological method to the teacher of the Specialized Educational Attendance (AEE) in High Abilities /Giftedness (AH/SD). Theoretically, it is referenced in Holanda (2003), Merleau-Ponty (2011), Perez (2009), Renzulli (2014), Virgolim (2010) and others. In methodological terms, it is an eidetic phenomenological research, whose purpose is the elucidation of the lived. It uses as instruments: field diary, sense version and non-directive conversations. As results and discussions, it is evident that it is urgent to review strategies and instruments produced from psychometric / quantitative logic that exclusively served to produce stereotypes about the person with AH / SD. In the conclusions, it indicates the need to understand the students in their multidimensional aspects, in a demonstration that it is necessary to understand them qualitatively as individuals, in their particularities, in an attitude open to school inclusion.
Downloads
References
ALENCAR, Eunice Maria L. Soriano; FLEITH, Denise Souza. Superdotados: determinantes, educação e ajustamento. 2. ed. rev. ampl. São Paulo: EPU, 2001.
BOCK, Ana Mercês Bahia; FURTADO, Odair; TEIXEIRA, Maria de L. T. A evolução da ciência psicológica. In: ______ . Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 13. ed. São Paulo: Saraiva, 2002. cap. 2, p. 39-56
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva. Brasília, DF, 2008. 15p.
BRUNS, Maria Alves de Toledo. A redução fenomenológica em Husserl e a possibilidade de superar impasses da dicotomia subjetividade-objetividade. In: BRUNS, Maria Alves de Toledo; HOLANDA, Adriano Furtado (Org.). Psicologia e fenomenologia: reflexões e perspectivas. Campinas: Alínea, 2003. p. 65-75
FLEITH, Denise de Souza (Org.). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007. v. 1, 2, 3.
FORGHIERI, Yolanda Cintrão. A fenomenologia e suas relações com a psicologia. In: ______ . Psicologia fenomenológica: fundamentos, métodos e pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. cap. 2, p.13-22.
FRAGA, Maria Amélia Barcellos; FREITAS, Sumika Soares. Inteligência, criatividade e superdotação: contribuições da perspectiva histórico-cultural. Revista Educação Especial em Debate, Universidade Federal do Espírito Santo, Núcleo de Ensino Pesquisa e Extensão (Neesp), Centro de Educação, ano 1, v. 1, n. 2, p. 131-146, jul./dez. 2016.
GOMES, Vitor. A contribuição de Merleau-Ponty em pesquisas sobre o “eu” diferente. Revista da Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Mato Grosso, ano 15, vol.28, n. 2, p. 181-193, jul./dez. 2017.
______. A fenomenologia da resiliência: teorias e histórias de vida. Curitiba: CRV, 2016.
______. Introdução a uma psicopedagogia fenomenológica: a psicopedagogia fenomenológica e o humor resiliente nas histórias em quadrinhos: possibilidades de análise. São Paulo: Plêiade, 2012.
HOLANDA, Adriano Furtado. Pesquisa fenomenológica e psicologia eidética: elementos para um entendimento metodológico. In: BRUNS, Maria Alves de Toledo; HOLANDA, Adriano Furtado (Org.). Psicologia e fenomenologia: reflexões e perspectivas. Campinas: Alínea, 2003. p. 41-64.
MENDES, Enicéia Gonçalves. Sobre alunos “incluídos”: reflexões sobre o conceito de inclusão escolar. In: VICTOR, Sonia Lopes; VIEIRA, Alexandro Braga; OLIVEIRA, Ivone Martins de (Org.). Educação especial inclusiva: conceituações, medicalização e políticas. Campos dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2018. p. 58-81.
MERLEAU PONTY, Maurice Merleau. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
NETO, João Cabral de Melo. Tecendo a manhã. Jornal de Poesia, 2006. Disponível em: <http://www.jornaldepoesia.jor.br/joao02.html> . Acesso em: 5 jun. 2018.
PEREZ, Suzana Graciela Pérez Barrera. A identificação das altas habilidades sob uma perspectiva multidimensional. Revista “Educação Especial”. Universidade Federal de Santa Maria. v. 22, n. 35, p. 299-328, set./dez. 2009. Disponível em: <http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial>. Acesso em: 5 fev. 2014.
RENZULLI, Joseph. Modelo de enriquecimento para toda a escola: um plano abrangente para o desenvolvimento de talentos e superdotação. Tradução de Susana Graciela Pérez Barrera Pérez. Título original “The schoolwide enrichment model: a com¬prehensive plan for the development of talents and giftedness”. Revista “Educação Especial”. Universidade Federal de Santa Maria. v. 27, n. 50, p. 539-562, set./dez. 2014. Disponível em: <http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial>. Acesso em: mar/16
RANGNI, Rosemeire de A; COSTA, Maria da Piedade Resende da. A educação dos superdotados: história e exclusão. Revista Educação, Universidade de Guarulhos, ano 18, v. 6, n. 2, p. 16-24, 2011. Disponível em: <http://revistas.ung.br/index.php/educacao/article/viewFile/923/903>. Acesso em: 10 maio. 2018
VIRGOLIM, Ângela Maria R. Encorajando potencialidades: desenvolvendo a superdotação na teoria e na prática. In: ______. Altas habilidades/superdotação: encorajando potenciais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007. cap. 4, p. 51-71.
______. A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação. In: ENCONTRO NACIONAL DO CONSELHO BRASILEIRO PARA SUPERDOTAÇÃO, 4.; CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO, 1.; SEMINÁRIO SOBRE ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO DA UFPR, 4. , 2010, Curitiba. Anais eletrônicos... Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12679%3Aa-construcao-de-praticaseducacionais-para-alunos-com-altas-habilidadessuperdotacao&catid=192%3Aseesp-esducacao->. Acesso em: 5 jul. 2014.
ZAIA, Priscila; NAKANO, Tatiana Cássia; PEIXOTO, Evandro Morais. Scale for identification of characteristics of giftedness: internal structure analysis. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 35, m. 1, p. 39-51, 2018. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/1982-02752018000100005>. Acesso em: 21 jun. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).